dinsdag 21 januari 2014

"WIJ GAAN MORGEN LAWAAI MAKEN IN DEN HAAG"

De Beijumer die rechts met z'n vrouw op de foto is te zien werkte tot het einde van 2013 zeven jaar bij Aldel. U kent het verhaal, de fabriek moest sluiten en er volgde een ontslaggolf. De Beijumer is z'n baan kwijt maar hij laat het er niet bij zitten: "We gaan morgen met een aantal bussen naar Den Haag en we zullen daar een hoop lawaai gaan produceren."
Ter illustratie liet hij een half uur geleden het ding dat hij in de handen draagt gillen, het hoorde alsof het maandelijkse alarm afging. Wat een ongelooflijke herrie.

Gaan jullie alleen in het kader van Aldel naar Den Haag? "Nee, om alles wat zich de laatste tijd in Groningen afspeelt. Het gaat ons om veiligheid en werkgelegenheid, om Aldel én de dreigende aardbevingen. We zijn van Groningers in Opstand." Kunnen nog meer mensen morgen mee naar Den Haag? En zo ja, kunnen die zich dan aanmelden. "Ja, dat gaat via Facebook Groningers in Opstand."
Zet hem op morgen, en zorg dat Kamp morgenavond gehoorklachten heeft. Lachende gezichten. Maar ook ernst. Want je bent je baan na zeven jaar kwijt, en de aarde kan zo maar weer onheilspellend gaan rommelen i.v.m. de gaswinning door de NAM.
Boze Groningers organiseren zich. De maat is vol. https://www.facebook.com/Groningersinopstand
(Morgen wordt een Kamerdebat over Aldel en chemiebedrijven gehouden)

1 opmerking:

  1. Willem Pauwelussen22 januari, 2014 16:00

    Het is wel frappant dat Aldel op dezelfde manier ten onder gaat als indertijd Werkspoor in Utrecht.
    In het eindverslag van de directie (Werkspoormuseum, Utrecht) klagen ze erover dat ze niet die riante overheidssteun (exportsubsidie) krijgen die soortelijke bedrijven in het buitenland wél krijgen. Iets dergelijks zie je nu ook bij de elektriciteitsprijs van de Aldsl.
    Op de achterkaft van mijn boek "Wisseling van de Wacht", schrijf ik:
    "In 1951 werd de EGKS opgericht: de voorganger van de huidige EU. Hardop werd als doel gesteld de industrieën van Duitsland en Frankrijk zodanig te vervlechten dat Duitsland niet opnieuw een oorlog kon beginnen. Naderhand lijkt een verdergaande arbeidsdeling te zijn afgesproken waarbinnen Nederland handelsland zou zijn. Daartoe moest de industrie hier ten lande worden afgebroken. Dat begon in de jaren '60 en '70 met Werkspoof, waar treinen, trams en bussen werden gemaakt, en de staalgieterij Demka."
    Ik zou er nu aan toe kunnen voegen: "en heeft een voorlopig einde gevonden met de sluiting van de Aldel."

    BeantwoordenVerwijderen