zondag 21 november 2010

ZET JE BOOM OP SLOT

Deze foto schoot ik onlangs in de Holmsterheerd. Eerlijk gezegd, ik snapte er eerst niks van, want waarom twee dikke hangsloten langs de straatkant? (De foto is gewoon vanaf de straat genomen). Nou ja, nu ik het opschrijf, het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Want waarom hangen die hangsloten daar in vredesnaam? Zou het zijn omdat de schuur ook aan de straatkant open kan? Zit er iets kostbaars in dat kost wat kost met twee extra hangsloten beveiligd moet worden? Het is niet te doen om bij alle eigenaardigheden in de wijk bij mensen aan te bellen om te vragen wat iets betekent. Waarschijnlijk is de boom de boosdoener, was die er niet geweest dan had de eigenaar gewoon een grote achterschot achter z'n schuur kunnen plaatsen. Boven op dak ligt de golfplaat geïntegreerd tussen de boomsplitsing. In Beijum is het platteland geintegreerd in de wijk. Oude boerderijen in en rond Beijum waren en zijn daar getuige van. Binnen de groenste wijk van de stad wonen weer mensen die een boom insluiten en omhelzen. Volgens sommige mensen hebben bomen gevoel en ook zouden ze kunnen praten. Het is me helaas niet gelukt om deze boom te interviewen om hem (zijn er ook vrouwelijke bomen?) te vragen wat hij van deze ingeklemde positie vindt.

1 opmerking:

Kees K. zei

Volgens mij zijn de bewoners echte boomliefhebbers. Ze hebben de moeite genomen om de boom in te passen in hun schuurtjes-ontwerp. Daardoor hebben ze twee deuren moeten maken, waarop de sloten zitten. Dus de deuren draaien volgens mij, gezien de foto, naar buiten toe open en dan kun je weerszijden de boom naar binnen. Ik denk dat de gemiddelde beijumer eerst de boom gerooid had, dan z'n schuurtje was gaan bouwen. Dus hulde voor deze bewoners van onze groene long.