tag:blogger.com,1999:blog-7686523974381187589.post3593399563604566726..comments2024-03-28T23:28:33.992+01:00Comments on BEIJUMNIEUWS: KORREWEGBRUG....WEG BRUG...Johan Fehrmannhttp://www.blogger.com/profile/01147371644906260350noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7686523974381187589.post-13720121435694447962021-09-05T22:13:19.560+02:002021-09-05T22:13:19.560+02:00Tijdens mijn bezoek aan de Korrewegbrug, ik was in...Tijdens mijn bezoek aan de Korrewegbrug, ik was in een soort begrafenisstemming, vernam ik dat Rijkswaterstaat (RWS) een drone met camera heeft gebruikt voor de videobeelden. Dit alles in goede samenwerking met RTV Noord. Van mij had deze filmreportage wel langer mogen duren. Minstens 30 minuten.<br /><br /><br />De oplegger heeft niet 24 banden, maar 48 banden. Deze oplegger kan met een kastje op afstand bediend worden. <br /><br /><br />Ongeveer de helft van de Korrewegbrug (40% tot 45%) wordt niet ondersteund door een metalen dwarsbalk. De brug buigt niet door, omdat het massieve staalwerk zo sterk is. Ik doel op het gedeelte, dat niet is aangevaren. Het gedeelte dat wijst naar de Noordzeebrug.<br /><br /><br />De pontonboot kan deze oude brug dragen vanwege de Wet van Archimedes (de opwaartse kracht die een onder water geplaatst voorwerp ondergaat). Onder het ponton zit een enorme bak met lucht. Waarschijnlijk 4 tot 5 meter diep. <br /><br />Zie verder:<br /><br />https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes<br /><br />https://sysmod.tbm.tudelft.nl/wiki/index.php/Wet_van_Archimedes<br /><br /><br />Gistermiddag zag ik een grote kraan van Mammoet aan de kant van de West-Indische kade. Er werden contragewichten van Liebherr aangebracht met een andere kraan. Elk contragewicht weegt drie ton, zo vernam ik na een vraag van mijzelf. In totaal werden, geloof ik, twee keer tien contrawichten geplaatst. Dat is 20 x 3 ton = 60 ton.<br /><br />60 x 100.000 kilogram = 6.000.000 kg <br /><br />Zes miljoen kg<br /><br />De brede pontonboot is uiteraard ook van staal. <br /><br /><br />Morgen wordt deze pontonboot naar een werf van Machinefabriek Rusthoven BV gebracht. In de buurt van de Stockholmstraat 5 te Groningen. Een mooie rustplaats voor een overleden brug. Maar misschien kunnen de slimme ingenieurs van Rusthoven BV deze oude brug als goede chirurgen opereren. Ik vrees van niet! Maar ik wens ze veel werktuigbouwkundige wijsheid toe.Kees Huizenganoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7686523974381187589.post-10206567233647670982021-09-05T18:05:35.846+02:002021-09-05T18:05:35.846+02:00Zie verder:
een prachtige videoreportage van RTV ...Zie verder:<br /><br />een prachtige videoreportage van RTV Noord van ongeveer 2,5 minuten (van gisteravond):<br /><br />https://www.rtvnoord.nl/nieuws/848659/gerrit-krolbrug-uit-het-water-getakeld-voor-onderzoek<br /><br />Kijk hoe de naakte en overleden Korrewegbrug op een langzaam rijdende Mammoet-trailer met 24 superdikke banden wordt geplaatst. Een technisch hoogstandje. Prachtig om te zien. <br /><br /><br />Op OOG TV staan zeer mooie foto's van het resultaat deze operatie (naar ik aanneem vanmorgen gemaakt):<br /><br />https://www.oogtv.nl/2021/09/brugdek-gerrit-krolbrug-succesvol-verwijderd-voetgangersbruggen-weer-open/<br /><br /><br />Ik ga nu even op locatie kijken.Kees Huizenganoreply@blogger.com