donderdag 27 augustus 2015

ONVREDE BIJ APOTHEEK BEIJUM HOUDT AAN


Archieffoto van Willem Pauwelussen

"IK WIL GRAAG DAT MENSEN SNELLER GEHOLPEN WORDEN BIJ DE APOTHEEK EN DAT ZE DE GOEDE MEDICIJNEN IN EEN KEER KRIJGEN"

Een Beijumse luidt de noodklok over de situatie bij Apotheek Beijum. Onderstaande bericht is een paar dagen oud.

Ik weet niet of u het al heeft gezien maar ik ben bezig om een klacht in te dienen tegen apotheek Beijum. Ik heb zo vaak ellende met de apotheek dat ik nu dacht nu is het genoeg. Mijn verhaal in het kort is. Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik suikerziekte. Ik moest aan de insuline en dagelijks moet ik een curve maken. Ik moest van de internist die insuline en de prikkers halen bij me apotheek of online bestellen. Internist zei tegen mij je moet vragen of het word vergoed bij je apotheek. Als je apotheek geen contract heeft met je verzekering moet je het volledig betalen. Als hun geen contract hebben moet je online bestellen dan word het vergoed. Ik probeer eerst me apotheek dacht ik. Apotheek zei dat het volledig werd vergoed. Elke keer dat ik me medicijnen ophaalde ging het verkeerd. Ene keer lag het achter daarna zeiden ze ooo is weg. We moeten even bestellen kom morgen na 14;00. Volgende dag hadden ze weer niet. Daarna kreeg ik verkeerde en zo ging het door. Ik had het al zwaar met mijn zwangerschap. Ik had gekneusde ribben, leverziekte, holte ontsteking. En dan is de zorg ook verschrikkelijk. Ik moest niet secondes wachten voor me medicijn minuten. Soms zat ik daar 40 min soms meer dan een uur. Ik was niet de enige die zo lang moest wachten er waren ook ouderen die daar zolang moesten wachten. Er waren ook ziekere mensen die hun medicijnen verkeerd kreeg. Na mijn bevalling heb ik ook nog eens rekening binnen gekregen 198 euro voor de insuline en prikken terwijl hun tegen mij zeiden dat het werd vergoed. Ik moest het regelen met me verzekering. Verzekering gebeld en die zei wij vergoeden het niet omdat hun geen contract hebben met ons. Dus me verzekering wou niks betalen toen. Ik heb contact gezocht met de apotheek via telefoon ze zeiden tegen mij we gaan het uitzoeken over twee dagen krijgt u een telefoontje van ons. Twee weken later nog steeds niks gehoord. Weer gebeld en weer zouden ze me bellen weer niet terug gebeld. Dit keer dacht ik ik ga na de balie en vraag daar hulp over hoe en wat. Dit keer wou weer niemand mij helpen enige wat ze zeggen is we bellen u terug. Weer niemand heeft mij gebeld. En nu ben ik het zat. Sinds 30 juni ben ik met deze zaak bezig en nog steeds hoor ik niks van hun.
Wat ik wil met deze klachten is: Betere zorg. Ik wil dat mensen sneller worden geholpen. Ik wil graag dat mensen goeie medicijnen in een keer krijgen. Ik wil dat mensen serieus worden behandeld. Ik wil dat ze aan de afspraken houden. Ik wil dat ze hun werk beter doen en ze moeten weten wat ze zeggen. Tijdens mijn zwangerschap had ik geen kracht en energie om een klacht in te dienen. Nu ben ik bevallen en nu neem ik alle tijd om mijn klacht in te dienen. Niet meer intern maar landelijke klacht wil ik indienen via juridische wegen. Waarom ik u dit vertel is met hoop dat u een stukje in u blog schrijft zodat mensen via u mij bereiken voor hun klachten zodat ik dit allemaal in mijn klacht meeneem.

Een andere Beijumse stuurde twee foto's waarvan een waar haar volgnummer op staat (afbeelding rechts). Links, een rij wachtenden. Ze schreef erbij:

Dit is toch van de zotte? Twaalf wachtenden voor mij, mensen staan tot buiten in de rij. En je hoeft er ook niet netjes wat van te zeggen, want dan zeggen ze: "Dan ga je toch naar een andere apotheek?" Of wat ik bij een andere klant hoorde: "Mevrouw, dan moet u eens naar de apotheek bij het UMCG gaan, daar moet u nog langer wachten."

De onvrede is al langer gaande, zie dit blogbericht van mei 2014.
Een paar weken daarna schreef Willem Pauwelussen over de situatie bij de apotheek.

Update 18:56 uur, op Konsumentencontact lezen we: "Nu is de maat vol."

4 opmerkingen:

  1. Mijn klachten...
    Het ontzettend lang wachten op medicijnen gemiddeld 30 minuten mijn max 45 minuten, extra vervelend als ze al klaar liggen.
    Mijn advies bij drukte een balie voor medicijnen die al klaar staan en 1 voor nieuwe recepten, zo gaat de doorstroming ook sneller.
    Regelmatig zijn de gefaxte medicijnen er niet en krijgt de huisarts de schuld.
    Paar keer bij de huisarts gekomen die mij dan keurig laat zien dat ze toch echt met de fax zijn verstuurd.
    En je hoeft er inderdaad niets van te zeggen op een keurige toon want dan is het dan gaat u toch naar een andere apotheek.
    Is er iemand die zijn medicijnen via een online apotheek thuis bezorgd krijgt en zo ja welke en bevalt het???

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zitten per 2015 bij Pol apotheek aan de Korreweg, de verbindingsweg van Beijum naar/van stad. Beijumse huisarts verstuurd herhaal-recept gewoon naar deze apotheek. Zonder wachtrij, vriendelijk en wel contract met voordelige Unive-ziektekostenverzekering. In spoedgeval mag voor eerste recept de Beijumer apotheek nog haar kunsten vertonen; voor de rest kiezen wij voor Pol.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kom zelf niet aan het einde van de dag bij de apotheek. En ik hoef nooit lang te wachten. Meestal maar 2 of 3 voor me.
    Maar hoe zorg je voor spreiding over de dag.
    Misschien toch handig om een balie te maken voor de "vaste klanten", zoals ik, die regelmatig komen en geen uitleg behoeven en snel weer weg zijn. Al is het alleen maar open op de drukke momenten zoals het einde van de dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een extra balie zou een goede toevoeging zijn.

    BeantwoordenVerwijderen