Mocht de Gerrit Krolbrug ook na 12 januari uit de roulatie blijven, dan komt er een tijdelijke brug of een pontje. Dat zegde een vertegenwoordiger van de eigenaar van de brug – Rijkswaterstaat – dinsdagavond toe tijdens een voorlichtingsbijeenkomst.
Bewoners van de wijken De Hunze en Beijum zijn in grote mate afhankelijk van de brug. Fietsers en voetgangers kunnen nu weliswaar gebruik maken van de loopbruggen, maar dat geldt niet voor mensen die slecht ter been zijn. Bovendien kunnen fietsers vanaf 12 januari niet langer over de Noordzeebrug.
Het laatste deel van de oude brug wordt vervangen en het is nog onduidelijk hoe fietsers in de toekomst over de veel hogere brug kunnen. De Gerrit Krolbrug was voorzien als alternatieve route tijdens de werkzaamheden. De brug is echter zo vaak stuk dat er mogelijk grote reparaties nodig zijn. OOG.
Pontje van deze site. |
De foto komt van de site van de provincie Groningen. Hier staat ook de nodige achtergrondinformatie op over de bejaarde (75 jaar) oude brug.
De Gerrit Krolbrug is al meer dan 75 jaar oud en is aan het eind van zijn technische levensduur. De fietsbruggen aan weerzijden van de Gerrit Krolbrug zijn van een latere datum. Ook voldoet de Gerrit Krolbrug niet meer aan de huidige eisen voor de scheepvaart. Zo kunnen twee schepen die elkaar tegenkomen, elkaar niet tegelijk passeren. Daarnaast ontstaan er in de winter problemen als er ijs ligt. De brug, die op een ponton drijft, kan dan niet meer open of dicht.
Johan Fehrmann:
Het zou van kortzichtigheid getuigen als de Korrewegbrug in de nabije toekomst alleen voor fietsers en wandelaars opengesteld zou worden. Als er geen autoverkeer meer mogelijk is, zou dat de doodsteek voor menig bedrijf in het bedrijvenpark rond de Ulgersmaweg kunnen betekenen. Dat hebben eigenaren van bedrijfspanden vorige week tijdens een informatieavond kenbaar gemaakt.
We hebben rond Plein Oost kunnen waarnemen wat de consequenties kunnen zijn als gemotoriseerd verkeer wordt geweerd. Een leegloop van middenstanders en een relatief levenloos en saai gebied. De beste oplossing voor de problemen rond de Korrebrug zou zijn als recht wordt gedaan aan zowel fietsers, aan automobilisten en ook aan de omliggende bedrijven die goed bereikbaar willen blijven. Of zou openstelling van het Oosterhamriktracé soelaas bieden? Zie blogbericht van Willem Pauwelussen
Johan, ik ben het eens met jouw commentaar.
BeantwoordenVerwijderenDe BOB en de BHS (de bewonersorganisatie van De Hunze/Van Starkenborgh) zien in de noodsituatie van de Korrewegbrug aanleiding om hun eigen (politieke) wensen in vervulling te doen gaan! Zonder dat goed overleg is gepleegd met de ondernemers van de Ulgersmaweg, de Pop Dijkemaweg, Brugborg (Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg) en de Vereniging Bedrijven NoordOost (VBNO).
In de bestuurskunde noemen we dit het vuilnisbakmodel: een probleem uitvinden bij een oplossing (het snel repareren van de Korrewegbrug). Misbruik maken van een situatie. Het voorstellen van een idee van GroenLinks.
Een pikant citaat uit het persbericht van de BHS en de BOB van 15 december 2014:
“Misschien één kleine en schrale troost.
Zowel de BOB als de BHS hebben bij de gemeente, bij wethouder Paul de Rook, gepleit voor afsluiting van de huidige brug voor het autoverkeer, in ieder geval het vrachtverkeer. Daarover krijgen we begin volgend jaar uitsluitsel. In deze weken is goed te monitoren waar het autoverkeer nu langsgaat en of dat elders voor problemen zorgt. We hebben goede hoop op een positieve uitkomst.
Lees hier de inhoud van de brief:
http://issuu.com/dehunze_vanstarkenborgh/docs/141211_brief_gkb_gemeente/1?e=1684476/10565289 “
Einde citaat van de besturen van de BHS en de BOB.
Zie verder:
http://www.dehunzevanstarkenborgh.nl/index.php/764-situatie-gerrit-krolbrug-niet-acceptabel
Er is nu extra autoverkeer aan het einde van de Bedumerweg. Bij De Hoogte en de Noordzeebrug.
Hèhè, gelukkig een keer deze mening. Iedere keer maar zielige en kwetsbare fietsers die veilig blablabla. De kachel moet ook roken hoor!! Dat achteloos wegschuiven van economische factoren (lees: bedrijven) is een doorn in mijn oog. Zijn het soms Groen Links vriendjes die ervoor willen zorgen dat ik in de toekomst niet meer met mn autootje de brug over mag?
BeantwoordenVerwijderenHierbij de presentatie van de variantenstudie van de Korrewegbruggen d.d. 16 december 2014 in het kantoor van Ring Groningen in Ulgersmaborg (bij de Oostelijke Ringweg):
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Downloads/Presentatie_variantenstudie_Gerrit_Krolbruggen_30_okt_2014.pdf
Kleine correctie: de brug is gebouwd in 1936 en zit qua levensduur dus dichter bij de 80 dan bij de 75 jaar.
BeantwoordenVerwijderenEn even wat achtergrond.
Vóór 1982 werd de draaikracht geleverd door een elektromotor en open tandwielen. Dat werden bij de renovatie tussen 1982 en 1986 twee hydromotoren. Die drijven twee tandwielkasten aan. En die zijn op hun beurt weer gekoppeld aan de kabeltrommels. De werking is nu dat de ene motor trekt, en de andere remt om de 140 ton massa van de brug in bedwang te houden.
Na deze renovatie is einde levensduur vastgesteld op 2020, aldus in 2006 dhr. Menninga, werkzaam in het gebouw bij de Oostersluis (naast de Aegirbrug).
Maar nu zijn de hydromotoren blijkbaar ook ernstig versleten en daardoor kapot. Want (zoals ik eerder meldde) mij werd verteld dat men wachtte op nieuwe onderdelen. Maar misschien is er zoveel versleten dat die reparatie de moeite niet meer loont? Want daar moet je na 12 januari toch mee klaar kunnen zijn?
De fietbruggen zijn trouwens van 1993.
BeantwoordenVerwijderenHierbij een aardig artikel over de geschiedenis van de Korrewegbrug in de Regiokrant Groningen van 26 mei 2014, geschreven door mevrouw Willy Koolstra (niet Koolhof):
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.regiokrantgroningen.nl/geschiedenis-van-de-gerrit-krolbrug/
Zij wijst op de visie van GroenLinks in stad en provincie over het weren van autoverkeer langs deze brug. De BHS en de BOB hobbelen achter deze tunnelvisie aan (ook namens hun leden?). Met grote oogkleppen op wat betreft de logistieke functie van de Korrewegbrug voor het lokale en regionale bedrijfsleven.
Aanrader
Zie ook de link naar de video van Willy Koolstra over de geschiedenis van de Korrewegbrug. Aan de rechterzijde van dit artikel.