woensdag 9 april 2014

MOET ER GEEN PAARDENBELASTING KOMEN?


Afgelopen vrijdag 7 april om half twee, reed ik er langs, en een dag later, op zaterdag om half vier, lag het er nog steeds.

Door Willem Pauwelussen

Met de bekeuringen die uitgeschreven worden voor hondenpoep die niet wordt opgeruimd, ga ik me nu wel wat afvragen.
Namelijk of er ook een opruimplicht bestaat voor paardenpoep en of de hoogte van de bekeuring evenredig is met de hoeveelheid die nu blijkbaar door de gemeente opgeruimd moet worden.

Ik heb op deze site al een pleidooi gehouden voor kattenbelasting.
Misschien is er ook een paardenbelasting noodzakelijk?
En dan alleen voor paarden die op de openbare weg komen  natuurlijk.
Dat wordt goed verdienen aan de bereden politie, denk ik dan.
Maar bij de manege ‘’Zorgwijk’, even verderop aan de Pop Dijkemaweg, zullen ze het vast niet leuk vinden.

Blijft natuurlijk wel de vraag hoe paardenbelasting aan de paarden ten goede moet komen.
Net zoals de baten van hondenbelasting aan honden en van kattenbelasting aan katten besteed zouden moeten worden.
Tja, ik weet het ook niet hoor.
Misschien hebben we onze steden wel helemaal verkeerd ingericht, dat er eigenlijk geen (huis)dieren bij passen?

(JF; drie jaar geleden werd dit blogbericht over paardenkeutels geschreven)

7 opmerkingen:

Anoniem zei

een aantal weken geleden liep ik achter in Beijum. vanaf het bruggetje zo naar achteren bij het water langs en zo een ander pad terug. Kom ik onderweg 6 keer paardenpoep tegen. op het wandelpad. en het zijn dus geen kleintjes hé.In dat andere bericht stond , paardenpoep is mest , hondenpoep niet. Is het ook mest midden op een wandelpad, wil je de straat bemesten of zo !!

Annie

Anoniem zei

Martini-manege Noorddijkerweg misschien. Of de particuliere paardenluitjes die hun dier houden op de diverse "weitjes" langs Noorddijkerweg en Oosterseweg?
Verpaarding van het landschap is hier wat uit de klauw gelopen.

Anoniem zei

Ik heb een idee.
vóór het uit rijden gaan, binden de paardenmeisjes een zak vast aan het begin van de staart boven de anus van het paard.
paarden kunnen tijdens het lopen poepen en hoeven daarbij niet persé stil te staan.
valt het simpelweg in de bengelende zak.
de strónt, bedoel ik.

makkelijk te controleren van wie de stront/poep is wat op of naast wandel- of fietspaden ligt.
van paardenmeisjes hun pony's /paarden die géén poepzakken dragen natuurlijk :-).

gr. therèse

Willem Pauwelussen zei

Kan iemand me uitleggen waarom hondenpoep geen mest is? Op de straat niet natuurlijk, maar op zand of gras toch wel??

Willem Pauwelussen zei

Dat er ook paarden rondlopen van die Martini-manege zou best kunnen, ik zie op de kaart dat die net over de gemeentegrens ligt.
En is het misschien ook een idee om aparte ruiterpaden aan te leggen in Kardinge? Toen de paarden van de boerderijmanege in Ulgersmaborg in plantsoenen en speelplaatsen kuilen trapten, werd dat ook al als oplossing aangedragen. Ze zouden in april '91 klaar zijn. Ze zijn er, denk ik niet gekomen, want in datzelfde jaar wordt geklaagd over het park langs de Gentiaan-, Tormentil- en Marjoleinstraatpaarden wat nog maar net klaar is er lopen al paarden doorheen. Wel kwam er een paardenrijbak bij de Leeuwenburg.

Anoniem zei

wie betaald ruiterpad? natuurmonumenten? de fiets- en (hard)looppaden in kardinge versloffen ook al door onvoldoende onderhoud.

Anoniem zei

de hondenbelasting wordt toch gebruikt voor algemene doeleinden?
gelden dit soort dingen daar ook onder, vraag ik me? (8.44 uur).

gr. therèse