De eventuele komst van de tram zorgde vorig jaar voor de nodige beroering in Beijum. Moest ie nou wel of niet komen? Een trampoll op Beijumnieuws toonde aan dat de wijk verdeeld denkt over het herinvoeren van dit vervoersmiddel. De discussie kan afgesloten worden want de kogel is door de kerk.
De provincie en de stad Groningen zijn van plan een regionale tram te laten rijden. Die maakt de stad beter bereikbaar per openbaar vervoer. Ook verbetert de kwaliteit van het openbaar vervoer in de regio Groningen-Assen.
De RegioTram is de goedkoopste manier om de groei van het autoverkeer te remmen. De tram gaat deels over bestaand spoor, zoals naar Hoogezand-Sappemeer, en krijgt meer haltes dan de trein. De tram stopt ook bij grote werkgevers en het UMCG in Groningen.
De eerste RegioTrams kunnen in 2016 gaan rijden. Provinciale Staten en de gemeenteraad moeten hun fiat nog geven. http://nos.nl/artikel/185120-regiotram-voor-knooppunt-groningen.html
Zie tevens dit bericht van RTV Noord van gisteren:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=94716
Lees ook de vele reacties!
Het knooppunt bij het UMCG Noord is bedacht door John Veldman van de BOB. Ik steunde tijdens de inspraakperiode zijn geniale zienswijze. Ere wie ere toekomt!
Het kernpunt is voor mij de solide financiering van de Regiotram. Feit is dat de lagere overheden in de toekomst fors moeten bezuinigen.
Voor de gemeenteraad van Groningen en de Provinciale Staten van Groningen moet de projectfinanciering deugdelijk zijn. Ik wacht de financiƫle onderbouwing met grote belangstelling af...
Nog een opmerking: steeds wordt gesteld dat de mobiliteit in de toekomst zal toenemen. Feit is dat de bevolking, ook in de provincie Groningen, steeds ouder wordt. En zelfs krimpt. Oudere mensen nemen minder deel aan het vervoer.
Veel personen werken thuis (waaronder veel ZZP'ers) of doen aan carpoolen.
Met andere woorden: is die basisveronderstelling dat de mobiliteit in de stad Groningen e.o. zal toenemen wel juist?