donderdag 8 januari 2015

GOED DAT DEZE SCHOLEN ER ZIJN


Door Willem Pauwelussen

Schrijven kun je geen uren achter elkaar doen, dus maar weer eens op pad.
Boodschapje bij de Wiershoeck.
Vanaf de Amkemaheerd kijk ik de Jaltedaheerd binnen en zie een parkeerplaats vol staan met personenbusjes.
Da’s toch wel bijzonder. Maakt me nieuwsgierig.
Ze staan op het plein voor de Tine Marcusschool. Ik zie kinderen al op hun stoel zitten, en tussen de bussen komen er nog wat aanlopen, kletsend met elkaar.
Dus het is geen schoolreisje want dan heb je veel meer opwinding en drukte.
Linksvoor staat een tanige zestiger iets in zijn busje te vertellen, die hoort daar dus bij en kan me vast wel wijzer maken.
‘Jij moet je niet bemoeien met zaken die je niet aangaan! Wat hier in dit busje gebeurt maak ik uit en jij niet!’, hoor ik hem zeggen.

Het meisje achterin zit netjes en strak rechtop met een schuldbewust gezicht te kijken.
Het jongetje naast haar kijkt verwonderd op naar de grote man.
‘Meneer?’, zeg ik en ik tik hem voorzichtig op de schouder.
Hij draait zich met een brede glimlach naar me toe.
‘Wordt hier een nieuw busstation gevestigd, of zo?’
‘Nee, dit is een speciale school voor kinderen met ADHD en zo, en die worden met busjes opgehaald.’
Ach dat zal ik vast wel eens ergens gelezen hebben op een wijksite of-krant.
Maar nu vergeet ik het niet meer.

Goed zeg dat zulke scholen er zijn.
Wie weet hoeveel van dit soort kinderen een halve eeuw geleden zo getreiterd zijn dat ze nu nog steeds bij de psych lopen.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Beetje vreemd dat je alle scholen in Beijum kent behalve deze.

Anoniem zei

http://www.kentalisonderwijs.nl/Tine-Marcusschool/

Anoniem zei

Excuus voor eerste bericht ik dacht dat Johan het geschreven had, Willem is nog niet zo bekend in Beijum.

Anoniem zei


idd. 12.56 uur.

zover ik weet is de Tine-Marcusschool een school voor kinderen met gehoor stoornissen.
dat was het in ieder geval toen de school startte, rond de 30?jaar geleden.

Kees Huizenga zei

Ik verwijs naar de Leander Wijkgids 2014-2015 aangaande Beijum/De Hunze.

Op pagina 56 staat bovenaan:

"Tine Marcusschool

Onderwijs en dienstverlening aan doven, slechthorenden en communicatief beperkten."

Internet: www.tinemarcus.nl

Anoniem zei

Een ongelukkig stuk. Wat een miskleun.

Anoniem zei

Pfff wat een stuk zeg school.zit er toch al erg lang en het is een school.voor slechthorende en voor kinderen met een taal-spraak probleem.
Het is een super school me dochter heeft er veel baat bij.

Anoniem zei

Wat een raar stuk... Deze school zit er al net zolang als menig andere school in Beijum. Het is een school voor kinderen met gehoor- en of spraakproblemen, de broertjes en zusjes zijn ook welkom.
Het is goed dat dit soort scholen er zijn, dat klopt, maar wel een andere doelgroep dan beschreven in het artikel...