zondag 6 december 2009

FOTO'S UIT DE WIERSHOECK- EN SCHOOLTUIN (16)

Een vergissing?
Dinsdag 17 november zag ik op De Wiershoeck een struik waar trosjes mooie frisse bloemetjes aan zaten. Ik heb het geluk dat ik niet wordt geremd door een “overdreven” kennis der natuur. Ik ben wat men noemt een leek. Ongetwijfeld is dat ook de verklaring voor mijn veronderstelling dat deze struik volledig in de war was. Het is half november en dan is het herfst. Bomen en struiken laten in de herfst hun bladeren vallen. Bij bloeiende bomen en struiken denk ik aan het voorjaar.
Maar gelukkig loopt er op De Wiershoeck een natuurgids rond en die heeft wat meer kaas gegeten van dit soort zaken. Deze struik met zijn mooie bloemetjes blijkt een Viburnum x bodnantese “Dawn” te zijn en dat is een echte winterbloeier. Er zijn er wel meer, zoals de Forsythia en de toverhazelaar (Hamamelis).
De Viburnum x bodnantese “Dawn” bloeit vanaf begin december tot in maart. De bloemen hangen in trosjes van 5 - 7 bloemen bij elkaar. Bij het uitlopen is de buitenkant van de bloem overwegend rood. Na het openen van de trompetvormige bloemen begint de verkleuring: van roze naar wit. De bloemen schijnen sterk te geuren, maar dat is mij niet opgevallen.
De “Dawn” is het resultaat van een kruising tussen twee “echte” Viburnums en is “geboren” in 1935. Het is een langzame groeier en kan 3 meter hoog worden. Echt een struik voor de kleine tuin. Nog een voordeel van deze struik: hij trekt zich niets aan van strenge vorst.

Dus geen vergissing van de natuur, maar simpel een kwestie van onwetendheid van deze hobbyfotograaf. Deze bloei in dit jaargetijde is dus heel gebruikelijk. Ik hoop dat ik het niet weer vergeet.


Foto + tekst: Luit Staghouwer

Geen opmerkingen: