maandag 3 juli 2017

COLUMN UIT LEWENBORG (59)


Zou jij in je eentje een Utopia kunnen voeren?

Hierbij haal ik het ‘Tiny House’ er even bij. De meningen zijn nogal verdeeld. Het plan is goed, nu de uitvoering nog. Waarom moet dat toch altijd zo moeilijk? Regeltje hier, regeltje daar en vergeet vooral daar het geld niet bij te denken. De ene partij is voor, de ander tegen. De gemeente Groningen ziet het wel zitten en broeden op een plek voor de Tiny houses. 

Mij lijkt het heerlijk en dan niet met z’n allen op een rij, maar gewoon een Tiny house op de hei, wat we in Groningen niet hebben maar elders wel. Jezelf redden en daar bedoel ik dan mee, alles! Zie het als een eenzame Utopia. Man, wat een rust zal je ervaren. Je moet er natuurlijk wel tegen kunnen. Een huisje van zo’n 40 vierkante meter, met ruim om je huisje heen een lap grond waarop jezelf je aardappels en groenten verbouwd. Regenwater opvangt om de gewassen te bewateren en jezelf ermee douchen. Wij nemen als vanzelfsprekend aan dat er gewoon water uit de kraan komt. Met de zonnepanelen op je dak, stroom opwekken en om dat te besparen steek je gezellig een kaarsje aan, als het donker gaat worden. In de avond genieten van de vogelgeluiden om je heen en misschien zie je de mooiste zonsondergang die je ooit hebt gezien. Eén met jezelf. Heb jij het eigenlijk weleens knusjes, met enkel en alleen jezelf? 

Ik zou zeggen, er zijn toch voldoende mooie plekken te bedenken rondom de stad Groningen voor Tiny houses, waar op een makkelijke manier gebouwd kan worden aan een zelfredzaam leven. Om je gelukkig te voelen, heb je niet zoveel nodig als dat je denkt. Heel simpel leven kan je leren en er zijn heel veel mensen die zo’n huisje wel zien zitten. Als je het gezelliger wilt, dan plaats je er een paar bij elkaar. Zowel voor jong, als de oudere mensen is het geschikt. 

Ouderen kunnen langer zichzelf redden, lees zonder huishoudelijke hulp. Je bent er immers in een mum van tijd door heen. Scheelt de zorg weer. En voor de jongeren, studenten bijvoorbeeld een soort van park ervan maken waarbij de zelfredzaamheid niet vergeten mag worden. Hoe langer ik aan deze column zit te tikken, hoe meer plaatjes ik in mijn hoofd erbij krijg. Volgens mij is volgend jaar een Tiny house heel erg hip. De nieuwe trend van 2018, wat zou dat mooi zijn! 
Dus gemeente Groningen, pak eens door en realiseer dit plan zonder al dat gezemel over regeltjes, wetjes, ditjes en datjes. 

2017©Vlindertje73

Wil je meer van mij lezen dan alleen deze column? Klik hier!

Geen opmerkingen: