zaterdag 11 februari 2012

VOOR DE VRIJHEID??

Vanmiddag maakte ik deze foto van een alleraardigste hoofddoekjesmevrouw bij de koffie-automaat in AH. Nee, ze wilde liever niet met haar gezicht op de foto. Eerst even, het is mijn wereldje niet, het moslimwereldje. Maar goed, ik zit ook niet in de gereformeerde hoek, in rooms-katholieke kringen of in het Jehova-milieu. Maar wat doet het er verder toe? Ieder zijn of haar geloofje, van Sinterklaas tot Hare Krishna, geniet er van. Een beetje tolerantie graag, gun elkaar het recht op vrijheid van keuzes. Ik ben niet zo politiek actief, mocht ik dat wel zijn dan zou ik overwegen om een Partij voor de Vrijheid op te richten.(...)

Beijumnieuws is maar een eenvoudig wijkblogje. Zonder pretenties en zonder dikdoenerij, zonder hoog-van-de-toren-blazerij-poeha, etc. Noem het maar gerust een minderheid in het medialandschap van Noord- Nederland. Een kabouterblog, voor mijn part. De politieke kleur van Beijumnieuws doet er eigenlijk niet toe, links of rechts, het zal wel. Al te gekleurd schrijven is niet handig, er zijn namelijk zoveel andere kleuren.
Maar toch wil ik hier even een duidelijk statement maken, voor één duidelijke zaak gaan staan: Beijum telt om en nabij de 135 nationaliteiten. Allemaal tesamen vormen we Beijum. Zwart, geel, wit, draagkrachtig, uitkeringsgerechtigd, man, vrouw, geleerd, dom, Afrikaans, Europees, etc. Waarom ik dat moet verkondigen? Wel, er zal hier wat mij betreft geen enkele bevolkingsgroep worden zwartgemaakt, worden uitgesloten of gecriminaliseerd. Handen af van alle kleuren Beijumers, van multicultureel Beijum. Een Beijumer samenleving zonder respect en menselijke waardigheid zal gaan rotten, er zullen zondebokken worden gekozen en de ratten zullen ermee aan de haal (willen) gaan.
Hoe ik hier zo bij kom? Voel ik me bedreigd ofzo? Nee, geachte lezer, dat valt wel mee. Voor zover ik weet leven alle bevolkingsgroepen hier in redelijke mate samen. Zelden tot nooit komen me als zelfverklaarde Beijumwatcher klachten ten gehore over 'boet'nlanders' die zich hier niet gedragen of voor overlast zorgen.
Het afgelopen jaar heb ik een bijzondere sympathie ontwikkeld voor een van oorsprong Pools gezin in de wijk. Wat hebben ze moeten overleven voor een bestaan in de wijk, en wat heeft het ze een moeite gekost om hier de taal te leren, contact te maken en  wortel te schieten. Respect is meer dan op z'n plaats.

U hebt vast wel gelezen dat een politieke partij in Nederland, die het liefst alles verbiedt en verrot scheld wat niet in het eigen (enge) straatje past, en die alle tegenkritiek als demoniseren kwalificeert, Nederlanders oproept om klachten over Oosteuropeanen door te mailen. Ergens is het te laag om er een publicatie aan te wijden. Daar komt nog bij dat het politieke straattuig die dit heeft bedacht in dit land lijkt te groeien en en te bloeien door negatieve aandacht. Politieke straattuig? Tja, hoe kun je respect hebben voor een partij die miljoenen andersdenkenden schoffeert, uitscheldt en minacht?  Normaal gesproken moeten er gemakkelijk een miljoen klachten verzameld kunnen worden over de handelswijze van deze partij en hun aanhangers, maar goed, dat is weer negatieve aandacht, waardoor de mand met rotte appels waarschijnlijk nog meer zal gaan groeien. Maar als u wil, Beijumnieuws@online.nl

Wat had m'n hoofddoekjesdame van vanmiddag een mooi gezicht. Wat een gratie, en wat een mooie lachende ogen! Ik stond op het punt om haar te vragen om vannacht wat te gaan drinken in het Café Biljart. Die uitnodiging hield ik voor me, maar wel vertrouwde ik haar toe dat ik vond dat ze prachtige ogen heeft. Het was een opmerking zonder (mannelijke) bijbedoelingen, maar toch begon ze half geschrokken te giechelen. Ze klapte half dicht. Het contact bleef goed, maar ik vond het wel jammer, het spontane was verdwenen en het gereserveerde domineerde. Het valt me vaker op dat hoofddoekjesdames niet kunnen flirten en ouwehoeren, dat ze niet kunnen spelen met de aantrekkingskracht die er nu eenmaal is tussen mannen en vrouwen. Ze hebben de tijd van minirokjes en hotpands (zeventiger en tachtiger jaren) natuurlijk ook niet meegemaakt. Maar goed, dat niet kunnen flirten en spelen heeft waarschijnlijk minder met moslimdames, dan wel met geconditioneerde en gestolde houdingen binnen alle geloofsrichtingen te maken. Het menselijk lichaam is in de loop der eeuwen verfoeid door alle wereldreligies. Dan krijg je dat.

Wat doet het er verder toe, we leven in een vrij land en in een vrije wijk. De gespekspartners gingen met respect voor elkaar ieders hun weegs. De een op klompen, en de ander met een rood hoofddoekje om het hoofd. De vraag wie van beiden het normaalst is, zal tot in de lengte der dagen onbeantwoord blijven.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

De PVV zakt al in de peilingen.

Anoniem zei

Liever een brildan een hoofddoekje

Anoniem zei

Die laffe Mark Rutte is te laf om in te grijpen. En maa lachen en maar lachen. Nu protesteren oosteuropese landen tegen dit vieze meldpunt. Domnme Rutte is premier rn wenst zich er niet mee te bemoeien

Anoniem zei

Die laffe Mark Rutte is te laf om in te grijpen. En maa lachen en maar lachen. Nu protesteren oosteuropese landen tegen dit vieze meldpunt. Domnme Rutte is premier rn wenst zich er niet mee te bemoeien

Anoniem zei

jammer dat niemand het recht van vrije meningsuiting begrijpt.