woensdag 15 oktober 2008

GEEN HORNBACH VIA AFSLAG BEIJUM-NOORD

De oostelijke ringweg om de stad moet sneller worden. Het is niet voor niks dat de afslag bij Driebond stoplichtenvrij is gemaakt, als er niks gebeurd zou de oostelijke slagader langzamerhand dicht gaan slibben. Er lag al een plan om de afslag naar de Hornbach op te heffen en de Duitse Bouwmarkt via de afslag Beijum-Noord en Noorderhoogebrug bereikbaar te maken. Van http://www.dvhn.nl/ plukte ik dit artikel:
Hornbach houdt een rechtstreekse aansluiting op de oostelijke ringweg in Groningen. Dat is vrijwel zeker omdat de provincie daar een voorkeur voor heeft, zo bleek gistervond op een bewonersbijeenkomst in Beijum. Het alternatief, gecombineerde op- en afritten met Beijum Noord, was lastig voor de bouwmarkt en bedrijven op het industrieterrein in Noorderhoogebrug.
Bewoners van de Heratemaheerd vreesden bovendien voor overlast op de parallelweg die voor een gecombineerde op- en afrit nodig was geweest.



Overigens is de Groningerweg, waar de bouwmarkt staat, straks alleen vanuit het zuiden (Beijum) rechtstreeks bereikbaar. Weggebruikers vanaf de Eemshavenweg moeten toch nog een rondje Beijum Noord maken om er te komen. Alle op- en afritten komen daar aan de zuidzijde van de Amkemaheerd te liggen.
De provincie maakt de vijf kruisingen in de oostelijke ringweg voor 2015 ongelijkvloers, om te beginnen met die in Lewenborg. Daar is woensdagavond een informatiebijeenkomst over in het Alfa Collega (aanvang 19.30 uur). Het plan om ook de verbinding met de Rijksweg naar Delfzijl (N360) te verbeteren, is voorlopig van de baan. Geld voor een lang gewenst rechtstreeks fietspad naar Kardinge (bij de Oosterhamrikbaan) is er nog niet. Het toekomstige autoviaduct wordt wel zo breed dat er een fietspad kan worden aangelegd.

Geen opmerkingen: