vrijdag 13 januari 2012

EXPOSITIE "GEBROKEN" IN PAND49

Opening op zondag 15 januari om 16.00 uur van de xpositie van Paul Borggreve, Flora Unger en Rutger Nieuwman. Samen presenteren zij sieraden, knipwerk, gedichten en foto's.
Pand49, Ypemaheerd, naast de Aldi. Open di-za-middag van 13.30 tot 17.00 uur.

Gebroken is schijnbaar de tegenstelling van ‘heel’. Wat gebroken is, wil geheeld worden: een gebroken arm, een gebroken been en het ergst nog een gebroken hart. Veel van wat gebroken is, is onomkeerbaar. De belofte die het wezen in zich had blijft onvervuld: gebroken in de knop. Gebroken glazen kunnen wel weer geplakt, maar niet meer worden zoals waren. Gebroken spiegels geven zelfs zeven jaar ongeluk. Gebroken lijkt daarom een mistroostig gegeven in onze wereld.
Gebroken kan echter ook iets anders zijn: ketenen worden gebroken en jong leven breekt het ei als belofte voor iets nieuws.In dit project onderzoeken drie kunstenaars in woord en beeld wat ‘gebroken’ kan betekenen.
Flora Unger
Ik ben altijd al bezig geweest met tekenen, schilderen, schrijven en andere creatieve dingen. Ik heb Autonome Beeldende Kunst gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en hou me vooral bezig met schilderen, dichten en sieraadkunst. Naast mijn opleiding aan de kunstacademie heb ik meerdere cursussen gevolgd om technieken te leren en mijzelf te ontwikkelen. Ik hou van simpele, krachtige thema’s en vormen. Inspiratie haal ik uit emoties, de natuur en details. Mijn doel is om de wereld te verrijken en om de mooie kanten van melancholische en droevige dingen te tonen.
Paul Marius Borggreve Is dichter en knipkunstenaar. Als dichter treedt hij geregeld op op podia door Noord-Nederland. Hij is lid van optreedgezelschap De Tegenvoeters, uitgever van het blad KLADBLOK en levert geregeld gedichten voor het EO-radio 1 programma Dit is De Dag. Hij vindt het leuk om samen te werken met beeldende kunstenaars. In het verleden heeft dat projecten opgeleverd met Petra van Kalker, Kees Wiersema en Joanna Paszkiewicz.Als knipkunstenaar is hij korter bezig. Paul is gefascineerd door de eenvoudige techniek van vouwen en spiegelen waarbij door de beperking in kleur en contrast een zelfde beeld zich steeds herhaalt. Knipwerk ademt voor Paul een nostalgische zweem van vroeger, die hij met een glimlach probeert te vatten.
Rutger Nieuwman
Sinds 2003 hou ik me bezig met het weven van werelden, met surrealistische landschappen en omgevingen als gevolg. Schaduw en duisternis, leegte en dreiging spelen een grote rol in mijn werk: ook daar is schoonheid te ontdekken."Eindeloos vooruit gedreven gevoelloos mechanisch blind Knagend aan het laatste bastion"
(Linker afbeelding Borggreve: Knipwerk uit papier en gedichten. Rechts Nieuwman: bewerkte foto’s, sieraden en tekst)

Geen opmerkingen: