zaterdag 24 december 2011

ROMANTISCHE KORREWEGBRUG

Het heeft iets romantisch om tijdens zonsondergang, vier uur, kwart over vier, een minuut of vijf vanuit je autootje de activiteiten rond een dichtgedraaide (opengedraaide) Korrewegbrug gade te slaan. Even onthaasten, net als de vier automobilisten voor me. De klep naar beneden tegen de zon en tegelijkertijd met een muziekje op kijken naar de fietsers die links en rechts van de loopbruggen afkomen of er opgaan. Van links kwam een enorme vrachtschip aan varen, een staart van golven achterlatend. Flash backs uit m'n bongeljaren langs het Stadskanaal kwamen omhoog, dagelijks voeren vele schepen door dit veenkoloniale kanaal. Een houtje waaraan een stuk touw was bevestigd, met aan het einde van het touwtje weer een vastgeknoopt kinderklompje werd bij het passeren van de bruggen richting schip geslingerd. Een scheepvaarder stond op het schip klaar om het klompje te vangen om er vervolgens een dubbeltje in te deponeren. Dat was het loon voor één keer de brug open- en dichtdraaien. Maar das war einmal. Tegenwoordig zit hier rechts in het brugwachtershuisjes een mannetje, misschien ook wel eens een vrouwtje, die een paneel bediend waarmee de Korrebrug open en dicht gedraaid kan worden. Een mooi uitzicht zal de brugwachter hebben. Maar dat heb je ook wel vanuit de auto als je moet wachten. Soms irriteert het. Maar het kan ook iets romantisch of meditatiefs hebben. Lekker in de file wachten voor de Korrewegbrug.

2 opmerkingen:

Kees Huizenga zei

Bij de Korrewegbrug is het ongehoord gevaarlijk! Afgelopen donderdagavond 22 december tegen 18:30 uur reed wederom een auto vanaf de Ulgersmaweg door. Een groepje fietsers van de Korrewegbrug baalde. Er was een bijna-ongeluk. Ik hoorde gevloek. Ik zie het zeer regelmatig dat auto's gewoon doorrijden op de Ulgersmaweg. Ze staan achter elkaar en volgen elkaar bumperklevend. Alsof er geen stopbord staat.

Op zondag 4 december jl. had ik om 18:30 uur een bijna-ongeluk. Wel een frontale botsing. Een auto vanaf de Ulgersmaweg reed recht op mij als fietser af. Ik remde. Mijn voorwiel kwam tegen de bumper van de auto. Mijn stuur ging krom staan. Ik ben niet gevallen, maar wel bijna. De automobilist had mij zogenaamd niet gezien, terwijl mijn voorlicht het wel deed! Mijn fiets heeft vier wielreflectoren. De automobilist remde te laat af. Ergo: onoplettend gedrag. In de auto zaten drie jonge personen. Mij werden excuses aangeboden.

Op vrijdag 25 november 2011 kwam ik om ± 19:00 uur als fietser van de Korreweg. Achter mij reed een auto. Dit voertuig passeerde mij na de Korrewegbrug met grote snelheid en sloeg af naar de Ulgersmaweg. Tot mijn verbazing haalde de automobilist mij in met een aanhangwagen achter zich. De afstand tussen de aanhangwagen en mijn voorwiel was bij de bocht nog geen halve meter!!! Gelukkig reed ik niet hard. Anders was ik misschien overreden door de aanhangwagen.

Ik pleit voor meer cameratoezicht en meer handhaving.

Enorm veel fietsers (met name jongeren) hebben geen goede fietsverlichting. Dit is levensgevaarlijk!!!

Alie zei

Ik let zelf altijd heel erg goed op daar. Of ik nou met de auto of de fiets ben (en vroeger met de brommer). Het is er druk, onoverzichtelijk en nog veel meer. Het verbaasd mij niks als er nog veel meer mensen zich melden met ongelukken of bijna! Als automobilist is het helemaal niet erg om even stapvoets achter een paar fietsers aan te rijden, zodat je daarna voor iedereen veilig kunt afslaan. Dat doen heel veel medeweggebruikers niet inderdaad. Levensgevaarlijk! Cameratoezicht zal kunnen helpen maar het lost niks op denk ik. Ik weet ook geen oplossing, het mooiste luchtkasteel wat ik kan bedenken hierbij is een aparte fietsbrug naast de autobrug, fietspad rechtstreeks daarop aansluiten zodat verkeer gescheiden wordt. Maar daar is neem ik aan geen plek/ruimte/geld voor, anders was het vast allang gerealiseerd.
ik heb nog wel een andere annekdote: vroeger reed ik zoals gezegd met de brommer vanaf de stad, en over de brug linksaf (toen was die afslag nog open).. S'morgens rond 8 uur kwam ik er langs, moest altijd lang wachten voor ik kon afslaan, zoveel fietsers/auto's/motoren en vrachtauto's kwamen er langs. Tot op een ochtend de eerste nachtvorst. Nergens glad, dus ik wist het niet, maar wel daar op de brug (schijnt vaker voor te komen). En ik rij de brug op, slinger heen en weer, ga onderuit en schuif van rechts naar links diagonaal over de brug. Zelfde tijd, zelfde plaats, maar geen auto/fietser/motor of vrachtwagen te bekennen. Anders was ik of een levende bowlingbal geweest of misschien onder een gemotoriseerd voertuig beland. Mijn beschermengel had een knap staaltje werk geleverd want toen ik mezelf en de brommer had opgeraapt zoefde alles weer voorbij alsof er niks was gebeurd. Wonderlijk he? Maar dit overkomt niet iedereen op deze manier...Het blijft een onveilig punt!