woensdag 13 januari 2016

BEIJUMBORG (7)


Mopperdemopper

De meeste TV-kijkers onder u kennen die twee oude baasjes nog wel, die op het balkon in de zaal van de Muppetshow hun cynische commentaar gaven op de gebeurtenissen die zich voor hun ogen afspeelden. De heren heetten Statler en Waldorf (voornamen: onbekend), en ik vond hun optreden, samen met dat van de onvergetelijke Miss Piggy, altijd de leukste onderdelen van de show. Of de Muppetshow nog steeds op TV te zien is weet ik niet: ik kijk nauwelijks televisie “omdat er toch niks op TV is” (zou mijn oude vader gezegd hebben), maar de rol van beide heren vervul ik soms zelf ook met verve. Een column is daar natuurlijk een prima middel bij: ik maak daar dan ook dankbaar gebruik van.
De onfortuinlijke houtsnip...
Want wat wil het geval? Afgelopen week viel er ijs uit de lucht, uw columnist ging plat op zijn buik bij het naar buiten zetten van de afgetuigde kerstboom, in de stellige verwachting dat die nog wel opgehaald zou worden……mooi niet dus! Hij (de boom bedoel ik) ligt nu al een week in het gemeenteperkje voor onze deur, en heeft inmiddels gezelschap gekregen van twee andere, gelukkig veel grotere bomen…..
Ergerlijker vind ik het dat de groene container ook niet werd opgehaald (afgelopen donderdag was de ophaaldag, en toen had de gemeente nét gestrooid in onze heerd), en nu voor mijn deur staat te wachten op…..ja: waarop eigenlijk? De nieuwe afvalwijzer meldt dat deze groene bak pas op 19 januari aan de beurt is, en de restanten van kerstdiners en oudejaarsfeestjes liggen dus gezellig te gisten onder het nu zorgvuldig gesloten gehouden deksel. 
Probeer als oplettende burger er maar eens achter te komen of er nog een extra ophaalronde wordt georganiseerd: zelfs ondergetekende, die toch echt wel bedreven is in het opzoeken van soms ver weg opgeslagen informatie, kwam er niet achter en belde in arren moede maar eens met de gemeente. Een vriendelijke dame probeerde me eerst door te verbinden met de afdeling Stadsbeheer, maar die gaf liever niet zelf antwoord op de vraag van deze burger-belastingbetaler, en liet het aan de telefoniste van de gemeente over om me teleur te stellen. 
Nee: een extra ophaalronde, bijvoorbeeld op de dag waarop ook de grijze bak geleegd wordt, zat er niet in. Of ik de groene container misschien zelf even naar het gemeentelijk afvoerstation kon brengen, om ‘m daar tussentijds te legen?
U zult begrijpen dat het vervoer van een grote groene bak in een klein Citroëntje nou niet echt voor de hand ligt, dus laat ik de bak toch maar staan tot die de 19e (bijna vier weken na de vorige ophaalronde) alsnog geleegd wordt. En als het de 19e vriest, dan blijft een maandelijkse schoonmaakbeurt ook nog eens achterwege: de schoonmaakfirma durft het dan niet aan om met hogedrukspuiten de aangekoekte resten te verwijderen.
De Statlers en Waldorfs in mij grommen dat het een lieve lust is – maar volgens lezers van de Beijumblog moeten we het leven gewoon weer wat positiever benaderen. Laat ik daarom eindigen met een tragisch, maar uiteindelijk positief bericht: de houtsnip, die zich vorige week met een mega-klap tegen onze kamer-ruit dood vloog, is NIET in de groene bak beland noch in onze braadpan, maar zal keurig worden opgezet en krijgt een plaatsje in onze boekenkast. Waarvan akte!
Han Borg

3 opmerkingen:

Ria zei

Op de site van de gemeente Groningen:
https://gemeente.groningen.nl/actueel/nieuws/inhaalronde-grijze-afvalcontainers

wel inhaalrondes voor de grijze container, niet voor de groene. Aangezien de heren van de vuilophaaldienst, ook verantwoordelijk voor het ophalen van de kerstbomen, hele dagen aan het strooien waren én omdat het niet verantwoord was om met vrachtauto's door de gladde heerden te gaan, is vorige week geen afval opgehaald. IK, als bewoner van Beijum, ben daar blij om. Mijn auto staat in een vrij bochtige heerd geparkeerd, wie zegt dat hij een glibberende vrachtwagen schadevrij overleefd had?


Statler en Waldorf zijn inmiddels elke vrijdagavond te zien op Veronica in een Muppetshow, waarin Miss Piggy een talkshow heeft. Veel plezier :-)

Anoniem zei

Hoewel met de huidige buitentemperaturen vergisting e/o maden in de groene bak erg klein zijn een ecologische tip: wat spiritus stopt direct het proces in de bak, zonder schadelijke gevolgen voor toekomstige compostering.

Han zei

Bestye Ria, natuurlijk gaat veiligheid voor alles. Ik woon zelf ook aan zo'n heerd waar vrijwel nooit een strooiwagen te zien is en we zien dan ook letterlijk voor onze deur op straat soms de meest riskante glijpartijen, als gevolg van de gladheid en twee nogal hoge verkeersdrempels. Dat het huisvuil (groen/grijs) en de lading kerstbomen dan even niet worden opgehaald: daarvoor heb ik alle begrip. Maar 'even' moet geen 12-14 dagen duren, vind ik. Zeker niet waar het groen huisvuil betreft: beetje heel erg onhygiënisch allemaal.....een extra ronde, of eentje tegelijkertijd met de ronde voor de grijze bakken was toch wel te organiseren geweest, na inval van de dooi?
Volgens mij stond die web-mededeling van de gemeente Groningen pas heel laat op het internet (11 januari, om precies te zijn - dat is bijna een week nadat de groene bakken hadden moeten worden geleegd). Laat dat nou precies de datum zijn geweest dat ik bij de gemeente aan de telefoon 'hing'.....En veel dank voor de Muppet-tip: ik ga kijken!