woensdag 23 januari 2013

SNEEUWPERIKELEN


Bovenste foto is gistermiddag gemaakt. Ik kan me niet heugen dat op een werkdag geen vis- of loempiakraam op het marktplein west heeft gestaan. Beide verkopers, Vancong van de loempia's en Peggy van de vis, hebben gisteren waarschijnlijk dezelfde keuze gemaakt: wat levert het op om een dag te gaan staan blauwbekken in m'n kraam? Is het de moeite waard om acht uur op het koude en besneeuwde plein te gaan staan? Kan ik niet beter lekker behaaglijk thuisblijven?  Begrijpelijke afwegingen. Ook wel weer jammer, een lekker warm visje of loempiaatje gaat er met dit weer wel in. Maar goed, ze zullen tijdens deze koude dagen vast en zeker inkomensderving hebben. De linker en rechter foto zijn vandaag gemaakt (Peggy en Vancong stonden weer op hun vertrouwde standplaats). U ziet een gehandicaptenbusje naast een vrachtauto voor Winkelcentrum Beijum. Het ging krap aan goed, u ziet de chauffeur van het busje nog even ter controle kijken. Uit de bus kwam een jongedame met rolstoel: "Normaal gesproken kom ik over straat maar de sneeuw belemmert me dusdanig dat ik me heb laten brengen." Is ook zo, je zou het amper vergeten, scootmobielers en rolstoelers zijn met de aanwezige sneeuw op straat  nog beperkter dan normaal al het geval is. Rechts ziet u 'oranje mannetjes' de Korrewegbrug sneeuwvrij maken, ik bedoel natuurlijk de fiets- en wandelbruggen aan weerskanten. Gladde gootjes en treden zorgen op het ogenblik voor extra gevaar. In sommige heerden is het voor fietsers niet te doen om overeind te blijven, zie kleine foto, hier was niet te fietsen. (Door de sneeuwberichtgeving komen andere berichten iets later aan de beurt).

Geen opmerkingen: