donderdag 7 februari 2013

NA CITO-INSPANNINGEN MIDDAGJE GAMEN

Het zit er op. Na een midweekje hersenkraken is het tijd voor de nodige ontspanning. Er zijn schoolklassen(groep 8) die vanmiddag gaan bowlen of naar de film gaan, groep 8 van de Heerdstee houdt het op een middagje gamen in de klas. Foto hier om 13.15 uur gemaakt. Even geen schoolboeken en geen lesstof opnemen, nee de Cito-toetsen zijn voorbij en dus gaan de leerlingen digitaal chillen. Alhoewel, gamen kan behoorlijk intensief en inspannend zijn i.v.m. het competitie-element.
Over competitie gesproken, de onschuld van jonge kinderen op een basisschool is iets om te koesteren. Wat een gelijkwaardigheid nog. Binnen een paar jaar zal de een gaan studeren voor arts, de ander gaat in de bouw werken. Wat zullen ze later verder voor de kost doen? Verpleegkundige, postbode, chirurg, leraar, bijstandsmoeder, directeur.....? De een krijgt als advies vmbo, de ander havo-atheneum, i.v.m. adhd of dyslexie krijgt de een het zwaar en de ander zeilt er met een stel goede hersenen zo doorheen. De maatschappij van meer en minder (verdienen) en van hoger en lager (qua beroep) dient zich aan.
Dat is ook Cito, hoog en laag, meer of minder.

Kinderen van groep 8 van alle basisscholen gaan vanmiddag lekker uitrusten en ontspannen. Meer en minder, hoger of lager, het bestaat nog even niet. Of het moet zijn: ik kan beter gamen dan jou. En mijn laatste rapport was beter dan die van jou. Ik heb weer meer vriendjes dan jou en meer volgers op Twitter. Competitie is niet altijd verkeerd, het kan het niveau ook opschroeven. Winnaars en verliezers op maatschappelijk gebied, dat is een zorg voor later. Volwassen-problematiek. Geen gezeur verder, lekker een middagje gamen op 12 jarige leeftijd. Wat een leeftijd. Wat een onschuld. 
De meeste leerkrachten, ouders en kinderen geven nog altijd het juiste gewicht aan de Cito-eindtoets: het is een hulpmiddel naast het schooladvies - en niet eens wettelijk verplicht. Toch zijn er pogingen om scores op te krikken. Ter meerdere glorie van wie eigenlijk? ‘Je imago als basisschool wordt opgepoetst. Maar wel ten koste van de kinderen.’ Hier.

2 opmerkingen:

  1. En wat te denken van een nieuw fenomeen: de school met ster (door de minister van Onderwijs ingevoerd). Dat is zoiets al s een restaurant met ster. Er zijn nu 2 Excellente scholen in de stad (alle twee in Helpman).
    Jan Bakker

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, slim om te doen. Leg maar lekker veel druk op de cito toetsen. Hoe beter kinderen daar scoren hoe sneller een school een ster verdiend. En wat gebeurd er met leerlingen die niet goed mee kunnen komen? Maar geen cito laten doen?
    Lijkt mij geen goed plan. Kijk naar het geheel. Zet iets onafhankelijks op, een groep die het gaat controlleren hoe een school echt loopt. Niet de onderwijsinspectie, maar gewoon. Steekproefsgewijs een dagje meelopen op een school, in de klassen, met gym, met de administratie, noem maar op. Dan krijg je een reeel beeld.

    BeantwoordenVerwijderen