dinsdag 2 december 2014

HET KASTJE VAN SINTERKLAAS AAN DE RENSUMAHEERD

Het sinterklaasfeest leeft als nooit tevoren in Beijum, mede door dit blogbericht dat twee weken uitmondde in landelijk nieuws. De ware toedracht van het afgelasten van het feest, het hoe het wat en het waarom, is moeilijk te achterhalen. Transparantie zou in deze een groot goed zijn, nu blijft e.e.a. in nevelen gehuld waardoor speculaties en geheimzinnigheid de overhand nemen.
Los van de heisa, in Beijum komen meerdere initiatieven van de grond om zoveel mogelijk kinderen een prettige decembermaand te bezorgen. Zie foto, gisteravond laat in de Rensumaheerd gemaakt. Er brand een lichtje op een kastje waar mensen cadeautjes uit kunnen halen of er in kunnen stoppen. Hoe komt de bewoonster bij dit plan? In dichtvorm:


Het kastje van Sinterklaas
Sinterklaas is ook dit jaar héél speciaal,
met het kastje van breng en haal.
Oude spullen kunnen van plek verkassen,
laat jezelf daardoor spontaan verrassen.
Neem een cadeautje één of twee,
gekregen van tante Bep,wat kan ik er nog mee.
Pak het cadeautje in heel gauw,
geef het aan het kastje en een ander is voor jou.
Deze week staat het kastje aan de Rensumaheerd
kom doe mee, na 5 december ben je echt te laat!
Groeten van alle Pieten

Ps. natuurlijk is het niet verplicht, leuk is het wel een klein gedicht

De rechter foto is gistermiddag gemaakt, hier gaat het morgenmiddag gebeuren, een groot feest voor kinderen in Beijum. Ten tijde van fotograferen werden reeds feest-attributen naar binnen gebracht en er was een overleg gaande tussen vertegenwoordigers van o.a. de politie en de buurthuizen om het aanstaande feest vlekkeloos te laten verlopen.

De kinderen van Beijum zijn deze week de grote winnaars, Sinterklaas is intensief met Beijum bezig, en hij komt nooit zonder cadeautjes.
Naar verluidt zal burgemeester Vreeman morgenmiddag  Sinterklaas en z'n Pieten in De Bron ontvangen.

Vanavond een nieuwe aankondiging over een initiatief van geschiedenisleraar Lammert Doedens om alle kinderen in de wijk Beijum in december van een cadeau te voorzien.

7 opmerkingen:

  1. Communicatie tussen de BOB en de stichting Buurtcentra in Beijum (1)

    Over de Sinterklaassoap in Beijum!


    Op de website van de BOB staat een opvallend bericht, gedateerd op 29 november 2014. Ik geef dit bericht in zijn geheel weer. In drie delen.

    Citaat:

    "Geen uitleg bestuur Buurtcentra Beijum over besluit aflasten Sinterklaasfeest


    Het besluit van het bestuur van de Buurtcentra in Beijum (BIB) om het Sinterklaasfeest voor de kleinste kinderen in Beijum niet door te laten gaan, heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. In onze eigen wijk is er veel onbegrip en onvrede over het besluit en worden veel vraagtekens gezet bij de genoemde redenen. Er worden door vertegenwoordigers van de organisatie ook verschillende argumenten genoemd. Genoeg reden om bij het bestuur van de BIB te informeren hoe het nu precies zit. Temeer daar door deze kwestie Beijum ook landelijk weer negatief op de kaart heeft gezet.

    Op onze mail met het verzoek om een helder en eenduidig antwoord kwam vrij snel het antwoord dat het bestuur van de BIB geen verantwoording wil afleggen over deze kwestie.
    Het bestuur van de BIB kiest op deze wijze er voor om de onduidelijkheid en geheimzinnigheid in stand te houden.

    Het bestuur van de BOB betreurt deze opstelling en handelwijze van de buurtcentra in hoge mate. Wij zijn van mening dat een bestuur van een buurtcentrum transparant moet zijn en wel degelijk verantwoording dient af te leggen aan de wijk. Volgens de vastgestelde Accommodatienota van de gemeente zou dit ook moeten.

    Om zelf een oordeel te vormen staan hieronder het verzoek van de BOB, aangevuld met het antwoord vanuit de Buurtcentra."

    Einde citaat.

    Noot: "aflasten" moet zijn: afgelasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Communicatie tussen de BOB en de stichting Buurtcentra in Beijum (2)


    Hierbij de inhoud van de e-mail van John Veldman aan de voorzitter van de St. BIB (de datum van deze e-mail wordt helaas niet vermeld). De vraag is of de inhoud van deze e-mail van te voren (!) is besproken binnen het bestuur van de BOB.
    Meerdere terechte vragen, die John Veldman aan voorzitter Marcel de Reuver van de St. BIB stelt, zijn in andere bewoordingen door mij aan BIB-beheerder Marcella Gortmaker gesteld, gegeven mijn e-mail aan haar d.d. 24 november 2014 (tevens doorgestuurd naar de BOB). Hierop is geen antwoord gegeven.

    Nu de vragen van John Veldman, maar eerst een fraaie "inleiding", waarin de St. BIB voor schut wordt gezet:


    "Aan het bestuur van de BIB

    Beste mensen.

    Het bestuur van de BOB heeft kennis genomen van het besluit om het Sinterklaasfeest voor de kinderen niet door te laten gaan. Uiteraard zijn we blij dat, na interventie vanuit het stadhuis en onder auspiciën van de burgemeester, het feest uiteindelijk toch doorgang gaat vinden.

    Het besluit om de feestmiddag niet door te laten gaan, is een uitzonderlijk besluit. Niet voor niets heeft het landelijke aandacht gekregen. Beijum is door dit besluit en de handelwijze daaromheen behoorlijk negatief in het nieuws gekomen; aan de naam en het imago van Beijum is schade toegebracht. Niet door een oorzaak van buitenaf, maar juist door eigen handelen, in dit geval door mensen die handelen onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de Buurtcentra in Beijum (BIB), de organisator van genoemd Sinterklaasfeest.

    In de berichtgeving rond het aflasten zijn nogal wat argumenten aangevoerd, argumenten die niet met elkaar in overeenstemming zijn en daarom voor verwarring hebben gezorgd. Iedereen met wie we over deze kwestie spreken, noemt steeds een andere reden waarom het feest niet is doorgegaan.

    Ook wij hebben vragen, vragen waarvan we vinden dat de wijk recht heeft op een helder, eenduidig antwoord. Ook een snel antwoord. Immers, andere Sinterklaasfestiviteiten in de wijk gaan ‘gewoon’ door, zoals de intocht bij winkelcentrum Beijum-West en de vieringen op de diverse scholen.

    ·Door wie is het besluit tot aflasten genomen? Door de beheerder van De Kleihorn? Door de organisatie van het feest, zoals Rieko Klompstra werd neergezet? En wie is die organisatie dan? En welke rol speelt de voorzitter van het bestuur van het Trefpunt daarin?
    ·Komt het besluit van de activiteitencommissie van de buurtcentra? Is het genomen door het bestuur van de Buurtcentra (BIB)?
    · Is er nu wel of geen sprake van concrete bedreigingen? Zijn er wel of geen signalen van derden over mogelijke bedreigingen?
    · Is het besluit juist voor de landelijke intocht in Gouda genomen of niet? Spelen de ongeregeldheden in Gouda wel of geen rol?"

    In deel 3 de rest van de BOB-vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Communicatie tussen de BOB en de stichting Buurtcentra in Beijum (3)

    De vervolgvragen van de BOB.


    “•In hoeverre heeft het besluit te maken met ‘akkefietjes’ met ouders bij het feest van vorig jaar?
    • Wat is er waar van de optie om het feest niet meer in De Kleihorn te organiseren, maar in De Bron? Was er een optie op De Bron? Is deze weer ingetrokken en zo ja, wanneer?
    • Speelt de brandveiligheid van De Kleihorn een rol? En was dat niet het geval bij eerdere bijeenkomsten in De Kleihorn?
    • Als het bestuur van de BIB eindverantwoordelijk is, hoe komt het dat de woordvoering over deze kwestie door meerdere mensen - maar geen bestuursleden - gebeurt die elkaar voor een deel ook nog tegenspreken?
    • Wie hebben het gesprek met de burgemeester gevoerd waarna hij heeft besloten de organisatie op zich te nemen? Wie zijn dat ‘wijkcomité’? Is dat het bestuur van de BIB, de activiteitencommissie? Anderen? Het is niet de BOB, die ook in diverse berichten is genoemd.
    • Wat is in het gesprek met de burgemeester besproken als argumentatie achter het besluit?
    De woordvoering en argumentatie rammelen zo aan alle kanten, waardoor ook de geloofwaardigheid van jullie als bestuur van de buurtcentra op het spel is komen te staan.
    We verwachten van jullie een snel antwoord dat die verantwoording er ook daadwerkelijk komt. Vergezeld van een datum waarop die verantwoording beschikbaar is.

    Met vriendelijke groet,

    Het bestuur van de BOB

    Namens deze,

    John Veldman, voorzitter"

    Einde citaat.


    Noot 1: let vooral op de ondiplomatieke woordvoering! De bestuurlijke omgangsstijl.

    Noot 2: eerst gedoogde de BOB het beleid van de St. BIB. Op de website van de BOB stond te lezen: "voorkomen is beter dan genezen". Waarvan akte.

    Hierna volgt het antwoord van de heer Marcel de Reuver namens de St. BIB.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Communicatie tussen de BOB en de stichting Buurtcentra in Beijum (4)


    Het belijnde antwoord namens de stichting Buurthuizen in Beijum.

    "Dag John,

    Mogelijk is het jullie ontgaan dat de Stichting Buurtcentra in Beijum en de Stichting Het Trefpunt al weer enige tijd nauw samenwerken, zeker als het om de grotere wijkactiviteiten gaat.

    Zoals ook bekend kan zijn is er voor de organisatie van deze activiteiten een Activiteiten Commissie. Deze commissie heeft moeten constateren dat er dusdanige signalen uit de wijk kwamen, dat een veilige Sinterklaasviering niet mogelijk was. De landelijke Pieten discussie speelt daar uiteraard een rol bij.

    In een gezamenlijke bestuursvergadering van BIB en Trefpunt is vervolgens besloten dit jaar de Sinterklaasviering niet te organiseren. Toen dit naar buiten is gekomen zijn verschillende media erop gedoken en hebben wij moeten vaststellen dat in de Pieten discussie weinig regie mogelijk is.

    Daarna is er op verzoek van de burgemeester overleg geweest met een afvaardiging van onze besturen. Eindresultaat van dit overleg was dat de burgemeester instaat voor de veiligheid, dat de Activiteiten Commissie de organisatie weer ter hand neemt en er een locatie wordt gezocht waar de veiligheid beter gewaarborgd kan worden dan in de Kleihorn.

    In de waarneming dat een en ander een negatief beeld over Beijum heeft doen ontstaan, herkennen wij ons niet. Evenmin in de opmerking dat wij ons nader zouden moeten verantwoorden. Deze mail moet dan ook niet als zodanig worden opgevat, maar stuur ik puur ter informatie aan je toe.

    Met vriendelijke groet,

    Marcel de Reuver"

    Einde citaat.


    Noot: zeer opmerkelijk is dat JV van de BOB het antwoord van Marcel de Reuver zomaar op de website van de BOB zet. Nu dit korte antwoord openbaar is, mag het ook op Beijumnieuws komen, nietwaar? Dit bestuurlijk antwoord lijkt me wel belangrijk toe. Op het Stadhuis zat geen "buurtcomité" aan tafel (een fout van het Dagblad van het Noorden). Nee, er waren op woensdag 19 november 2014 vertegenwoordigers aanwezig van de St. Trefpunt en de St. BIB. Die twee besturen zijn samen verantwoordelijk voor de besluitvorming.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed, deze openheid en openbaarheid Kees en John

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pardon, de voorzitter van Buurthuizen schrijft een mail terug die persoonlijk is bedoeld en die wordt vervolgens op internet gezet? Zulle we dat maar niet netjes noemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk initiatief, prachtig kastje!!!! Creatief!!! Vol verwachting klopt mijn hart!!!! Een deze dagen maar even naar de Rensumaheerd op zoek naar het Sint kastje!!

    BeantwoordenVerwijderen