maandag 2 januari 2017

COLUMN UIT LEWENBORG (33)


Heb jij ook van die goede voornemens?

Allereerst wens ik al mijn lezers een spetterend 2017 toe, met veel liefde, gelukkige momenten en gezondheid. In mijn hoofd, tikken de kaboutertjes nog na of het een lieve lust is. Dit komt vast door de vele champagne en wijn, die ik met oud en nieuw heb gedronken. De tafel lag nog bezaaid met oliebollen en appelflappen, verslapte toastje en weet ik wat nog meer. Halfvolle flessen, toch maar even in de koelkast zetten. 

Ik ben nog aan het bijkomen… Mijn ontbijt is dan ook een paar oliebollen uit de magnetron. Dan hebben andere mensen het al over goede voornemens. Nou, ik doe niet mee hoor. Die drank moet toch op, nietwaar en afvallen is ook één van de meeste goede voornemens. Dus het minderen van drinken kan zo al wel van het goede voornemens lijstje af, net als afvallen. Begrijp me goed, ik drink met mate(n).

 Heb jij al goede voornemens gemaakt voor dit jaar? Ik dus niet, de voornemens die ik wel eens nam in eerdere jaren belandden altijd ergens tegen het voorjaar al in de prullenbak. Zo heb ik besloten om geen goede voornemens meer te gaan maken. Waarom zou je bijvoorbeeld willen stoppen met roken op 1 januari, terwijl dit probleem gewoon tussen je oren zit. Dat gaat dan toch nooit lukken? Zoiets moet je doen op het moment, dat het wél goed tussen je oren zit. Volgens mij hebben goede voornemens een betere kans van slagen als je het op een willekeurige dag van het jaar doet, zodat je niet in een soort van verplichte goede voornemens golf hangt.

Zo kan ik nog veel meer goede voornemens bedenken en jullie ook wel denk ik, dus verspil ik mijn A4tje er niet aan. Het wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet een bepaalde missie of doel heb voor 2017, zeker wel! Dit jaar moet bijvoorbeeld mijn boek af en uitgegeven worden, dat is mijn missie of beter gezegd ‘mijn doel’.

Doelen stellen vind ik wat anders dan voornemens. Ik heb goede dingen gedaan, maar ook fouten gemaakt het afgelopen jaar. Ja, ik ben ook maar een mens hé… In het nieuwe jaar ga ik het heel anders doen, hoor ik veel mensen zeggen.
Verbreed je horizon eens, maak je wereld ruimer. Dat zou iedereen eens moeten doen. Kijk eens verder dan je neus lang is... want goede voornemens zijn eigenlijk niet meer dan beloftes aan jezelf, die je niet van externe omstandigheden af moet laten hangen. Als je echt verandering wilt in wat dan ook… Doe dat dan meteen, elke dag, elke minuut, opnieuw…Maakt niet uit op welke dag van het jaar, gewoon omdat jij dat wil, op dat moment! Hoe dan ook, tot het lukt. Ga eens een stapje verder, of links om, als rechts om niet lukt om het te bereiken. Als je hetgeen wat je wilt bereiken niet meteen bereikt, reken jezelf daar dan niet meteen op af.

Neem dan het gezegde van Edwin Smit: ‘bijna goed, rekenen we goed’

2016©Vlindertje73

Wil je meer van mij lezen dan alleen deze column? Klik dan HIER.

Geen opmerkingen: