vrijdag 23 december 2011

REGELS ZIJN REGELS

Naar aanleiding van het blogberichtvan vorige week  over de zin en onzin van het instellen van 30 kilometer-gebieden in Beijum(zo'n beetje alles behalve de wijkring) kwamen de nodige reacties en mails binnen. Zoals bijna altijd wijzen die op verschillende ideeën die Beijumers er op na houden. (En waarom ook niet, wat is er tegen pluriformiteit, een beetje dualisme en onenigheid?). De een wil law and order, regels zijn regels en er moet bekeurd worden als mensen zich er niet aan houden. Dat zijn de preciezen. Maar er bestaan ook rekkelijken. Die vinden dat het allemaal niet zo nauw steekt, zonder achterlicht in het donker fietsen of 60 op de wijkring rijden, het moet kunnen. Ook in de politiek vind je rekkelijken en preciezen. Ik heb het niet zozeer over christelijke partijen die kunnen variëren van erg zwarte kous tot 'progressief', ook binnen een precieze law and order-partij als de VVD kom je rekkelijken tegen. Want, waarom geen 130 rijden op verschillende snelwegroutes? Een paar dodelijke slachtoffers meer per jaar, is dat nou zo erg?
Dichter bij huis zie je regelmatig rekkelijke Beijumers preciese regeltjes overtreden. Natuurlijk rijdt niet iedereen stapvoets door een woonerf. En ook rijden de nodige fietsers zonder licht in het donker. Je hebt ook onschuldige overtredingen door rekkelijken uitgevoerd. Zie de foto's, al jaren hangt hier een bord dat (brom)fietsen of goederen op deze plek niet zijn toegestaan. De meeste Beijumers herkennen deze steeg en pand als zijnde het gebouw van de buurtconciërges bij de Wibena -rotonde. Praktisch altijd staat het hier vol fietsen, terwijl het bord in de steeg dat verbiedt.
Ondergetekende vindt het wel komisch en gezellig, en hij pleit voor een beetje rekkelijkheid in de wijk. Maar hoe dat precies vorm moet worden gegeven weet hij niet. Misschien is er ergens een Pietje Precies die een handje kan helpen?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

En dan te bedenken dat we met Tien Geboden zijn begonnen.

jos zei

De rekkelijkheid zit hem in de combinatie pak kans en strafmaat (uiteraard). Fietsen maken vrijwel nooit dodelijke ongelukken, verkeersregels zijn er alleen maar voor auto's. We kunnen dus alle verkeersregels afschaffen als er alleen nog maar gefietst mag worden in beijum ! Zou dat niet vredig zijn ? De wijkring kan dan een groenstrook worden, met heir en daar een voetbal veldje en iedereen mag zo hard fietsen als hij kan.

Anoniem zei

Opmerkelijk verhaal: ik kwam ooit op een vrijdagavond thuis van werk. Op de maandagochtend bleek dat ik mijn fiets niet op slot had gedaan. Het hele weekend mijn fiets ook niet gebruikt. Bleek de sleutel nog gewoon in mijn fiets te zitten. En niet gestolen op de plek van de foto...

Ik zet mijn fiets er dus ook altijd neer. Maar nu ik er eens over nadenk. Het kan wel een potentieel gevaar zijn bij brand. Het kan essentiële seconden schelen voor de brandweer bijvoorbeeld om er langs te kunnen.

Het is misschien toch beter dat er een andere oplossing komt. Tsja, je fiets in de berging zetten. Dat is ook wat, dat betekend iedere keer om het gebouw lopen, berging in. De moeilijke deuren bedwingen om met de fiets er door te kunnen. Kost mij te veel tijd. Misschien fietsenrekken neerzetten op de andere kant van de flat, maar ja dat zal misschien een ruimte zijn waar de brandweer ook bij moet kunnen met de auto's.