zondag 21 oktober 2012

FOTO'S UIT DE WIERSHOECK- EN SCHOOLTUIN (128)

Het zal zo langzamerhand niemand verbazen dat ik graag een kijkje neem op de tuinen van De Wiershoeck en de Schoolwerktuin. Vooral het labyrint op de Schoolwerktuin vind ik erg interessant. Het is leuk aangelegd en de beplanting is heel divers. Er is bijna altijd wel iets te zien, maar dat wordt nu duidelijk minder. Toch kwam ik daar nog weer iets opvallends tegen. Op de paaltjes van het schapenhekwerk, waaruit het labyrint is opgebouwd, zag ik een paar bruine insecten. Het waren jonge wantsen van verschillende “leeftijden”, daar bestond geen twijfel over. Maar van welke soort waren dit jongen? Ik had geen idee. Gelukkig zag ik even later ook een paar volwassen wantsen en die herkende ik direct, het waren kaneelwantsen. Een volwassen kaneelwants is 9-12 mm lang, rood is de basiskleur met daarop een zwart vlekkenpatroon. Een duidelijk kenmerk is de rode schedel.

Ik had echter geen idee wat het “rare” beest linksonder was. Thuis achter de computer zag ik dat het een kaneelwants is die voor de laatste keer vervelt. Na deze vervelling duurt het nog ongeveer een dag voordat de volwassen wants op kleur is.

In mei of juni paren de volwassen kaneelwantsen. De vrouwtjes leggen daarna tot diep in juli eitjes. De nimfen zien we vooral van juni tot eind augustus. Dit zijn dus late nimfen. Ze lijken in het geheel niet op hun ouders. Bij iedere vervelling groeit de nimf en gaat het meer op de volwassen wants lijken. Pas na de laatste (vijfde) vervelling krijgt het dier vleugels. Volwassen wantsen zien we vanaf begin september tot in het najaar. Dan zoeken ze een plekje in de strooisellaag tussen afgevallen bladeren om te overwinteren.

De kaneelwants is in ons land een gewone verschijning op droge zandgronden, zowel in de duinen als in het binnenland. Ontbreekt geheel in onze poldergebieden en is elders erg zeldzaam.

Alle wantsen hebben een zuigsnuit en leven van uitzuigen: planten, zaden, andere insecten, of parasitair op andere dieren. Van de vele tienduizenden soorten, komen er ruim 600 soorten in Nederland voor. Bij sommige soorten is er een vorm van broedzorg waarbij de ouders de nimfen of de eitjes beschermen. Soms beschermen diverse ouders zelfs elkaars nimfen wat erg ongewoon is bij insecten.

(Info: Wikipedia, Gardensafari)

Foto + tekst: Luit Staghouwer

Geen opmerkingen: