woensdag 30 mei 2012

HONDVRIENDELIJK GRONINGEN

Flyer links op hondenopruim-paal geplakt
Er sluimert al jaren een conflict tussen hondenbezitters in Beijum - en waarschijnlijk ook daarbuiten- en natuurliefhebbers. Volgens mij kunnen natuur en honden goed samengaan en zullen er ook hondenbezitters en natuurliefhebbers in één of meerdere personen samenkomen. Maar dat terzijde. Er komen me de laatse jaren meerdere ergernissen ter hore tussen enerzijds hondenbezitters, en anderzijds mensen die zich aan de viervoeters, uitwerpselen en eigenaren ergeren. Gistermiddag kreeg ik de flyer die u links ziet in de handen gedrukt: "Wil je daar een keer aandacht aan besteden?" Uit onvrede met het nieuwe hondenbeleid is de Vereniging "Hondvriendelijk Groningen" opgericht. De vereniging zet zich in voor: Meer inloop- en wandelgebied voor hond en baas; Opruimen voor hondenpoep, waar deze voor overlast zorgt; Niet aangelijnde honden alleen bekeuren bij daadwerkelijke overlast; positieve benadering van hond en baas door de gemeente. www.hondvriendelijkgroningen.nl. Op verschillende plekken in en rond de wijk heb ik de flyer(tjes) reeds aangetroffen. Een hondenbezitter vanmiddag: "Het wordt oorlog." Een andere wijkbewoner een paar dagen geleden: "Als ik hondenbelasting betaal ben ik niet van plan om de stront van mijn hond op te ruimen, en zeker niet in uitrengebieden." Ik proefde woede: "Op de foto die je met de pinksterdagen plaatste willen ze een ecologisch gebied maken. Daar zou ik dan niet meer met m'n hond mogen wandelen. Ze kunnen me de boom in, dat ga ik toch doen." Via hondenbezitters, de meesten reageren geladen, emotioneel, kwam me ten gehore:  er  is er vanavond (30/5; JF) een raadsvergadering over de kwestie.

Hondenpoep is een veelbesproken onderwerp. De burger heeft er overlast van, althans, het is een van de meest voorkomende ergenissen binnen de openbare ruimte. Maar de hondenbezitters stellen: waar betalen we dan belasting voor?
Wordt vast en zeker vervolgd. Binnenkort hier een hondenvideo. En op http://www.lijn6.com/ draait nog steeds een hondenfoto-wedstrijd.
Update 31 mei, 16.31 uur. Op www.dvhn.nl staat:
Aan een hondenpark in Groningen kleven ook nadelen. Dat zegt de Vereniging Hondvriendelijk Groningen in reactie op de woensdag in de gemeenteraad aangenomen motie om te onderzoeken of een park voor honden haalbaar is. "Het is een heel, heel leuk plan", zegt Will Driessen van de vereniging, "maar je moet uitkijken dat je niet krijgt dat mensen in andere delen van de stad zeggen: 'ga jij maar naar het hondenpark' als ze een loslopende hond zien."

Vrijdag meer in de stadseditie van Dagblad van het Noorden over honden, baasjes en ergernissen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Gewoon je hondeschijt opruimen en je hond aanlijnen;) niks aan het snotje dan

Anoniem zei

Dat is natuurlijk wat makkelijk gezegd! Ik ben het er wel mee eens, maar ik vind ook zeker dat de honden belasting bijvoorbeeld gebruikt moet worden waarvoor je denkt dat het is. Namelijk voor de honden!!! Als ik hoor dat de losloopgebieden nog kleiner worden gemaakt omdat er een of andere kabelbaan voor kinderen moet komen gaan mn nekharen overeind staan. Alsof er nog niet genoeg speeltuintjes zijn!

Anoniem zei

De mensen die willen dat de honden poep opgeruimd moet worden zijn vaak de grootste rommel kezen !
Kijk eens hoe je eigen huis er uit ziet .
Keurig , netjes ?
Ja , dan heb je recht van spreken .
Of vindt je dat je zelf zoveel aan kunt rommelen als je wilt , maar moet een ander zich aan de regels houden ?

Anoniem zei

als dan zo'n onverlaat tegen je zegt 'ga jij maar naar het hondenpark' dan zeg jij toch 'ga maar lekker zelf, lekker puh'.