maandag 3 januari 2011

KERSTBOMEN ZONDER KLUIT DOEN HET GOED

Er lagen de laatste dagen opvallend veel kerstbomen zonder kluit langs de weg. En ondergetekende heeft nog steeds een boom zonder kluit in de kamer staan, gekocht bij een bekende Duitse bouwmarkt in de buurt van Zuidwolde. Voor het eerst in m'n leven heb ik een boom zonder kluit in huis. De boom heeft het verbluffend goed gedaan en doet dat nog steeds, geen naald ligt op de grond. Ik ben opgegroeid met de wetenschap dat een kerstboom een kluit dient te hebben om twee weken in een woonkamer te kunnen overleven. Je kunt zo'n boom dan namelijk water voeren zodat ie niet uitdroogt. Hebben ze de kluit al die jaren belazerd? Of ben ik, en velen met mij, met een kluitje het riet in gestuurd? Ik weet het niet. Maar in de groenste wijk van de stad lagen en liggen de groene kerstbomen weer langs de straat om afgevoerd te worden. De meesten zonder kluit, en ze liggen er goed bij. Van groen houden is ook maar betrekkelijk.

Geen opmerkingen: