Sint komt in 2013 bij de Kleihorn aan...lees hier. |
"Ik vind het heel triest, maar het jaarlijkse Sinterklaasfeest in de Kleihorn gaat dit jaar niet door. Als er 250 kinderen aanwezig zijn, hoeft er maar één gek iets vervelends te doen en je hebt de poppen aan het dansen. Die verantwoording kunnen we niet nemen."
De Zwarte Pieten-discussie heeft definitief Beijum bereikt. Sinds jaar en dag komen Sinterklaas en z'n Zwarte Pieten naar het buurtcentrum in Beijum, onveiligheidsgevoelens en mogelijke dreiging gooien dit jaar roet in het eten.
Marcella Gortmaker van de Buurthuizen in Beijum (BIB) vanmiddag: "We kunnen het niet goed doen, laten we het feest in de oorspronkelijke vorm doorgaan dan zijn er problemen, passen we het feest aan, dan is er ook heibel. We zitten in een multiculturele wijk, en er is gewoon een groep die last heeft van het fenomeen Zwarte Piet."
Is er concreet gedreigd? "Nee, dat niet, maar we hebben er over gediscussieerd en het blijkt dat er gewoon mensen zijn die tegen het Sinterklaasfeest in de huidige vorm zijn. We willen geen risico lopen."
Jammer ja. "Inderdaad, wat ik zo vervelend vind is dat de politiek er niks mee doet. Die moet stelling nemen. Nu zitten wij er mee."
De BIB gaat flyers ophangen waarop staat aangegeven dat het kinderfeest zal worden geannuleerd. En op de site BuurtcentraInBeijum staat:
Annulering Sinterklaasfeest woensdag 26 november
Vanwege alle perikelen rondom het Sinterklaasfeest, hebben wij besloten om dit jaar ons feest in Buurtcentrum de Kleihorn niet door te laten gaan.
De Buurtcentra in Beijum
Update 18/11, 13:45 uur: Ter informatie, omdat dit bericht door meerdere media wordt opgepikt. Beijum kent sinds jaar en dag twee intochten. Een naar het Winkelcentrum Beijum en een naar de Kleihorn. Laatstgenoemde is afgelast om bovenstaande redenen. De intocht naar het winkelcentrum op 29 november gaat voor zover bekend wel door.
Update 15:14, het bericht gaat landelijk, zie
http://www.metronieuws.nl/nieuws/gronings-sinterklaasfeest-afgelast-kunnen-risico-niet-nemen/SrZnkr!4Gm3dxSC4fB52/
Update: 15.24 uur, het bericht heeft de Telegraaf bereikt.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/sint-rijdt-gronings-buurtcentrum-stilletjes-voorbij~a3793111
Update 20-11; 13:15 uur. Er melden zich lezers met de vraag waarom er niemand op Beijumnieuws wordt geportretteerd die wél moeite heeft met Zwarte Piet? Een goede vraag, maar het antwoord is simpel: ik heb tot nu toe niemand kunnen vinden in Beijum,die aangeeft last te hebben van het verschijnsel Zwarte Piet. Mocht iemand zijn of haar verhaal hier omtrent willen doen, mail dan naar Beijumnieuws@ziggo.nl Weest welkom.
Update 15:14, het bericht gaat landelijk, zie
http://www.metronieuws.nl/nieuws/gronings-sinterklaasfeest-afgelast-kunnen-risico-niet-nemen/SrZnkr!4Gm3dxSC4fB52/
Update: 15.24 uur, het bericht heeft de Telegraaf bereikt.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/sint-rijdt-gronings-buurtcentrum-stilletjes-voorbij~a3793111
Update 20-11; 13:15 uur. Er melden zich lezers met de vraag waarom er niemand op Beijumnieuws wordt geportretteerd die wél moeite heeft met Zwarte Piet? Een goede vraag, maar het antwoord is simpel: ik heb tot nu toe niemand kunnen vinden in Beijum,die aangeeft last te hebben van het verschijnsel Zwarte Piet. Mocht iemand zijn of haar verhaal hier omtrent willen doen, mail dan naar Beijumnieuws@ziggo.nl Weest welkom.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. Mensen laten we dit niet pikken.
BeantwoordenVerwijderenIndien dit Sinterklaasfeest niet op 26 november in De Kleihorn gehouden kan worden, dan is Beijum geen multiculturele wijk meer! Dit is een dieptepunt voor Beijum, voor de stad Groningen, voor de ouders en hun jonge kinderen, voor "Kleurrijk Bruisend Beijum", voor iedereen van goede wil.
BeantwoordenVerwijderenWaar komen de bedreigingen vandaan? Speelt er "oud zeer"?
Aangezien het hier de openbare orde betreft, dient de burgemeester van Groningen in te grijpen! Samen met de stadsdeelwethouder van Noorddijk.
Je kan een man zijn salaris zijn baan of zijn vrouw inpikken....niets aan de hand....maar gaat het om een kinderfeestje moet je eens zien hoe kerels kerels kunnen zijn. (dit kan ook gelden voor de andere sexe)
BeantwoordenVerwijderenPrioriteiten mensen. Laat je niet verleiden tot lage reakties. Geef kinderen een voorbeeld. Laat zien dat we er samen wel uitkomen.
Want na 2014 komt 2015...
Jammer! Piet zwart of niet is geen politieke keuze. Ik vind het een onderschatting van een wijk zoals Beijum. Vele culturen wonen hier met wisselend succes naast elkaar en met elkaar. Sinterklaas is onderdeel vam de nederlandse cultuur, hoe het er ook uit gaat zien in de toekomst. Ouders hadden zelf de afweging moeten kunnen maken of hun kind er heen mag.
BeantwoordenVerwijderen"en er is gewoon een groep die last heeft van het fenomeen Zwarte Piet."
BeantwoordenVerwijderen"en het blijkt dat er gewoon mensen zijn die tegen het Sinterklaasfeest in de huidige vorm zijn."
Hieruit blijkt dus dat BIB zich zelf laat meeslepen in de zinloze pietendiscussie. Tijd om elke vorm van subsidie aan deze organisatie in te trekken.
......Vanwege alle perikelen rondom het Sinterklaasfeest.......
BeantwoordenVerwijderenPerikelen in hun eigen hoofden zullen ze bedoelen,gesubsidieerde nuancezoekers, ben benieuwd naar de flyer. Kom dan met een duidelijk verhaal op je website, Christus te paard nogantoe !
Inderdaad anoniem 17-11 19:35, met dit soort volk is het volle overgave aan de eerste de beste...
BeantwoordenVerwijderenZoals Ronald ook al suggereert.
Hoe diep kun je je begraven, het is een kinderfeest en geen enkel kind denkt dat het hier gaat om slaven of racisten.
Ik houd m'n hart vast voor de toekomst als er gezegd wordt "Inderdaad, wat ik zo vervelend vind is dat de politiek er niks mee doet. Die moet stelling nemen. Nu zitten wij ermee." Dat is dus de moderne slavernij!!! Niets meer dan sukkel zijn die mag stemmen en dan klagen over 'de politiek'. Want mamma doet niks... Echt walgelijk.
Lieve kleihorn geciteerde: u bestaat ook echt hoor, dus u mag zelf echt wel iets doen. Stapt u morgen in de auto/op de fiets om uw dagelijkse risico te lopen?
Kees K.
In redelijke navolging van Chris, Ronald Wegman en Kees K. wil ik graag de volgende vraag stellen:
BeantwoordenVerwijderenindien het waar is dat de dienst OCSW of de Stadsdeelcoördinatie van Noorddijk de Stichting Buurtcentra in Beijum dringend geadviseerd heeft om het Sinterklaasfeest in De Kleihorn niet door te laten gaan, dan kan Marcella Gortmaker dit gewoon mededelen. Dat is wel zo transparant, nietwaar?
De Stichting Buurtcentra in Beijum wordt zwaar gesubsidieerd door de dienst OCSW, afdeling Welzijn.
Als er bepaalde bedreigingen zijn geweest, dan is "de openbare orde" in het geding. Burgemeester Vreeman gaat over de openbare orde; niet de dienst OCSW of de SDC Noorddijk.
daarmee geef je dus de relschoppers gelijk nu zijn de kinderen de dupe wat is het volgende wat ons afgepakt wordt
BeantwoordenVerwijderenEn wie zijn de dupe? Echt belachelijk dat jullie(de BOB neem ik aan) je laten leiden door gezeik van een paar bn-ers die aandacht krijgen via de media. Laat je niet gek maken. Er veranderd toch niets. Piet zal altijd zwart blijven!
BeantwoordenVerwijderenIk sta er heel neutraal in, en ben niet voor en ben niet tegen. Ik vind het erg jammer dat er zo'n drastisch besluit is genomen. Juist in een multi-culturele wijk kunnen we laten zien dat we ondanks dat toch samen een zijn. Je kunt toch samen tot een oplossing komen? zwarte pieten en witte of gekleurde pieten. Is het nou zo moeilijk om samen door een deur te gaan met elkaar? Ik vind dat we nu uit gaan van het slechte in een mens, en ik kan me niet voorstellen dat in Beijum mensen dit feest zullen verpesten als we samen proberen een feest te vieren. Heel jammer en naar mijn mening onnodig!
BeantwoordenVerwijderenConcept van Beijum als kleurrijke wijk is hiermee ten einde. Dit concept van gemeentelijke beleidmakers en hun bondgenoten in de wijk, zoals wijkbewonersvereniging BOB en wijkteam Lokaal Akkoord Wonen,zijn nu genoodzaakt te erkennen dat ook in Beijum multicultureel drama zich voordoet. En daar naar handelen.
BeantwoordenVerwijdereninderdaad multicultureel ,laten we alle donkergekleurde mensen vragen om voor piet te spelen, geen gesmink ,gewoon puur natuur ,mooiere pieten zijn er niet! en ik durf te wedden ,dat zoals ik de meesten hier ken en nooit problemen mee heb gehad ,ze ook nog JA ZULLEN zeggen ! het is een feest voor ons allemaal ! laten we het goede voorbeeld aan onze kinderen geven mensen ,samen ..HAND IN HAND !!
BeantwoordenVerwijderenEn dus gebeurd er precies wat de tegenstanders willen... Sinterklaas gaat op een lijstje van oude kinderfeesten de geschiedenisboeken in!
BeantwoordenVerwijderenVindt het erg spijtig te moeten lezen dat het sinterklaasfeest niet door gaat maar kan me ook verplaatsen in de organisatie als de veiligheid van onze kinderen niet gewaarborgd kan worden is het moedig om het feest af te lassen hoe triest ook
BeantwoordenVerwijderen
BeantwoordenVerwijderenNóg is er tijd om alles terug te draaien en het feest wél door te laten gaan!!!
Kom óp zeg mensen...laat dit niet het begin van het einde zijn!!
Waarom laat men zich toch zo intimideren door...
Ja, door wie eigenlijk?
Een handjevol oproerkraaiers die op deze manier hun gram willen halen?
ALLE verantwoordelijken, steek jullie koppen bij elkaar met als eind resultaat dat dit kinder- feest doorgang vindt!!!
Belachelijk! Wij laten verdomme alles in ons land afpakken en de les lezen door een paar zeurpieten... Gewoon door laten gaan, want nu geef je ze hun zin en zullen ze tegen nog wel meer Hollandse dingen aan gaan trappen...
BeantwoordenVerwijderen@Kristel Emans
BeantwoordenVerwijderenDie lopen al jaren mee tijdens de optocht en ook dit jaar zouden er 4 van origine gekleurde pieten meelopen/rijden.
@ Kees Huizenga
Is het niet iets voor jou om hier binnen de gemeente een vinger achter te krijgen, Het verhaal van Marcella is onsamenhangend en de gemeente moet hierin een rol hebben gespeelt. Maar welke en waarom ?
De kinderen kunnen op 29 november genieten van sint en zijn pieten in wc.west in beijum
BeantwoordenVerwijderenWat gaan de basisscholen in Beijum doen met Sinterklaas? En zwarte Piet. Gaan de scholen ook een dagje dicht (of langer)?
BeantwoordenVerwijderenEn wat met Kerst(kindje)?
Hoe zit gemeente Groningen hierin? Is SDC of OCSW hierin partij; openbare orde (sinterklaasfeest) valt toch onder de burgemeesterstaak, zo leert recent Gerechtshof-uitspraak in Amsterdam (vd Laan vs Quincy).
"Sinterklaas bestaat niet", kraaide een bekende Nederlander (met Surinaamse wortels) een jaar geleden om half acht 's-avonds op tv n.a.v. pietendiscussie. Nu is in onze wijk mevrouw Gortmaker uit Bedum de definitieve killer van Sint en Piet.
Ik ben blij dat ik niet in die gemeente woont want dit is te gek voor woorden.
BeantwoordenVerwijderenDe plaatselijke Politie heeft er maat te zijn en te reageren als het nodig is. Daar komt bij dat de ouders zelf ook kunnen optreden als dat nodig is
Nu zijn de kinderen de dupe van een paar #@#%&^%$@#^$
Aan alle mensen in dit dorp, laat dit niet ove je kant gaan!!
Gaat sinterklaas voor ouderen in Amkemakoepel wel door? Want ook in deze multiculti voorziening heeft Marcella Gortmaker van de buurthuizen de leiding.
BeantwoordenVerwijderenInmiddels openingsnieuws op RTV noord.
Ik vind dat het feest door moet gaan en ik ben er zeker van dat onze gekleurde mede buurtgenoten waarvan vele tot mijn vrienden en kennissen kring behoren en dat zijn er enkele tientallen hetzelfde zullen zeggen ik vind het dan ook een te drastisch besluit om het feest niet door te laten gaan erg jammer gemiste kans in onze multiculturele wijk
BeantwoordenVerwijderente gek voor woorden, ik dacht dat we in Groningen (Beijum) normaal met elkaar omgingen, maar nu worden de Sinterklaasliefhebbers dus gelijk gestemd met racisten, het moet toch niet gekker worden. Wie maakt hier nu het verschil?
BeantwoordenVerwijderenMoeten we zeker het zomercarnaval ook anders gaan bekijken?
Het averechts effect wordt hier nu alleen maar mee bereikt, nu wordt het zwarte en wit juist nog meer benadrukt!
nou geweldig bedankt!!!
Ik snap de hele ophef niet. Het is altijd geaccepteerd geweest, nog nooit zijn er problemen rond dit leuke feest geweest. De persoon die deze discussie is begonnen is erger dan een klein kind. En laat echte kinderen kind blijven en plezier beleven, waarom moeten "volwassenen" dat weer verpesten?
BeantwoordenVerwijderen
BeantwoordenVerwijderenZou interessant zijn om te zien, wat er nu allemaal achter de schermen bekonkellefoest wordt.
Het kan haast niet anders als dat de vele protesten gehonoreerd worden met het gewoon door laten gaan van boven genoemd buurt centrum!
Tv Noord is zo onsportief geweest om de bronvermelding naar je site er af te keilen. Valt me tegen van ze. Vr.gr. Jan
BeantwoordenVerwijderenKleurrijk BEIJUM dan ook maar AFSCHAFFEN !!!!
BeantwoordenVerwijderenHierbij mijn e-mail aan burgemeester Ruud Vreeman van vanmiddag:
BeantwoordenVerwijderenOnderwerp: In Beijum-Oost wordt het traditionele Sinterklaasfeest niet met de kinderen gevierd
“Beste heer Vreeman,
In Beijum voltrekt zich een multicultureel drama: op 26 november aanstaande wordt er niet het traditionele Sinterklaasfeest met kinderen georganiseerd.
Vanwege de landelijke discussie over Zwarte Piet.
Zie Beijumnieuws van gisteren: http://beijumnieuws.blogspot.nl/2014/11/we-kunnen-de-veiligheid-van-de-kinderen.html
En RTV Noord van vandaag: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=141476
Citaat: “Organisatie bang: Sinterklaasfeest Beijum afgelast”
Met andere woorden: multicultureel Beijum bestaat niet meer.
Is Beijum de eerste stadswijk in Nederland, waar het Sinterklaasfeest moet worden afgelast? Of moet dit precedent bestreden worden met opbouwende overtuigingskracht?
Mevrouw Gortmaker, beheerder van de St. Buurtcentra in Beijum, spreekt niet over bedreigingen, maar de St. BIB laat het Sinterklaasfeest vallen voor het jaar 2014. Op grond van een landelijke discussie. In Nederland bestaat toch vrijheid van meningsuiting?
De beheerder van Beijumnieuws heeft onlangs op informele wijze vernomen dat er wel bedreigingen zijn geuit en dat er daardoor van gemeentewege is ingegrepen. Waarschijnlijk is dit de dienst OCSW, afdeling Welzijn.
U gaat over de handhaving van de openbare orde. Wellicht is het raadzaam om vrijwillige beschermwachten (putten uit de kracht van de buurt) te laten functioneren tijdens dit Sinterklaasfeest. In goede samenwerking met de wijkagenten en de MJD van Beijum.
Mijn vraag aan u is om te bevorderen dat het Sinterklaasfeest in buurtcentrum De Kleihorn wel doorgaat. Want als het feest in 2014 niet doorgaat, dan betreft dit ook de toekomst. De komende jaren! Willen we dit als Groningers? Willen we deze smadelijke smet op ons laden?
Het gaat niet alleen over de Zwarte Pieten-discussie, maar over het in vrede en vrijheid met elkaar samenleven in Beijum en in de gemeente Groningen.
Moeten we elkaar door “bangheid” laten leiden? Of door de opbouwende houdingen “Samen Verantwoordelijk” en “Vertrouwen in de Buurt” (het WRR-credo en het NLA-credo).
Ik wacht uw nadere reactie af.
Met verontruste groet over de wijkdemocratie en de wijkvrede,
Kees Huizenga a.t.p.”
Angst lijkt me geen goede en overtuigende leidraad toe. Het moet gaan over bestuurlijke moed!
Klasse kees!!!
BeantwoordenVerwijderenik dacht dat dat in de Bijlmer was, toch niet in Beijum!!!
BeantwoordenVerwijderen
BeantwoordenVerwijderenZEER GOED, KEES!!!
Hopelijk leest men in het stadhuis ook al deze protest reactie's!!!
Hierbij geef ik de volgende links over de Sinterklaasrel / Zwarte Pieten-rel in Beijum:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=141476
(RTV Noord verwijderde de eerst geplaatste link naar Beijumnieuws)
http://www.oogtv.nl/2014/11/sinterklaasfeest-beijum-afgeblazen/
(Geen link naar Beijumnieuws)
http://www.gic.nl/nieuws/sinterklaasfeest-afgelast-uit-angst-voor-ongeregeldheden
http://www.dichtbij.nl//groningen/regionaal-nieuws/artikel/3788750/beijum-durft-sinterklaasviering-niet-aan-.aspx
(De eerste link verwijst naar Beijumnieuws)
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/sint-komt-niet-naar-beijum-11914923.html
http://www.metronieuws.nl/nieuws/gronings-sinterklaasfeest-afgelast-kunnen-risico-niet-nemen/SrZnkr!4Gm3dxSC4fB52/
(Met een link naar Beijumnieuws)
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23344667/__Sintfeest_afgelast_uit_angst__.html
(De Telegraaf verwijst naar RTV Noord)
http://regio.thepostonline.nl/2014/11/18/sinterklaasfeest-beijum-gecanceld-uit-veiligheidsoverwegingen/
(Met een link naar Beijumnieuws)
http://www.hartvannederland.nl/algemeen/2014/sinterklaasfeest-beijum-gaat-niet-door/
Tot uw dienst.
Complimenten kees!!
BeantwoordenVerwijderenHULDE AAN DEZE ORGANISATIE, ZWARTE PIET IS RACISME !!!!!
BeantwoordenVerwijderenwaarom allemaal anoniem ??/ sowieso de laatste ??! jullie willen allemaal je mening geven ,doe dit dan ook gewoon met naam ! alsjeblieft zeg !
BeantwoordenVerwijderenHulde aan deze organisatie? Getverderrie, door angst en dreiging komt die tot een besluit en dan gaat het anti Zwartepietenkamp hulde roepen. Hoe kun je in vredesnaam terreur steunen!
BeantwoordenVerwijderenBeijum-Oost telt ruim 30% allochtonen, vooral Antillianen en Surinamers. Moeten wij nu die hele groep aankijken voor het afschaffen van sinterklaasfeest in onze wijk? Of maken de professionals van de gemeente die wat opgevangen hebben en het buurthuis hebben gewaarschuwd geen feest te houden helder wie de anti-sinterklaasfeest-organisatioren zijn? Zodat er niet gegeneraliseert hoeft te worden en alle allochtonen achtedrdochtig worden bekeekn in Beijum. Of beter nog, laten die anti's zichzelf openbaren, bijv. via Johan Fehrmanns Beijumnieuwsblog.
BeantwoordenVerwijderenDreigementen zijn bij wijk-evenementen overigens wel serieus te nemen; in het verleden is met vuurwapens geschoten rond Antilliaans Canaval.
waarom allemaal anoniem ??/ sowieso de laatste ??! jullie willen allemaal je mening geven ,doe dit dan ook gewoon met naam ! alsjeblieft zeg !
Weleens gehoord van BOEZE JEUDE?
BeantwoordenVerwijderenBen er mee opgegroeid en met mij veel kinderen van mijn generatie.
Tot heel ver in mijn volwassenheid had ik geen idee wat deze 2 woorden betekenden.
Wat ik, en met mij al mijn leeftijds genootjes, wel wisten is dat we er doods benauwd voor waren.
Bedachten wij kinderen onderling dit fenomeen?
Nou nee, ga op zoek naar de betekenis en men weet dat de ouders hun kinderen er bang mee maakten!
HET LEVE HET SINTERKLAASFEEST MET ZWÁRTE PIETEN!
18 november, 2014 11:25
(schande schande schande schande
17.03 uur!!!!!!!!!!!!!!!)
ik was 1 van die kinderen die opgroeiden met "boeze jeude".
Is getekend: THERÈSE
Hoi Johan, rtv-noord gaat met je bericht en bron aan de haal. Vervelende lui die voor eigen gewin en bezoekers gaan. Je staat wel mooi op de Volkskrant. Gefeliciteerd met de scoop man, klasse gedaan.
BeantwoordenVerwijderenWie is TV Noord?
BeantwoordenVerwijderenHulde voor je site! Blijf bescheiden!
BeantwoordenVerwijderenLieve Beijumkinderen,
BeantwoordenVerwijderenHet doet mij als goedheiligman pijn om te lezen dat er mensen zijn die mijn verjaardagsfeest verbinden met racisme.
Piet doet inderdaad terugdenken aan de tijd van de slavernij. Hij werd in Myra, waar ik ben geboren en bisschop ben geweest, te koop aangeboden als slaaf. Ik heb hem toen vrijgekocht. Sindsdien is hij mijn persoonlijk assistent.
Natuurlijk ben ik geen racist en slavendrijver. Ik ook gewoon maar een oude man die het niet alleen af kan. Gelukkig is er altijd mijn trouwe vriend Piet. Dankzij hem loopt altijd alles op rolletjes. Als hij er niet was, kon ik mijn verjaardag niet met jullie vieren.
Het is jammer dat ik vanwege een paar stoute Beijumkinderen geen feestje mag vieren in de Kleihorn. Maar als ik het winkelcentrum bezoek, neem ik voor de zoete Beijumkinderen extra veel lekkers mee,
En de stoute Beijumkinderen worden niet vergeten. Zij krijgen een extra grote zak met zout.
Is het niet heerlijk dat we ons hier zo druk over kunnen maken? Dat betekend in ieder geval dat we in weelde leven, anders maakten we ons wel druk over honger, ziekte, onthoofding!
BeantwoordenVerwijderenAngst is altijd een slechte raadgever.
BeantwoordenVerwijderenJammer dat er gezwicht wordt voor een stel werkloze en drugsgebruikende Antillianen. Laat ze zich liever druk maken over het vinden van werk en zich nuttig maken ipv handelen in drugs.
BeantwoordenVerwijderenWie of waar wordt gezegt dat het om antillianen gaat?
VerwijderenMensen waar gaat dit naar toe moeten wij nu straks alles maar afschaften om dat enkele buitenlanders hier last van hebben
BeantwoordenVerwijderenwaar zijn wij mee bezig om dit allemaal te pikken . Zwarte piet mag niet meer maar blanke pieten wel ???? . Wat een gezeur mensen die er op tegen zijn ga snel terug naar jullie vaderland AUB.
Waarom moeten we gelijk weer met termen gooien als ga terug naar jullie vaderland. Dat vindt ik net zo laag! Dit is een van de redenen dat het zo uit de hand is gelopen allemaal. Omdat we alleen maar kunnen roepen en schreeuwen waardoor het allemaal alleen maar erger wordt. Het zijn niet alleen buitenlandse mensen die erop tegen zijn. Ook donkere mensen geboren in Nederland met alleen een Nederlands paspoort maar ook heel veel blanke mensen die tegen zwarte piet zijn. We hadden net zoals België heel duidelijk moeten zijn. Zwarte piet blijft en verder laten we iedereen in zijn waarde. Daar is de hele discussie al lang te einde en hoor je niemand er meer over. Maar hier in Nederland zijn we alleen maar goed in elkaar beledigen met als gevolg boze mensen en een kinderfeest wat wordt afgelast.
BeantwoordenVerwijderenSusanne
Er komen de nodige anonieme racistische reacties en 'grapjes' binnen. Bespaar u de moeite, die komen niet door de keuring.
BeantwoordenVerwijderenDe meerkeuzevraag over dit onderwerp:
BeantwoordenVerwijderenStelling2: Weg wezen Zwarte Piet, jij beledigd ONS, zwarte nazaten van de slavernij
Lijkt alleen bestemd voor "zwarte nazaten" ?
Zonder "ons," zou het beter zijn ?
Beste mensen er wordt zoveel gezegt hier op de site maar laten we ook eens kijken naar de andere kant van het verhaal : als er wel wat gebeurt bij dit feest wie is er dan verantwoordelijk?
BeantwoordenVerwijderenOok de organisatie? Ook al heeft die gewaarschuwt!
BeantwoordenVerwijderenZeg nooit nooit, heet het, toch?
Wie weet, komt er toch een sinterklaas mét zwarte pieten naar de kleihorn.
Nóg is het geen 26 november...
Mag het niet vanuit de ene hoek...kan het misschien vanuit een andere...
http://www.petities24.com/sinterklaas_in_beijum_moet_doorgaan_26_nov_in_de_kleihorn
BeantwoordenVerwijderenFailliet van Beijum als kleurrijke wijk? Dat wil ik niet geloven. Wat hier domweg aan de hand is is dat mensen niet luisteren naar elkaar, dat mensen niet een klein beetje begrip voor elkaar willen tonen, een klein beetje inlevingsvermogen. In tegenstelling tot wat je eerder beweerde Johan, zijn er in de wijk Beijum dus wel degelijk mensen die graag een andere kleur piet zouden willen, die gekwetst zijn door het huidige uiterlijk. Dus waarom zou je die mensen ook niet een eerlijke kans willen geven om hun verhaal te vertellen? Daar zit wat mij betreft de oplossing in. Een open en eerlijke discussie, waarin iedereen de kans heeft om zijn of haar verhaal te vertellen. En niet een eenzijdige discussie waarin iedereen meteen een klap terug krijgt en naar hun eigen land terug moet (dat is overigens in de meeste gevallen Nederland).
BeantwoordenVerwijderenOverigens Susanne, de discussie is nog maar net begonnen in België... Verschil met Nederland is dat er relatief weinig mensen van Afrikaanse oorsprong zijn.
BeantwoordenVerwijderenWat een onzin, mocht er al een link zijn naar het slavernij verleden (wat er niet is) waarom zouden we daar rekening mee moeten houden?
BeantwoordenVerwijderenDe opzet van het kinderfeest Sinterklaas is niet zo bedoeld.
Ik bedoel, ik ben blank. Stel dat ik onderzoek ging doen naar mijn familie en er achter zou komen dat mijn overgrootouders (of nog verder terug) onderdrukt zijn geweest door zwarte mensen... en dat het suikerfeest is uitgevonden om dat te vieren. Wat kan mij dat NU nou schelen? Ik bedoel, we leven nu, we zijn nu verantwoordelijk voor onze acties. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik om culturele redenen tegen een openbare suikerfeest ben, dat moet men gewoon in eigen kring vieren. Niet zoals het nu gaat dat mensen die er niets mee te maken willen hebben toch politiek correct er rekening mee moeten houden (met name kinderen waar het opgedrongen wordt).
Ik zou een blanke/zwarte er niet anders om benaderen of een cultuurfeest in een ander land om zeep proberen te helpen...
Het enige wat die hele kleine groep tegenstanders eventueel gaan bereiken is dat ALLE zwarte mensen straks scheef worden aangekeken.
En wat te denken van de kinderen op de basisscholen? Wit en zwart zullen ongetwijfeld elkaar er op aan spreken en gaan pesten. En dat gaat hard om hard bij kinderen. Volwassenen zullen dat weinig tot niet door hebben wat men ook durft te beweren.
HOERA LAATSTE NIEUWS
BeantwoordenVerwijderenBurgemeester Vreeman organiseert sinterklaasfeest in Beijum. Onder zijn burgemeestersverantwoordelijkheid komen sinterklaas en zwarte piet dan toch naar de risee van Groningen.
Het wordt tijd om de buurthuizen eens goed door te lichten op het functioneren van hun bestuurders en het nut voor de bewoners van Beijum.
BeantwoordenVerwijderenDoor het bestuur is Beijum landelijk weer op de kaart gebracht als de gevaarlijkste wijk van Groningen.!!!
De reactie van Anoniem (waarom geen naam erbij?) is tekenend. Nogmaals, waarom geen discussie? Waarom geen hoor- en tegenhoor? Waarom meteen weer reageren vanuit het onderbuik gevoel? Vraag jezelf eens af of je genoeg informatie hebt. Heb je genoeg gelezen, van beide kanten? Heb je genoeg geluisterd, ook naar mensen in je eigen omgeving? Heb je mensen in alle openheid gevraagd wat het probleem is en heb je ze de mogelijkheid gegeven om dat ook echt te zeggen zonder dat je meteen te kennen wordt gegeven dat het onzin is. Inmiddels zijn er al zo'n 2,2 miljoen mensen in Nederland die vinden dat piet wel een kleurverandering mag ondergaan. Dat kun je toch niet meer een kleine minderheid noemen. Zouden die mensen dan echt ongelijk hebben? En kijk je er zelf met de juiste blik naar? Kijk je met de blik van de meerderheid of met de blik van de minderheid. In plaats van meteen te reageren op iemand anders kun je er ook eens een uurtje over nadenken, er eens met iemand over praten, eens wat lezen. Met een beetje meer rust en respect voor elkaar, en echt luisteren in plaats van alleen maar te reageren komen we echt verder.
BeantwoordenVerwijderenPS Ter informatie, ik zeg niet dat voorstanders van zwarte piet racistisch zijn of dat het feest racistisch is. Het uiterlijk van zwarte piet, zoals we dat nu kennen is ontstaan rond 1850. Zwarte piet is toen (opnieuw) ontworpen door de onderwijzer Jan Schenkman, naar een zwarte page (zie wikipedia). Dat was inderdaad ten tijde van de slavernij. Je kunt het dhr Schenkman niet kwalijk nemen, die wist op dat moment niet beter. Dat uiterlijk van piet is in de eerste helft van de 20e eeuw nog meer de karikatuur van een 'zwarte' zoals men die toen zag geworden. Waarbij raciale kenmerken zoals kroeshaar, rode lippen, de kleur en de oorringen uitvergroot werden. Als we die karikatuur ergens anders tegen komen, zoals bijvoorbeeld in de oude Sjors en Sjimmie, herkennen we dat meteen als 'fout'. Alleen bij zwarte piet zien we dat niet omdat we er niets verkeerds mee bedoelen. Maar uiteindelijk is het dus wel een racistisch elementje in het sinterklaasfeest, een klein foutje dat heel gemakkelijk opgelost kan worden door een ander kleurtje. Waarna we allemaal weer lekker verder kunnen feesten.
Ja, laatste anoniem, de wijk Beijum heeft forse reputatieschade opgelopen. Ook landelijk!
BeantwoordenVerwijderenHet bestuur van de St. Buurtcentra in Beijum moet bij zichzelf te rade gaan. De kater is enorm!
Feitelijk heeft burgemeester Vreeman Beijum en Groningen gered...
Wij Nederlanders worden geterroriseerd in eigen land door dat multiculti gespuis. Hun wil is wet. Wij hebben straks niets meer te zeggen over onze eigen cultuur en tradities. Het word tijd voor harde maatregelen, dan zal de PVV eerst aan de macht moeten komen anders zal het alleen maar bergafwaarts gaan met ons Nederig landje.
BeantwoordenVerwijderenAlleen op deze pagina wordt er ontzettend veel gegooid met racistische opmerkingen. Donkere mensen worden gespuis, drugsgebruikers genoemd. En dan verbaasd men zich dat men zich gediscrimineerd voelt.
BeantwoordenVerwijderenMoet zeggen dan ik me soms schaam om een blanke nederlander te zijn.
En die idioten die dit soort opmerkingen maken eten tuurlijk wel Pizza (Italiaans) of halen bakje chinees of misschien een lekker broodje shoarma (turks) of een lekker wrap (mexicaans) of gaan naar de Mac D. (amerikaans)
Stelletje hypocrieten!!
En sjors om ons nederige landje weer goed te krijgen moeten inderdaad harde maatregelen worden genomen. In mijn ogen is het wilders en de rest van de pvv en de niet te snuggere personen onder ons die op die idioot stemmen het land uit zetten. De rest van de haters mogen ook mee blank en bruin of wat dan ook.
Van Chinezen, Italianen, Mexicanen en Amerikanen heb ik anders weinig tot geen last. Bepaalde andere bevolkingsgroepen wel. Vreemd ben je een rascist als je dat bij naam noemt maar als puntje bij paaltje komt dan weet zelfs de meeste politiek correcte groenlinksstemmer het beestje bij de naam te noemen...
BeantwoordenVerwijderenHelemaal eens Emmy. Ik schrik ook heel erg van de reacties. Ik snap dan ook heel goed dat mensen die tegen het uiterlijk van zwarte piet zijn dat niet durven te zeggen. Is dit hoe we met elkaar om willen gaan?
BeantwoordenVerwijderen