zondag 24 september 2017

NATUUR IN EN ROND BEIJUM (44)



"Wat kan ik doen tegen de kap van een appelboom die er al voor de bouw van de wijk stond?! De boom draagt nog steeds appels is niet ziek, hij is alleen in de 34 jaar dat ik hier woon niet gesnoeid! Een buurvrouw klaagt over de appels die in haar tuin vallen. Maar ik raap ze op uit de brandgang voor de vogels en de paarden, even zo met de pruimenboom, ik raap ze op voor de buurt en maak er met bramen moes van die ook door de bewoners ven ILMARINE door hun toetje gegeten word! HELP !!, er staat al een groene stip op. "


Verontruste lezeres en natuurliefhebster Margreet uit de Framaheerd aan het woord.

Ze stuurde de foto's die we zien op.
Vertel, Margreet, heb je meer informatie?

"Zeker, het gaat om twee bomen achter de Framaheerd nummer 45 en 43, ze zijn onlangs gemerkt om gekapt te worden. De appelboom staat er al 45 of 50 jaar de pruimen boom ongeveer 17 jaar, de pruimen raap ik op, de hele buurt geniet er van en zelfs in Ilmarine (antroposofische instelling voor bewoners met een verstandelijke en lichamelijke beperking) genieten van de moes door hun toetje.

De appels die in de brandgang liggen gooi ik in het plantsoen voor de vogels, en daar van breng ik ze regelmatig naar de paarden. De appelboom is een belangrijke bron van insecten voor de vogels in het voorjaar, het is een af en aan gevlieg met kevertjes en rupsjes, en dan heb ik het niet over de vele bijen en hommels die in het voorjaar de bloesems bezoeken. Het enige wat er moet  gebeuren is de bomen snoeien, dit is nog nooit gebeurt. Ik wil het zelf wel betalen om de bomen te behouden, het kan toch niet zo zijn dat 1 buur kan bepalen hoe de buurt er uit gaat zien!!Doe er wat aan aub,want ze kunnen morgen al met de kettingzagen komen!"

De Beijumblogger kan er niks aan doen. Wel zal gij naar gemeente Groningen en Stadsbeheer050 twitteren om om opheldering te vragen.

Want de centrale vraag van Margreet snijdt hout: kan of mag één bewoner bepalen dat een gezonde fruitboom, die vruchten draagt om liefdevol te worden uitgedeeld, tegen de vlakte moet omdat er appels in haar tuin vallen?

4 opmerkingen:

Unknown zei

Volgens mij moet er een kapvergunning worden aangevraagd, daar kan je ook bezwaar tegen aantekenen.
Deze kapvergunning moet openbaar worden gemeld

Unknown zei

Volgens mij moet er een kapvergunning worden aangevraagd, daar kan je ook bezwaar tegen aantekenen.
Deze kapvergunning moet openbaar worden gemeld

Anoniem zei

Denk dat de gemeente voor de kosten gaat, kappen is goedkoper dan onderhouden. overal in de wijk prachtige bomen met een stip er op, Zonde

Unknown zei

Dit is absurd mensen hebben tegenwoordig overal last van. Die bomen hebben er altijd gestaan.de mensen die daar wonen wisten van he4 bestaan van deze bomen.