vrijdag 16 december 2011

DE ZIN EN ONZIN VAN 30KM/UUR

Ik weet niet hoe andere automobilisten in de wijk het vergaat, maar 's ochtends om een uur of half 11, of 's avonds laat op hetzelfde tijdstip (22.30) rij ik regelmatig met een snelheid van 40 tot 50 km/uur door de een of andere heerd. Ik rij ook wel eens minder dan stapvoets als ik kinderen op de weg zie lopen of spelen. Verantwoordelijkheidsgevoel en veiligheid boven al tijdens het rijden door de Beijumer heerden. Waar het verantwoord en veilig 50 kan zal ik dat niet laten, waar het noodgedwongen 10 moet zijn zal dat ook gebeuren. Nee, ik ben geen snelheidsmaniak, hou het maar mooi bij 120 op de snelweg. Wat een belachelijk speerpunt van dit kabinet om de snelheid op sommige stukken snelweg met 10 km te willen verhogen. Maar dat terzijde.
Uw blogger reed net een paar rondjes door verschillende heerden. Op het lange stuk aan de Wibenaheerd reed hij 50, door de Nijensteinheerd ging het niet echt sneller dan 35. Atensheerd? Sneller dan 35 ging amper, teveel bochten. Lange stuk Froukemaheerd vanaf de Calvijnschool naar De Dijk? Tussen 45 tot 50, zonder problemen. Rensumaheerd, sommige stukjes 30, langere gedeeltes 40. Eigenlijk wijzigt zich het vanzelf, op redelijk wat plekken kun je gewoon geen 50 rijden. Als een basisschool leegstroomt is het ondoenlijk om er sneller dan 30 voorbij te rijden. Probeer het maar eens voor de Heerdstee langs, of de Doefmat of Kleihorn.

De vraag dient zich aan of in Beijum wellicht symboolpolitiek wordt bedreven door alles behalve de wijkring naar 30 te willen dirigeren. (Het wordt her en der ook akelig regiem genoemd) Het doet wat denken aan de poepverbodbordjes die kriskras door de wijk staan opgesteld. Elke dag zie ik (geen honde-eigenaar) viervoeters hun behoefte doen op plekken waar het niet zou mogen. Wel eens iemand met een poepzakje en schepje bezig gezien? Ik nog nooit. En nu de 30 km/uur bordjes. In de verte doen die wat denken aan bosjes die langs het Heerdenpad moeten verdwijnen, de hekken die er geplaatst moeten worden en de lampen die er feller moeten branden. Nee, ik (zelf vader) ben geen voorstander van een scheur- er- maar- op-los- houding. Voor zover ik me kan herinneren, maar ik kan me vergissen, is er nog nooit een ernstig ongeluk in een heerd gebeurd. Niet dat we daar op zitten te wachten. Vindt ook Veilig Verkeer Nederland:
30 km-gebieden hebben een gunstig effect op de verkeersveiligheid. Dat is in veel verschillende studies aangetoond. Het aantal ongevallen met letsel (doden of gewonden) daalt gemiddeld met ongeveer 25% wanneer een 50 km-gebied als 30 km-gebied wordt ingericht.

In sommige heerden nemen bewoners af en toe zelf initiatief om de snelheid van automobilisten in toom te houden. Bekijk bijvoorbeeld dit blogbericht van ruim twee jaar geleden uit de Boelemaheerd. Of kijk naar een blogbericht over de godekenheerd, waar afgelopen zomer op het woonerf(!) regelmatig veel en veel te snel werd gereden.
Snelheidscontroles zullen er in de tientallen heerden die Beijum rijk is niet komen. Geen beginnen aan.
Veilig en verantwoord rijden in een kinderrijke wijk als Beijum is een must. Maar let eens op de bordjes die u op de foto ziet. Het bord waarop staat dat er 30 mag worden gereden kan alleen door wandelaars, fietsers en brommers worden bewonderd. Geen auto, die hier, fietsbrug over de Zuidwending tussen de Froukema- en Munsterheerd, geconfronteerd zal worden met dit bord, om de doodeenvoudige reden dat hier geen auto's  mogen of kunnen rijden. Zie u het bordje voetpad? De aantallen fietsers en wandelaars die over het Tijdpad langs de Zuidwending gaan ontlopen elkaar niet zoveel...
Binnenkort een Beijumrijder mét kilometeraanduiding door verschillende heerden in Beijum.

11 opmerkingen:

  1. Zijn ze weer bezig met hun spelletjes? Besteed er nou nieteveel aandacht aan, straks willen ze het opknappen van de fietstunnel waar je gisteren over schreef ook nog gaan claimen. Stuitend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Probeer maar eens 30 te halen op de pedalen, dat is toch behoorlijk scheuren op de fiets dan. Idee over snelheid is waarschijnlijk toch iets dat langzaam inslijt. Als 120 normaal is dan is 80 kruipen, als 40 normaal is dan is 80 een dollemanssnelheid. Ik weet het niet hoor, ik vind het wel goed dat auto's langzaam moeten, je weet nooit waar een kind vandaan kan schieten. Ontspan en geniet van het mooie beijum. Voordeel is dat je een auto altijd goed kunt horen aankomen, maar het blijft een gevaarlijk ding op snelheid. Automobilisten zien ook niet alles even goed vanachter hun raampies. Hou het maar lekker bij 30 als het aan mij ligt, en van mij mag de snelweg ook naar 80 (of toch 60 ?).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een brommer, scooter wil maar 30km per uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Bert,
    sterker: ze snoeven dat ze dit bewerkstelligd hebben. Jawel, jullie bescheiden bewonersorganisatie. Inderdaad stuitend. Kijk naar onze bew.org in De Hunze en v Starkenborgh, die hoeven zich niet zonodig op de borst te kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Bert,
    sterker: ze snoeven dat ze dit bewerkstelligd hebben. Jawel, jullie bescheiden bewonersorganisatie. Inderdaad stuitend. Kijk naar onze bew.org in De Hunze en v Starkenborgh, die hoeven zich niet zonodig op de borst te kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beter 170 op de snelweg dan +30 in een van de beijumring afgaande weg, laat staan die 40-50 "op een of ander heerd". En dat de schrijver suggereert dat hij z'n snelheid wel zal aanpassen als hij zelf de 'gevaren' ziet, dat is nou juist de oorzaak van vele ongelukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste heer Fehrmann,

    In een artikel op dit medium, heb ik voor ongeveer een jaar gelezen dat er voor de wijk Beijum, met uitzondering van de ring een verkeersbesluit is genomen dat voor alle heerden een snelheidsregiem geldt van 30 km/uur. Kennelijk is dit besluit niet uitgevoerd. Het besluit moet wel worden bekend gemaakt en er moet een mogelijkheid zijn om als burger/belanghebbende je bezwaren kenbaar te kunnen maken. Het is bij ons de gewoonte om de gemeenteadvertentie/bekendmakingen in de Gezinsbode wekelijks door te nemen. Van een dergelijk besluit is mij niets bekend. Ik ga de gemeente vragen om het verkeersbesluit. Zodra ik meer weet, meld ik mij.

    Tonnie Fokkema

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Tonnie Fokkema; op sommige besluiten kun je helemaal geen bezwaar maken.
    En wanneer kun je wel bezwaar maken als je er rechtstreeks nadelige gevolgen van ondervind.

    U kunt mij niet wijsmaken dat u rechtstreeks nadelige gevolgen van een 30km zone ondervindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat er nog geen ongelukken gebeurd zijn is volgens mij een klein wonder, er wordt in veel straten echt te hard gereden, zie ze regelmatig met piepende remmen tot stilstand komen omdat er anders een kind (ook volwassenen trouwens) onder ligt.

    Maar goed, net als het bovenstaande voorbeeld over de poepzakje: als er niet gehandhaafd wordt dan zal iedere regel nutteloos zijn. Het wordt tijd voor echte snelheidsbegrenzende maatregelen vooral in de heerden zelf. Drempels in de heerden waar je met 40 overheen kan (leuke springschans?) zijn dus totaal nutteloos, versmal sommige wegdelen, controleer regelmatig enz.enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Hunzenaar, ik schaam me soms in Beijum te wonen met zo'n bewonersorganisatie dat mag je wel weten. Ze hebben nu weer een krant uitgebracht waarin staat dat ze zichzelf geweldig vinden en dat dank zij hunnie..bah. De lezers hoeven daar niet over te oordelen dan doen ze zelf al: wij zijn geweldig. Ze;fingenomen zielepoten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ik wel even wil zeggen dat het niet alleen om de veiligheid van kinderen moet gaan maar ook bijvoorbeeld honden en /of katten. Ik heb nooit zo'n haast dus waarom scheuren door de heerden?

    BeantwoordenVerwijderen