zaterdag 28 november 2009

HEBT U EEN BONUSKAART?

Ik weet niet hoe het de lezer(es) vergaat maar ik vind het contact met de meeste caissières bij Albert Heijn niet alleen functioneel maar ook vaak nog eens erg gezellig. Vooral ook op zaterdagmiddag, wat een drukte en wat een levendigheid. Ik betrap me er op dat ik wel eens een extra lange rij uitzoek om toch vooral even te kunnen kletsen met een caissière waar ik in de loop der jaren een band mee heb opgebouwd. Met de een heb je nu eenmaal meer dan met de ander, dat is met collega's zo, met vrienden en familie maar ook met functionele contacten. De onverklaarbare klik die je met sommigen wel hebt, en met anderen weer niet. De caissières hebben gedurende een dienst wel een paar honderd klanten die de kassa passeren. Het lijkt me iets om helemaal raar van te worden, je bliebt allerhande producten over de scanner heen en je zit daar eigenlijk als levende automaat. Het voordeel lijkt me de afwisseling wat betreft de klant die steeds voor je neus opduikt. Geen mens gelijk aan de ander.De caissières van Albert Heijn komen bijna allemaal monter en opgewekt over. Bij een paar merk je het -m.i. begrijpelijke- chagrijn, met daarbovenop toch het gespeelde fatsoenlijke en beschaafde laagje. In deze rol kun je je zo sikkeneurig voelen als het maar kan, maar je zult en moet vriendelijk, behulpzaam en attent blijven. Eerst de groet: Goedemiddag. Daarna: Hebt u een bonuskaart? Vervolgens: Wilt u koopzegels? Terwijl je afrekent: Wilt u de bon ook mee? Dan wens ik u nog een fijne dag verder. U wordt gezegd door de caissières waar ik niks mee heb, de rest tutoyeert me. Ik geniet altijd als mijn favoriete caissière, nee ik noem geen naam, me uitzwaait met doei doei.

Geen opmerkingen: