vrijdag 25 januari 2008

VROUWENGROEP ORCHIDEE

Saida Belahrache is één van de drijvende krachten achter vrouwengroep Orchidee. De in Beijum woonachtige Saida kwam 28 jaar geleden naar Nederland:” Ik heb 15 jaar in Limburg gewoond en ik kan me nog goed mijn eerste tijd in Nederland herinneren. Wat me opviel waren de strenge winters en de hoeveelheid sneeuw die viel. Zoiets was ik in mijn geboorteland Marokko niet gewend.”

De eerste jaren in Nederland waren voor Saida geen pretje. Ze had een ongelukkig huwelijk waarbinnen ze jaren verplicht binnen moest blijven en niet naar school mocht. Ze ging scheiden waarna een verblijf van 7 maanden in een Blijf van mijn lijfhuis een ommekeer bewerkstelligde. Saida wil aan die onprettige tijd niet teveel aandacht meer besteden. Haar vechtlust en wilskracht voorkwamen dat ze in een slachtofferrol bleef hangen. :” Ik kon eindelijk naar school om de taal te leren, ik ben hertrouwd met een Egyptische man en ik voel me nu thuis en beschermd in Nederland.” Saida volgde de training Huiselijk Geweld en is gecertificeerd om groepen vrouwen die slachtoffer zijn van dit geweld te begeleiden. Ook is ze als vrijwilliger actief binnen het Sultanesproject. (taalles voor vrouwen in diverse wijkcentra waaronder het Heerdenhoes, red.). Via het Meedoen-project, een project die de participatie van vluchtelingen binnen het vrijwilligerswerk wil bevorderen, kwam ze in contact met Magda Bootsma van vrouwencentrum Jasmijn.

De activiteiten van Saida houden niet op met de Beijumer vrouwengroep. Samen met Magda heeft ze onlangs een vrouwengroep opgezet in buurtcentrum de Berk in Selwerd. Ook doet ze vrijwilligerswerk bij Humanitas en bij het Alfacollege. Ze draagt een hoofddoekje maar vindt dat iedereen daar vrij in moet zijn:” Ik heb vroeger op een advocatenkantoor in Casablanca gewerkt maar daar droeg ik geen hoofddoekje. Hier vind ik het prettig om wel een te dragen maar ik heb er bijvoorbeeld totaal geen moeite mee dat mijn dochter (foto) dit niet wil.”

Op de foto behalve de 55 jarige Saida; haar dochter Ghislaine El Fardaoussi en kleinzoon Dylano.

Elke maandag om 9.30 in de Kleihorn.
Meedoen, oppas gratis, thee 50 cent.

Geen opmerkingen: