Het Meedenpad-viaduct over de Oostelijke Ringweg tussen Kardinge en Ulgersmaborg |
Door Willem Pauwelussen
Wat de Stadsweg, en het stuk Meedenpad dat aan de rand van Kardingen langs Beijum-Zuid loopt gemeenschappelijk hebben is dat ze beiden fietspaden zijn die de Oostelijke ring kruisen. Voor dieren echter is die ring een ‘ecologische barrière’.
Vandaar dat we op de inloopbijeenkomst Beijum-Zuid in 2011 hoorden dat naast de viaducten een faunapassage zou komen te liggen. Eenmaal overgestoken konden de beestjes niet op de weg komen, daar zorgde een muurtje voor dat als een soort enkele traptrede was aangelegd, zodat het een T-splitsing werd. Leuk idee, maar helaas constructief niet mogelijk. Er zit niks anders op dan de viaducten geheel te vervangen.
Deze nieuwe fiets-ecoducten zullen bestaan uit een fietspad en een eco-passage, ter breedte van ongeveer 3,5 meter. De faunarasters aan weerszijden van de ringweg (in combinatie met de gekozen boomsoorten en struiken) zorgen ervoor dat dieren richting de eco-passages worden geleid.
De vormgeving van de fiets-ecoducten zal aansluiten bij de andere viaducten die gerealiseerd worden bij de Oostelijke ringweg. Dus niet zoals de huidige fietsviaducten die beiden een middenpijler hebben. Dat is bij het Meedenpad nog een extra bezwaar omdat met die middenpijler optisch een asverspringing in de weg ontstaat. En het moet er wel een beetje uitzien natuurlijk.
De vormgeving van de fiets-ecoducten zal aansluiten bij de andere viaducten die gerealiseerd worden bij de Oostelijke ringweg. Dus niet zoals de huidige fietsviaducten die beiden een middenpijler hebben. Dat is bij het Meedenpad nog een extra bezwaar omdat met die middenpijler optisch een asverspringing in de weg ontstaat. En het moet er wel een beetje uitzien natuurlijk.
Door zijn lage ligging ervaar je die Oostelijke ring toch als een langgerekte groene vallei waar je onder futuristisch aandoende ellipsvormige viaducten doorrijdt. Dat groen kan nog wel een beetje groener. Nieuwe struiken en bomen worden aangeplant. De weg gaat aan beide zijden begeleid worden door een bomenrij die op een constante breedte uit de rand van de weg geplaatst wordt en er wordt nog bosplantsoen aangeplant.
Het krediet van € 3,1 mln. excl. btw om de fietsecoducten te bouwen zal beschikbaar gesteld worden ten laste van Reservering Ringwegen Groningen.
Bovenste foto, JF. Afbeeldingen van http://www.ringgroningen.nl/oostelijke-ringweg/deelprojecten/groenstructuur-en-fietsecoducten
Bovenste foto, JF. Afbeeldingen van http://www.ringgroningen.nl/oostelijke-ringweg/deelprojecten/groenstructuur-en-fietsecoducten
3.1 miljoen ex. btw dat is toch best wel zonde van het geld als je bedenkt dat daarvoor twee fietsersbruggen gesloopt gaan worden waar eigenlijk niks aan mankeert. Wie bedenkt dat?!?
BeantwoordenVerwijderenVoor die paar konijnen, egels en kikkers hadden ze ook wel wat anders kunnen bedenken.
Het wordt tijd dat ze ons (de belastingbetaler) eens wat inspraak gaan geven, voordat men ons geld achteloos over de balk smijt.
Vroeger had je zo'n programma op tv en dat heette ook "over de balk" daar was dit wel een leuk item voor geweest.
Als alle westerse mensen eens in hun leven een half jaar in een zogenaamd ontwikkelingsland zouden wonen zouden dit soort uitspattingen niet meer voorkomen. Al was het alleen maar omdat mensen zoveel creatievereen goedkopere oplossingen kunnen bedenken.
BeantwoordenVerwijderenZie tevens:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=140525
http://www.oogtv.nl/2014/10/oostelijke-ringweg-krijgt-gecombineerde-ecoducten/
Ik ben erg onder de indruk van dit faunabeleid en ecologisch beleid van de gemeente Groningen. Heel goed en heel concreet!
Gezien het aantal dode dieren op en langs allerlei wegen, ook in Beijum, lijkt het me tijd voor een ontwikkelingsplan om communicatief te worden. Dus een dierbord. Waarop voor elk dier duidelijk aangeven wordt welke route z'n overlevingskans kan vergroten.
BeantwoordenVerwijderenKees K.