woensdag 14 september 2011

BALLONNEN BOVEN BEIJUM

Er liggen nog een paar zomerblogberichten op de plank, waaronder twee video's, die wat aan de late kant toch al te graag het wereld wijde web op willen. Zoals deze: Twee weken geleden hoorde ik op een windstille avond in de Froukemaheerd ineens een soort van geblaas boven uit de lucht komen. Op ongeveer tien meter boven de daken zag ik deze twee hete luchtballonnen, zie foto, richting noord Beijum vliegen. Ze vlogen zo laag dat je de opgewonden stemmen van de ballonvaarders duidelijk kon horen. Er volgde een groet tussen uw blogger en de ballonvaarders en eerstgenoemde schreeuwde nog dat filmpjes en foto's welkom zijn om op te sturen. Of ze dat laatste hebben gehoord weet ik niet, maar een Beijumrijdervideo vanuit de lucht lijkt me geweldig. Wie weet komt het er ooit eens van. (video's van Beijumer ballonvaarders zijn altijd welkom!)
Is het koud in de ballon?
Nee, want de ballon heeft de snelheid van de wind zodat u die niet voelt. Bovendien staat u onder de brander die een aangename warmte afgeeft. De temperatuur is hetzelfde als wanneer u uit de wind over straat zou lopen.
Wat moet ik aan in de ballon?
Voor ballonvaren geldt een algemeen kleding voorschrift: doe alsof u in plaats van een ballonvaart een boswandeling gaat maken. De kleding die u dan zou dragen is geschikt voor het maken van een ballonvaart.
Omdat de brander warmte afgeeft is een petje zeker aan te raden.
Ik heb hoogtevrees, kan ik nu wel mee?
Velen met hoogtevrees hebben reeds het Nederlandse landschap vanuit een heteluchtballon van boven kunnen bewonderen. De hoogtevrees verdwijnt meestal zodra de heteluchtballon het contact met de grond verliest.
Bovenstaande vragen staan op http://www.balloncentrum.nl/ballonvaren/veel-gestelde-vragen/
Kijk ook op Ballonvaart Groningen.

Geen opmerkingen: