maandag 3 februari 2014

DE RAADSELS VAN DE KORRE-FIETSBRUGGEN


Door Willem Pauwelussen


De Korrebrug is gebouwd in 1936 en heeft dus in 2011 het 75jarig jubileum gevierd, wat ook als einde levensduur geldt. Het is dan ook al jaren op de site van de provincie te lezen dat die brug zal moeten verdwijnen, wat aan schrijver dezes destijds trouwens ook door de toenmalige wethouder De Vries werd verklapt. Indertijd vertelde dhr W. Torenga me dat de provincie op het standpunt staat dat in beginsel voor elke nieuwe brug een andere brug zou moeten verdwijnen. Dus als de OV-brug in het Oosterhamriktracé een autoverbinding wordt en daarnaast de nieuwe OV-brug mét fietspad gebouwd gaat worden zou de Korrebrug definitief weg kunnen.

Van  vier naar vijf

Behalve de levensduur is er nog een andere, ernstiger reden waarom de brug het veld moet ruimen. En dat is dat in 1987 al is besloten om de vaarroute via Van Starkenborgh- en Margrietkanaal op te waarderen van klasse IV, dat zijn schepen tot 1550 ton met een lengte van 85 m en een breedte van 9,5 m, tot klasse V: schepen tot 2000 ton met een lengte van 110 m en een breedte van 11,4 m. Hoewel klasse V een geladen diepgang veronderstelt van 3,2 m wilde het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport uiteindelijk een diepgang van 3,5 m en vier lagen containers (dat is een hoogte van 9 m). Er werd toen al berekend dat dit een jaarlijkse besparing op transportkosten zou betekenen van ƒ 2,2 miljoen.

Aanpassingen

De nieuwe Oostersluis werd gebouw in de jaren ’90.  De kolk is toen 190 m lang gemaakt om hem voor die tweebaks duwvaart geschikt te maken. De bouw kostte 65,5 miljoen, het uitdiepen van het kanaal nog eens 77 miljoen. Momenteel wordt gewerkt aan een compleet nieuwe Noordzeebrug, dat zal ook wel ongeveer zo’n bedrag zijn. Dus denk maar niet dat die trage Korrebrug er dan nog in zal blijven. Maar misschien dat ie toch wel blijft, zo lezen we in de Gezinsbode van 30 januari over de Gerrit Krolbrug waar al dat “fietsverkeer druk gebruik” van maakt. We bellen de auteur, dat is Hans Berens, en begrijpen dat hij met de Gerrit Krolbrug ook de fietsbruggen bedoelt.

Technisch kan het

Nou, da’s toch raar. Die witte tuibruggen zijn neergezet in 1993 dus nog lang niet afgeschreven. Even wat technische gegevens. Het zijn er in feite vier. Zie de foto van de scheiding tussen de bruggen. Alle vier zijn ze verankerd via een stalen buis die met bouten bevestigd is aan een ingestorte stalen ring. Daar bovenop zit een hulpstuk, die kan eruit en dan kan daar een draaikrans (druklager – zie foto) voor in de plek.. Rondom die krans zijn die bruggen statisch in balans. Daardoor zijn ze tot draaibruggen om te bouwen. In 2006 was nog de gedachte dat dit in de periode 2012- ca. 2015 zijn beslag diende te krijgen, waarbij de kosten voor de  vergunninghouder van de brug, dwz de gemeente, zouden zijn. Bij de bouw is er al rekening mee gehouden dat die dingen hoger moesten worden, het tussenbordesje kan een dikke meter hoger zodat de doorvaarthoogte van 7 naar 8,2 m gaat. Dus met die vierlaags duwbakvaart zouden ze open moeten, maar dat is het dan ook.

Maar het gaat niet gebeuren

De Korrebrug is niet de enige waar de slopershamer boven hangt, ook de Oosterhamrik-busbaan moet eraan geloven omdat die brug ook te laag is, aldus Berens. Oorspronkelijk was het idee om de busbaan autoweg te maken en er een nieuwe busbaan met fietspad naast te bouwen, het lijkt nu dat er twee geheel nieuwe bruggen zullen komen. Ja, en dan is het niet waarschijnlijk dat twee voorzieningen,  vlak naast elkaar in stand zullen worden gehouden. Dus dat zou dan tóch wel het einde van de witte tuibruggen kunnen betekenen. Je zou dat kapitaalvernietiging kunnen noemen, maar het onderhoud kost ook wat natuurlijk, want kijk maar eens hoe de slijtage al heeft toegeslagen op verf en bekleding en echt veilig voel je je toch niet als je in de winter over die beijsde traptreden je (brom)fiets omhoog of omlaag duwt.

Verkeerslichten weg dus de brug ook

En dan hebben we nog de verkeers(on)veiligheid op de rotonde tussen Korreweg en Kapteynlaan. Sinds de verkeerslichten daar zijn vervangen is het er levensgevaarlijk. Valt wel mee, zegt de gemeente. Onze verkeersmonitor telt zoveel ongelukken niet. Nee, maar  het aantal bijna-ongelukken telt dat ding niet. Auto’s die fietsers geen voorrang geven en fietsers die auto’s geen voorrang geven. Zouden die drie Korrebruggen verdwijnen, dan los je en passant nog een extra probleem op want er komt dan domweg veel minder verkeer langs.

Het is allemaal nog in beraad, dus wie weet welke konijnen er nog uit de politieke hoed komen.

5 opmerkingen:

  1. Willem Pauwelussen03 februari, 2014 19:48

    Voor de volledigheid moet ik eraan toevoegen dat me bij de provincie werd verteld dat bruggen een levensduur hebben tot wel 100 jaar, Dus dan zou de pontondraaibrug nog bepaald niet afgeschreven zijn. Echter, in 2006 werd me gezegd dat die levensduur 75 jaar zou zijn.
    Ik moest dus kiezen tussen beiden. Dat ik uiteindelijk toch de 75 jaar heb gehandhaafd heeft te maken met de volgende overwegingen.
    Ten eerste zou geroepen kunnen worden dat die brug er dus al sinds 2011 uit had gemoeten, en de provincie dus een afgeschreven en daarmee onveilige brug daar laat liggen. Dat kan een reden zijn geweest om getal van de levensduur op te hogen.
    Ten tweede (en daarmee samenhangend) blijkt nu dat de OV-brug in het Oosterhamriktracé te laag is voor de vereiste doorvaarthoogte van 9 m. Dus die kan niet, zoals oorspronkelijk gepland, gehandhaafd kan blijven. Er zullen daar dus twee forse nieuwe bruggen moeten komen: eentje voor het snelverkeer en eentje voor OV/langzaam verkeer. Dat loopt aardig in de papieren en kan een reden zijn om dan de oude korrebrug toch maar (voorlopig?) te handhaven. Een belemmering voor het scheepvaartverkeer, mits tijdig opengedraaid, hoeft het immers niet te zijn.
    Dit is ook ongeveer wat Hans Berens naar voren brengt in het aangehaalde artikel, trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als er in elk geval voor voetgangers/fietsers hier maar een mogelijkheid behouden blijft om van de ene naar de andere kant te komen!
    Auto's kunnen links of rechts wel omrijden immers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Afgeschreven is niet gelijk aan onveilig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Willem Pauwelussen04 februari, 2014 11:17

    Chris heeft gelijk, maar als er dan wat gebeurt kan dit argument in stelling gebracht worden. Maar het is een gissing hoor, naar de motivatie van de man die ik aan de telefoon had, dus ik kan er best naast zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was destijds 1 van diegenen die samen met een aantal andere mensen in een bus naar ik geloof Heerenveen reden om daar de al bestaande fiets/loopbrug te bekijken.
    deze was niet gebouwd over water maar over een snelweg.
    mede aan hand daarvan zijn toen de fietsbruggen hier gebouwd.
    het enige grote bezwaar was en is...mensen in rolstoelen moesten en moeten alsnog wachten, omdat ze geen gebruik konden/kunnen maken van beide fietsbruggen.
    ik vond en vind dit een zeer kwalijk iets!!!

    gr. Therèse

    BeantwoordenVerwijderen