Door Willem Pauwelussen
‘Die brug, die brug, die klotekorrebrug!’, dat zong ooit een Groninger troubadour in de Martinihal, in aanwezigheid van burgemeester Staatsen en landelijke politieke kopstukken. Groningen was uitgekozen om verslag te doen van de landelijke verkiezingen. Farce Majeure grapte nog over de klompen die we allemaal dragen in het noorden.
Leuke herinnering aan ergens begin jaren ’70.
We zijn nu 40 jaar verder. De fietsbruggen zijn er gekomen, maar met de Korrebrug is het alweer huilen met de pet op.
Van de journalistiek hoor je: dat ding is goed kapot, het ene defect veroorzaakt het andere, eerst werd gezegd: het weekend is die nog niet klaar en nu is het al zo dat het ding dit jaar niet meer in bedrijf komt
Maar wat er nu precies aan de hand is?
Er staan vier mannen in oranje kleding met elkaar te praten, te overleggen zal wel.
Die zullen het wel weten.
Simpel: de hoofdmotor is kapot en er wordt op onderdelen gewacht, die besteld zijn.
Dat kan dus wel even duren.
Maar een prognose van de duur wilden ze zich niet aan wagen, moeten we de provincie bellen.
En inderdaad, die brug is zwaar bejaard, dat staat ook voor hen buiten kijf. Dus het is eigenlijk gewoon slijtage.
Als het ding bij AH zou liggen zat er een 35%-sticker op denk ik.
Maar ik vraag me dan af waarom het idee van Gjaltema niet wordt doorgevoerd. De man heeft gelanceerd via bedrijfsvereniging Oost, dat hij best een fietsbrug naast de busbaan wil bouwen met grote reclameborden erop zodat die brug zichzelf terugverdient.
Dat zou heel wat fietsers de klim op en af die witte bruggen kunnen schelen.
Als scootmobielen, kinderwagens en zo die busbaanfietsbrug op kunnen, is dat pontje ook niet nodig waar de krant van woensdag over schrijft.
Dat scheelt de gemeente weer in de portemonnee.
Dus, gemeente???
(JF; Foto's ook van WP)
Zie dit persbericht van de Vereniging Bedrijven Noord-Oost (VBNO) van 23 januari 2014:
BeantwoordenVerwijderenhttp://vbno.info/uploads/0000/2944/20140123_persbericht_VBNO_busbaan_Kardinge_ook_voor_fietsers_en_voetgangers.pdf
Zie tevens dit bericht in de Groninger Gezinsbode online van 24 januari 2014:
http://www.gezinsbode.nl/steigerbrug-met-kardinge-met-oosterhamrik-en-centrum-verbinden/
Zie eveneens mr. Bert Oost, secretaris van de VBNO, bij dit bericht van OOG TV van 15 december 2014:
http://www.oogtv.nl/2014/12/bewoners-boos-over-kapotte-gerrit-krolbrug/
Zie verder:
BeantwoordenVerwijderende Routekaart Oosterhamrikzone van oktober 2013
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CDwQFjAE&url=http%3A%2F%2Fgemeente.groningen.nl%2Fmijnwijk%2FRoutekaart_20131018.pdf&ei=CUqTVI-hBYSiPYaKgfAH&usg=AFQjCNH2XTdioWgxjRbhQ184sgJ_pcrVNA&bvm=bv.82001339,d.ZWU
Het is best wel belachelijk dat de gemeente hier geen prioriteit van maakt om met een permanente oplossing te komen. Ik lees jaartallen van 2017 tot 2020... niet te geloven voor zo'n druk punt.
BeantwoordenVerwijderen
BeantwoordenVerwijdereneen 35% sticker? welnee, een 50% sticker!!
SCHÁNDE SCHÁNDE EN NÓG EENS SCHÁNDE!!!
voor de dikste onzin geeft de gemeente regelmatig óns geld uit!
mensen in SCOOTMOBIEL'S E.D. en moeder's met voor-en achterop een kind tellen blijkbaar 0% mee?!!!
BeantwoordenVerwijderenter aanvulling op 14.08 uur.
ik was 1 van de Beijumers die destijds een bus vulden, om naar ik meen Hoogeveen te gaan.
daar was 1 fietsbrug die niet paralel maar dwars over de snelweg gebouwd was.
er wonen hier vast nog wel meer initiatiefnemers die zich in tegenstelling tot mij meer herinneren.
bijv. of men toen direct wilde dat hier ook mensen met scootmobiel's overheen moesten kunnen gaan.
ben benieuwd naar hun mening.