donderdag 26 september 2013

OOK IN BEIJUM EEN WINKELWAGEN-BOETE?

Het zou een beetje flauw (Gronings voor laag, min) zijn geweest om bovenstaande en afgelopen zaterdag gemaakte foto zondag of maandag reeds online te hebben gezet. De Fossemaheerd was immers nog in de running voor de Leukste...van Nederland. Het zou geen reclame zijn geweest. Maar het is niet anders, de Fossemaheerd is ook gewoon een Beijumer straat/heerd. En daarin voelen de meeste winkelkarren zich klaarblijkelijk erg thuis.
In Nieuwegein is een methode bedacht om de winkelkar-dief hard in de portemonnee te treffen. Zou het dé manier zijn om de zwerfkarren hier ook uit het straatbeeld de krijgen?

Supermarkten ergeren zich flink aan klanten die een boodschappenkarretje meepikken om de zware boodschappen naar huis te rijden of naar de auto die net twee straten verderop staat. Gevolg: rondslingerende karretjes.
En die zien er niet alleen slordig uit, maar kosten supermarkten ook flink wat geld: zo'n 150 euro per meegenomen karretje. De gemeente Nieuwegein besloot er wat op te verzinnen: klanten krijgen een boete als ze een supermarktkarretje meenemen.
Wie vanaf 1 oktober op meer dan 100 meter afstand van een supermarkt met een karretje wordt gezien, kan een boete van 90 euro krijgen. Daar komt dan ook nog eens 7 euro aan administratiekosten bij.

7 opmerkingen:

  1. Elke gemeente kan zo'n boetebepaling in de Algemene Politieverordening (APV) opnemen, vast te stellen door de bevoegde gemeenteraad.

    Basaal is de uitvoering / handhaving van dit winkelkarbeleid. Vindt deze uitvoering plaats door het toesturen van acceptgirokaarten door het incassobureau van het Openbaar Ministerie, nadat een politieagent een loslopende winkelkar heeft ontdekt of door gemeentelijke veldwerkers / buurtconciërges en dergelijke?
    Een gemeentelijke administratieve boete is derhalve eveneens mogelijk. De bestuursrechtelijke weg van de dienst Stadsbeheer. In goede samenwerking met de woningcorporaties.

    Heel handig is een tiplijn voor straatwachters, straatcomités / heerdcomités, alerte huurdersorganisaties en particulieren. Te denken valt aan het Meldpunt Overlast en Zorg.

    Een goed idee dus, maar afhankelijk van een deugdelijke uitvoering. Vergelijkbaar met verkeerscontroles (bij de Korrewegbrug) en het hondenpoepbeleid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitvoeren is weer iets heel anders.
    Er zijn zoveel regels die niet gehandhaafd worden.
    Er was toch een apparaatje uitgedacht die de kar blokkeert als je een bepaalde afstand van de winkel bent?
    Ik denk dat mensen die het karretje meenemen er niet van blikken of blozen dat ze kans op een boete lopen. Ik heb ze gezien die er stenen in vervoerden.
    Het is toch een heel handig karretje!

    Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Graag reacties over de inhoud en niet op de persoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik breng regelmatig karretjes terug en héb het weleens met mensen aan de stok gehad die het dan over 'mijn' karretje hebben. Omdat hun euromuntje erin zit is het gelijk ook een bezit. Ik leg ze het verschil tussen mijn en dein uit (in het voordeel van de supermarkt) en bind dan meestal in. Ik blijf liever gezond.

    (rené)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorrie hoor bleeeh, de wijkkrant meldt niks over de kansen van de Fossemahherd, alleen maar zelfzuchtige blabla. Ijdeltuiten en niksnutten zijn het. Bah.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien is het is het niet zo'n gek idee om een medewerker cq vakkenvuller,eens een ochtend per week de wijk af te strunen naar de
    eigendommen van AHe,e.o.de Lidl!

    BeantwoordenVerwijderen