zondag 22 december 2013

KLUSSERS OF HUFTERS

Weet met wie je in zee gaat!


Door Willem Pauwelussen

Wie wat te klussen heeft kan zich aanmelden bij het STIP. Die hebben een lijstje van vrijwilligers die u te hulp schieten waar u dat nodig heeft. Zoals onkruid wieden, lampen ophangen, deuren schilderen. Maar als het om grote klussen gaat, dan mag je hopen dat STIP in zijn lijstje ook – misschien gepensioneerde – vrijwilligers heeft staan die voldoende technisch kunnen meebrengen om die te kunnen aanpakken en voltooien.

Voorbeeld: de toiletten hoger plaatsen, wat ook nog eens wordt vergoed door de WVG). Ander voorbeeld: het buitenschilderwerk. Schilderen is het probleem niet, maar over zacht (rot) hout schilderen vergroot de problemen. Nog een voorbeeld is een oude badkamer: glad behang, kurken vloer, wasmachine die niet waterpas is te krijgen. Moderniseren is echt wel vakwerk!
Nou, wat dacht u verder van een schutting plaatsen, audio/video aansluiten – dit is aardig complex geworden met al dat digitale gedoe. Ander puntje is extra stopcontacten. Vaak heb je dat mensen een stel contactdozen met heel dunne draadjes als een goederentrein achter elkaar hebben geschakeld en, of het niet erger kan, er ook nog de wasmachine op aangesloten hebben. Het risico op overbelasting, en dus brand, is daar levensgroot aanwezig.

Het is belangrijk dat de klusser, die dit aanpakt, wettelijk aansprakelijk is voor het geval er iets niet helemaal goed is gegaan. Het zou dan ook handig zijn als er, naast het  lijstje van vrijwilligers van STIP, ook een lijstje zou zijn van betrouwbare klusbedrijven. Ja, u leest het goed: betrouwbare klusbedrijven. Helaas zijn er horrorverhalen te over, er is zelfs al een televisieprogramma van.
Stel er komt iemand aan de deur die u aanbiedt het houtwerk te controleren of het geschilderd moet worden. Dan wordt een (flink) voorschot gevraagd en u ziet die figuur nooit weer.
Of er komt er een langs met het voorstel om kunststof kozijnen te plaatsen: “Aah, alles is verrot!”, en er wordt heel intimiderend gedaan. U spreekt een bedrag af, vaak wordt dat later nog verdubbeld, voor € 50.000 wordt het geplaatst en u neemt er een extra hypotheek voor. Weg is de erfenis voor de nabestaanden.
Of er komt een ‘gespecialiseerd bedrijf’ aan de deur, die u een badkamerrenovatie aanbiedt. Weekje later ligt de boel open, er zijn verkeerde materialen gebruikt, er is lekkage, u hebt betaald en men is met de noorderzon vertrokken.

 Conclusie: krijgt u zulke lieden aan de deur, vraag dan naar referenties. Dus een telefoonnummer van een (of meer) voormalige klant(en) waar iets soortgelijks is gebeurd. Vraag tevens naar een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Is het antwoord op een van beide vragen ontkennend of ontwijkend, zo van: “Ah mevrouwtje, is helemaal niet nodig, nooit problemen, het is áltijd goed”, gooi dan de deur dicht.

Last but not least: zorg dat u thuis bent als de klusser aan de slag gaat. Niet van: hier is de sleutel en red je maar! De praktijk is dat dit erg veel gebeurt, en dat kan natuurlijk wel met iemand die uitstekende referenties heeft laten zien, maar je kunt ook wel eens te goed van vertrouwen wezen….
(Cartoons van deze site; JF)

4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tip's, Johan.
    vraagje...

    bestaat de klusbus nog?

    gr. therèse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Therèse, de complimenten gaan naar Willem. En ja, de Klusbus bestaat nog. Fijne dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op mijn voordeur heb ik door Shoetime een mededeling laten ontwerpen. Op de rechthoek staat:

    "Aan de deur wordt niet gebedeld."

    Deze tekst voorkomt veel onnodig gebel en gebedel bij mijn voordeur. Indien noodzakelijk verwijs ik hiernaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Kees,

    Staat je reactie wel onder het goede artikel?
    Hoort het niet onder de krantenverkopersblogger te staan?

    Gr. Therèse

    BeantwoordenVerwijderen