Tijdens erbarmelijk herfstachtig weer zei de brievenbus van de blogger gistermiddag opeens 'klepperdeklepper.' Er was een plof te horen. Op de deurmat lag de zomereditie van 'Beijum.'
Inhoud: tweeëntwintig bont gekleurde pagina's over Beijum waarvan achtenhalve pagina's aan advertenties. Uitgegeven door uitgeverij Leander.
Dapper om in het alsmaar oprukkende digitale tijdperk de Beijumers op gratis papieren informatie te trakteren. Waarom zou je het papieren informatie-gat in de wijk niet proberen te vullen na de jammerlijke suïcide van de Beijumkrant?
Maar waarmee moet je een glossy over de wijk in Godsnaam vullen?
Met zomeractiviteiten voor kinderen in de wijk bijvoorbeeld, een beetje wijk-glossy probeert de kinderen natuurlijk ook aan zich te binden. Erg up to date voor de komende drie maanden ogen de activiteiten niet, maar ja, de strijd tussen het actuele internet en papier is dan ook zeer ongelijkwaardig. Er komen vast nog meerdere programma's aan.
'Beijums mooiste plekje' wordt bejubeld, een promo-pagina over de Wiershoeck met daarnaast een advertentie over twee ingezetenen van deze stadsboerderij. Informatie verschaffen met daarbij een advertentie. Moet kunnen nietwaar?
De mensen van het Trefpunt boffen ook maar met twee promo-bladzijden en een halve advertentiepagina.
Verder, een dubbele pagina met luchtfoto van de wijk waarop o.a. vermeld staat waar de Wiershoecktuin, het Groene Hart van de wijk en waar het Kardingerpark liggen. Voor wie het nog niet weet...Mensen, waar ligt de Appelhof?
Een pagina over kunst kan niet ontbreken. Een ontspannen wandeling langs kunstbeelden in de wijk? Tja.
Een halve pagina over een recept voor paardenbloembier, leuk en handig voor als over tien maanden de paardenbloemen weer gaan bloeien. Uit 2011...
Een recept voor brood?
Een zomer-glossy houdt een belofte in zich. Volgt er een herfst-, een winter- en een lente-editie? Ondanks de bonte kleuren maakt de inhoud van de glossy een magere indruk op de blogger. Een soort van veredelde gekleurde Regiokrant, veel advertenties met daar overheen een journalistiek sausje. Maar dat kan een kwestie van smaak zijn. En gewend zijn aan snel en actueel nieuws van vandaag de dag. Papier loopt immers hopeloos en oeverloos achter digitaal nieuws aan.
Het is een dappere poging om het papieren informatie-gat van Beijum te vullen.
Maar is de zomereditie van 'Beijum' over zes weken nog wel interessant?
(Het Beijum Magazine wordt gratis huis aan huis verspreid door de hele wijk)
Wat een verspilling !
BeantwoordenVerwijderenVeel kleur bijna geen inhoud.
BeantwoordenVerwijderenDonderdagochtend, hier in Oost geen Beijum Magazine bezorgd door Jaap van Leeuwen. Ben toch nieuwsgierig na ter ziele gaan Beijumkrant.
BeantwoordenVerwijderenVanmiddag is het Beijum Magazine bij mij bezorgd. De planning was dat er een artikel in zou komen over Radio Beijum. Aangezien de BOB voor de redactie van Radio Beijum als "een splijtzwam" (de geschiedenis herhaalt zich) heeft gewerkt, is hiervan afgezien.
BeantwoordenVerwijderenIn het voorwoord op pagina 3 (geen nummering) wordt wel verwezen naar Radio Beijum.
Hans Koopman van Lijn6.com heeft voor dit magazine advertenties geworven. Samen met Jaap van Leeuwen.
Het Beijum Magazine oogt wel aardig. Over de inhoud moet ik mij nog bezinnen.
Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar ik dacht toch dat deze uitgave in de plaats zou komen van de wijkkrant die voorheen door de BOB werd verzorgd.
BeantwoordenVerwijderenIn dat vermoeden werd ik gesterkt door de bijdrage die de voorzitter van de BOB onlangs leverde aan de huis-aan-huis-krant van Van Leeuwen.
Van een wijkkrant verwacht ik artikels over de actualiteit. Bijvoorbeeld iets over de stand van zaken met de Korrebrug, de buitenfitnessproblematiek, misschien een samenvatting van het gedoe rond de parkeerplaatsen van de Lidl.
Maar niets van dat alles.
Zelfs de foto op de kaft is niet eens in Beijum gemaakt, maar is na enig denkwerk te herleiden tot de Kardingerplas.
Het is nu een soort lonely planet gids geworden, maar dan met een overvloed aan advertenties.
En kan iemand me ook vertellen wat een kennelijke advertorial over apps met Beijum te maken heeft?