vrijdag 18 december 2009

IS DE BUS GOEDKOPER DAN DE TRAM?


De tegenstanders van de komst komst van de Regiotram lijken een troefkaart minder in handen te hebben om hun eigen gelijk gestalte te zien krijgen. De tram zou veel en veel te duur zijn. Maar een door de gemeente ingehuurde adviesbureau komt tot een andere conclusie. Het bureau concludeerde ook dat een tram veel meer forensen uit de auto zal gaan halen.
De bus is toch geen goed alternatief voor de regiotram in Groningen. Dat concluderen B en W en Gedeputeerde Staten uit een onderzoek van adviesbureau Goudappel Coffeng.

Het bureau bedacht een bussysteem wat Groningen nodig zou hebben als de tramplannen niet doorgaan. Vanaf verschillende transferia aan de rand van de stad rijden bussen zes keer per uur naar verschillende bestemmingen. Er is ook een eenvoudige versie onderzocht. Beide kosten tussen 150 en 210 miljoen euro aan infrastructuur (busbanen, op- en afritten, en dergelijke). Dat is 100 miljoen euro minder dan de twee geplande trambanen vergen, maar de exploitatie van een bussysteem kost veel meer. Door zoveel mogelijk reizigers op dezelfde route te persen en met grote voertuigen te vervoeren, is de tram 5 tot 8,5 miljoen euro per jaar goedkoper. Daarbij is nog niet eens meegerekend dat een tram veel meer forensen uit de auto haalt.

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article5570690.ece/-

1 opmerking:

Jan Fré Boven zei

Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Zo luidt het gezegde.

Als de tram door mocht gaan, dan kunnen we allemaal een behoorlijke verhoging van de gemeentelijke belastingen gaan verwachten. De tekorten zullen tocht moeten worden betaald.