zaterdag 26 december 2009

DIE ONDEUGENDE KERSTMANNETJES TOCH

Terwijl Koning Winter letterlijk en figuurlijk afdruipt (wat een geglibber links en rechts in de heerden) komt het 'normale' leven langzamerhand weer op gang. Nog een paar dagen en de sneeuw zal verdwenen zijn. We leven niet meer in Winterwonderland, maar gewoon weer in Beijum. De sleetjes kunnen weer worden opgeborgen en de schaatsen gebruik je alleen als je naar de ijsbaan in Kardinge gaat. Voor de winterliefhebbers: de winter is nog lang, het is nog maar net begonnen. Voor de winterhaters: de dagen worden weer langer en over twee maanden gaan de eerste bloemetjes weer voorzichtig bloeien.
Ondertussen vergaap ik me aan de kerstmannetjes in de wijk. Wat zitten er eigenlijk brutale vlerken bij! Links ziet u een van de vele ondeugende, paaldansende rode mannetjes die u in praktisch elke heerd wel ergens in een tuin kunt aantreffen. Rechtsboven op de foto een kerstmannetje die aan het inbreken slaat. Beste lezer, ik maak er een grapje van maar toch was ik een keer op een avond alert omdat ik echt in de veronderstelling was dat er ergens werd ingebroken. Van een afstandje leek het net alsof een of andere onverlaat door een raampje wilde klimmen, stokstijf bleef de dief op de ladder staan omdat hij mij zag aankomen. Betrapt. Zullen onze ondeugende kerstmannetjes een preventieve functie hebben? Een echte junk of inbreker zal zich toch wel even bedenken voordat hij een huis met een kerstmannetje als doelwit gaat uitkiezen. Inbrekers hebben vaak een wat paranoïde inslag, bij het minst of geringste zullen ze het hazenpad kiezen. Zullen onze paaldansertjes en nepinbrekertjes het aantal échte inbraken tijdelijk doen verminderen?

Geen opmerkingen: