donderdag 2 oktober 2008

DE BUSSLUIS (2)

Zo lang als ik in Beijum woon ben ik nooit iemand tegen gekomen die vóór de busbaan/sluis bij Winkelcentrum Beijum is. Niet alleen bij middenstanders is de sluis een doorn in het oog, ook veel directe omwonenden van het winkelcentrum zien de verkeersblokkade liever vandaag dan morgen opgeheven:"Wat een onzin dat ze verkeersluwte zouden willen stimuleren. Als ik op zaterdagmiddag zware boodschappen wil halen met de auto moet ik eerst de hele wijkring rond om bij Albert Heijn te komen, of ik moet van Beijum Noord over de stadsring naar Beijum Zuid rijden," aldus een bewoner van de Bunnemaheerd. Een middenstanders seinde me in dat er niks tegen te doen is:"De gemeente Groningen en Arriva hebben in de begintijd van Beijum een financiële deal gesloten, Arriva heeft voor de bussluis en baan betaald. Dat is de reden dat we hoog of laag kunnen springen en met zijn allen in opstand kunnen komen, maar ze kunnen de bussluis niet zomaar weghalen."

De winkeliersvereniging van het winkelcentrum vergadert binnenkort weer over deze kwestie.

Wordt vervolgd.

1 opmerking:

  1. In de begintijd van Beijum, in het jaar 1978, had de gemeente Groningen nog een eigen Gemeentelijk Vervoer Bedrijf. Het roemruchte GVB. Die oude bussluisovereenkomst is zeer waarschijnlijk overgegaan op de nieuwe eigenaar Arriva. Nader onderzoek moet dit uitwijzen.

    Ongeveer tien jaren geleden hebben de ondernemers van Beijum-West een creatief voorstel aan de gemeente en de vervoerder gedaan om in de wijk Beijum te komen tot een buscirkel. Een busring met meer halteplaatsen, die ook langs de Emingaheerd en de Doornbosheerd gaat. Goed voor de bezoekers van het Gezondheidscentrum, De Rode Pimpernel, goed voor de scholen, de buurthuizen, de OB, de MJD, Innersdijk, de kinderen, de ouderen en de bezoekers van de winkelcentra in Beijum-Oost en Beijum-West. Het is goed om dit oude idee weer uit de Beijumstal te halen.

    Een goede busbereikbaarheid is een zeer belangrijke voorwaarde voor het floreren van de middenstand en de (semi)-publieke instellingen. Voor Beijum-Noord, Beijum-Zuid, Beijum-Oost en Beijum-West. Dan is sprake van een win-win-effect (1 + 1 = 3).
    Hetzelfde geldt voor een goede autobereikbaarheid plus autoparkeerbaarheid. Bij grote instellingen en bij de twee winkelcentra van Beijum.

    BeantwoordenVerwijderen