(Robeloo.info) |
Wat een wijk!
Door Han Borg
"Ik kan slecht tegen vooringenomen types die niet willen meedenken over initiatieven die niet uit de eigen boezem voorkomen."
In 1988 werd onze eerste dochter geboren: er zouden er enkele jaren later nog twee volgen. Na de geboorte van onze oudste kwamen we al heel snel tot het besluit om onze bovenwoning in de Oranjewijk in te ruilen voor een (huur)huis met tuin, elders in de stad. En hoewel Beijum in die tijd geen goede naam had besloten we er toch een huis te huren, via Kamminga.
En zo begonnen we ons gezinsleven op Sint Maarten 1988 aan de Bottemaheerd: het huis was ruim genoeg, de tuin groot genoeg, de zandbak bleek de volgende zomer ook prettig genoeg. We hadden er fijne buren - deels met kinderen in de leeftijd van die van ons - er was een operazingende buurman, een buurjongetje dat we al snel 'rooie Dirk' noemden (hoewel hij helemaal geen Dirk bleek te heten....), een andere buurman was altijd bereid om me -bij slecht weer- mee te nemen in zijn BX, omdat we onze werkplekken nu eenmaal dicht bij elkaar hadden, en 's zomers ontwikkelden we met de buurt leuke activiteiten in elkaars tuinen en rond de zandbak.
Na zes jaar Bottemaheerd en twee dochters erbij vonden we het tijd om naar een ruimere woning om te zien, liefst 'koop', en via partijgenote Marjo hoorden we van een ruime woning aan de Jensemaheerd, die voor niet al te veel geld te koop zou staan. En jawel: met steun van onze bank konden we ons dit huis plus benodigde verbouwing veroorloven, en verhuisden we in 1994 naar de Jensemaheerd. Daar wonen we nog steeds met veel plezier, opnieuw en nog steeds met heel prettige buren: onze meiden zijn allang het huis uit, zodat we het lekker ruim hebben met zijn beidjes. Gelukkige Beijumers, zogezegd.
Toch zijn er zaken in de wijk die me minder bevallen. Het zijn geen halszaken, maar toch......
Een langdurige ergernis wordt gevormd door de tassencontrôle, zoals die bij wijksuper AH Meins wordt uitgevoerd. Toen mij anderhalf jaar geleden voor de zoveelste keer werd gevraagd of men bij de kassa mijn tas even mocht inzien schoot me dat ineens helemaal verkeerd. Ik weigerde, een mevrouw van de 'service'kassa kwam erbij, en deelde me mee dat dit toch echt moest.....
Nou heb ik van mijn leven nog nooit zelfs maar een rolletje pepermunt gejat, dus diefachtig gedrag vertoon ik niet, maar mij beschouwen als potentiële misdadiger ging me ineens te ver. Ik heb de boodschappen ijskoud op de band laten liggen, ben in de auto gestapt en naar de grote AH aan de Rijksweg bij Lewenborg gereden, en schafte me daar voor E 60 dezelfde waren aan. Omdat AH Meins deze contrôles nog steeds schijnt uit te voeren heb ik sindsdien nooit meer de kassa daar gespekt, en ga ik voor de dagelijkse boodschappen naar de Lidl in WC West, de Jumbo aan de Korreweg of naar de Aldi in WC Oost, en de wekelijkse voorraadboodschappen haal ik nog steeds aan de Rijksweg of in Selwerd. Dat scheelt AH Meins op jaarbasis zo'n E 6000. Kennelijk maakt het hen niks uit, want noch op een brief van mijn kant, noch op een recente mail kreeg ik antwoord.....
Mijn tweede ergernis is de manier waarop deze wijk tot nu toe vertegenwoordigd is. De goedwillende (bestuurs)leden van de BOB daargelaten kreeg ik al snel door dat een hele kleine club van gestaalde kaders het hier (ook in en namens de BOB) voor het zeggen had. Als "freischwebende Intelligenz' kan ik slecht tegen vooringenomen types, die er vooral op uit zijn om hun eigen straatje schoon te houden en die vooral niet willen meedenken over initiatieven uit de wijk, en met name initiatieven die niet uit eigen boezem voortkomen.
Han Borg zit links aan de presentatietafel van Radio Beijum |
Toen ik me enige tijd inzette voor bijvoorbeeld een buitenfitnessplek in het centrum van de wijk bleken die kaders tegen te zijn, en werkelijk geen millimeter te willen toegeven. Sterker nog: ze deden er alles aan om de initiatiefnemers dwars te liggen, ze zwart te maken en onderuit te halen. Daar had ik snel mijn bekomst van. Daarnaast waren er privé-omstandigheden die een terugtocht van dit o zo leuke pad noodzakelijk maakten.
Bleef over: de presentatie van programma's op onze eigen digitale wijkzender Radio Beijum. Dat presenteren is mijn vak (of beter: één van mijn vakken), kost niet veel tijd en is (mede dankzij de enthousiaste inzet van de redactie en de mensen van het Trefpunt) hartstikke leuk om te doen. Ik zet me op deze geheel eigen manier een beetje in voor de prachtwijk Beijum en haar veelkleurige bewoners, en hoop dat nog lang te mogen doen. Beijum is en blijft de moeite van haar bewoners waard: zie maar eens dat geweldige initiatief van de Sociale Long in onze wijk! Ik hoop van harte dat de goedwillende en positieve krachten over de schaduwen van het verleden heen kunnen springen. Laat de nieuwe mensen het maar even doen, en laat de oude rotten eens een flinke pas opzij doen.
November 2015, Han Borg
Naschrift Johan Fehrmann; ik dank Han Borg voor zijn bijdrage. Het nieuwste geneuzel is dat alles wat met het wijkconflict te maken heeft op 'oud zeer' gebaseerd zou zijn. Wat een baarlijke nonsens. Het probleem was en is een verregaande intolerantie tov van andersdenkenden, een op zoek zijn naar streling van de bewonersclub-bestuursleden, en het willen uitsluiten van mensen die anders denken over Buitenfitness, studentenhuisvesting, Korrewegbrug, etc.
De weerzinwekkende houding tegenover de mensen van bijvoorbeeld Buitenfitness had en heeft niks met oud zeer te maken. Maar alles met het Eigen Gelijk, wat kost wat kost moest domineren. Arjan de Rooij en zijn kwalijke afserveren door de club, heeft ook niet zozeer met oud zeer te maken, maar alles met de verwerpelijke houding 'wij weten wel wat goed is voor Beijum.'
Beste Han,
Geweldig dat je zo reageert. De waarheid mag wel eens gezegd worden. En dit is mijn aanvulling. Drie initiatieven waar ik bij betrokken ben in Beijum zijn door het bestuur van de BOB stelselmatig gesaboteerd of ze hebben geprobeerd het naar zich toe te trekken. Dit zijn het Beijumboek, waar het bestuur op tegen was en niet blij mee was. Twee jaar lang hebben ze het vertraagd en gesaboteerd. Bij Radio Beijum hebben ze het tegengewerkt en later naar hun hand proberen te zetten. De houding van het Bestuur inzake de affaire Lentis is ronduit schandalig. Hier hebben zij initiatieven vanuit de wijk gewoon tegengewerkt. En ook hun rol bij de voorlichtingsavond van de Nam verdient op z'n zachts gezegd geen schoonheidsprijs.
Wie de schoen past trekke hem aan. Oude garde doe een aantal stappen opzij. Ik zal een plaatje voor jullie aanvragen. :Bodewijn de Groot Want er komen andere tijden.
Want die komen er gelukkig aan...
Han heeft groot gelijk wat betreft AH Meins, ook ik ga nooit meer naar AH Meins omdat ik ook niet voortdurend als een potentiële misdadiger wil worden behandeld middels de tassencontrole. Wat mij betreft zou er een stevige wijkgeorganiseerde boycot jegens deze supermarkt op gang moeten komen, zodat deze supermarkt tot inzicht komt dat het niet aangaat om er een eigen vorm van justitie op na te houden door alle Beijumers op voorhand van diefstal te verdenken. Kom op wijkgenoten, dit laten we toch niet langer over onze kant gaan ?!?!!!
BeantwoordenVerwijderenOverigens lijkt het mij een goede zaak dat de Blogger dit onderwerp om welke onopgehelderde reden dan ook, niet langer van dit forum wegcensureert, want het blijkt vele bewoners een doorn in het oog dat men telkens op een dusdanige manier wordt vernederd tot tuig van de richel.
Ik kom er ook niet meer. Zelfde reden. Ben niet zo'n grote koper bij de AH maar zo'n 50 euro p.w gaat er toch al makkelijk door x 52 = 2.600 euro zo door het putje. Die geef ik nu uit bij AH of Jumbo in de binnenstad.
BeantwoordenVerwijderenOude zeurzakken moeten weg.
BeantwoordenVerwijderenLidl is terecht lachende derde. Daar waar AH Meins voor velen een draaikolk in de portemonnaie is en de bevolking helemaal kaalplukt, biedt Lidl stalk-vrij winkelen met topkwaliteit producten voor uiterst vriendelijke prijsjes.
BeantwoordenVerwijderenMijn reactie van afgelopen nacht bij de impressie van Willem Pauwelussen past prachtig bij dit artikel van de heer Han Borg.
BeantwoordenVerwijderenIk verwijs naar:
http://beijumnieuws.blogspot.nl/2015/11/nog-even-over-de-alv-van-bewonersclub.html
Johan Fehrmann brengt in zijn naschrift een verstandige nuancering aan. Er speelt meer dan alleen "oud zeer"! Daar heeft de beheerder van Beijumnieuws groot gelijk in. Maar dat "oud zeer" bestaat wel degelijk! Indien Wim Klein een AV van de BOB grondig verziekt, dan komen oude zieleroerselen (ik blijf bij de oude spelling) bij mij boven. Ik ben evenwel niet de enige.
Bij de BOB is sprake van:
1. "Oud zeer"
2. een hoogmoedige, defensieve en introverte bestuursstijl
Vanwege (1) en (2):
3. oud kader A (de BOB kan geen nieuwe bestuursleden vinden)
4. oud kader B (de werkgroepen van de BOB trekken geen nieuwe mensen aan)
5. geen activering van heerdcomités
6. geen contact met het maatschappelijk middenveld van Beijum
7. vanwege (1) t/m (6): zeer slecht bezochte ledenvergaderingen
Vanwege (2) worden initiatieven, die van buiten de BOB komen, niet door de BOB omarmd. Te denken valt aan de uitgave van het Beijumboek en Buitenfitness Beijum. Han Borg wijst zeer terecht op laatstgenoemd project. Zoals Johan Fehrmann schrijft: "De BOB weet wat goed is voor Beijum."
Bij het Beijumboek speelde wel "oud zeer" met Jaap van Leeuwen mee. Dat de BOB tegen de verschijning van het Beijumboek was (in mei 2010) lag grotendeels aan het feit dat het toenmalige bestuur van de BOB niet echt inhoudelijk betrokken was bij de totstandkoming van het boek. Niemand van het BOB-bestuur zat in de redactie van het Beijumboek. De club voelde zich zogezegd buitengesloten.
N.B.: Bij (2) hoorde ook het gebruiken/misbruiken van de Beijumkrant ter meerdere profilering van de BOB. Zichzelf bewieroken. Deze Beijumkrant / BOBWAARHEID is per 1 november 2014 opgeheven.
De tassencontrole van AH is niet om ons het leven zuur te maken, maar ter bescherming van de waren die een (groot) aantal medewijkbewoners, die het verschil tussen "mijn en dijn" niet(willen) kennen, zonder te betalen meenemen.
BeantwoordenVerwijderenWe zouden onze pijlen met elkaar op deze mensen moeten richten.
Met een zuiver geweten heeft men niks te duchten bij de tassencontrole. Ik blijf mijn waren halen bij de AH, Lidl en Aldi en andere zaken in ons (nog steeds) mooi Beijum.
Ook ik heb geweigerd om de inhoud van mijn tas te laten zien omdat deze inhoud hen niet aan gaat. Bedrijfsleider erbij...hem gevraagd of hij een redelijke verdenking jegens mij had. En als dat zo was hij direct de politie moest bellen. En de rij achter me werd langer en langer. Ik heb hem vervolgens laten kiezen. Of ik reken netjes af, of ik laat alles liggen met dien verstande dat ze mij ook niet meer terug zouden zien. De bedrijfsleider koos voor het laatste alternatief......mensen laat niet alles zomaar over je heen komen. Uiteindelijk ben ik zeer selectief als het om mijn bezoek aan deze winkel gaat. Lidl en aldi zijn een mooi alternatief en ook nog eens goedkoper. Merkproducten haal ik bij de rijksweg of de jumbo. Vind het niet erg om een stukkie om te rijden Kost deze appie al gauw 75 euro * 50 weken omzet. Ik begrijp dat winkeldiefstal een groot probleem is....maar je klanten structureel wegjagen en op voorhand beschouwen als dief kost meer. Goodwill komt te voet maar gaat te paard
BeantwoordenVerwijderenIk snap het probleem niet, ik open al jaren op verzoek van AH mijn tas bij de kassa en nog nooit heb ik mij een potentiële winkeldief gevoeld. Ik snap dat ze geen 10000den euro omzet door diefstal willen missen.
BeantwoordenVerwijderenWaarom zou je je een dief voelen terwijl je dat niet bent? Mensen gebruik toch je nuchtere verstand en daas niet zo.
Het is een fantastisch gegeven dat AH Meins op jaarbasis enkele tonnen omzetverlies lijdt door wegblijvende klanten. Daarvan kunnen ze leren dat hun koeienerende tassencontrole in geen verhouding staat tot dat pakje kauwgum dat een schooljochie wel 's meeneemt zonder te betalen. Statistieken wijzen trouwens uit dat eigen personeel aanzienlijk meer steelt dan de doorsnee klant. Vermoedelijk is de tassencontrole bij klanten dus vooral ook een alibi voor de bedrijfsleider om zijn personeel bij het naar huis gaan te kunnen fouilleren en onder de kleren te mogen snuffelen.
BeantwoordenVerwijderenMisschien nog even ter verduidelijking in de AH Meins-kwestie: bij een redelijke verdenking van winkeldiefstal heb ik niets tegen een tassencontrôle. Het inzetten van bewakingspersoneel of het instrueren van het eigen personeel om goed uit te kijken en winkeldieven in de smiezen te krijgen lijkt me een klantvriendelijker handelswijze. Verder heb ik ook eens bij andere filialen (Rijksweg, Oosterhoogebrug, Selwerd) van AH gevraagd of men daar tassencontroles hield. De reacties waren duidelijk: nee, nergens anders gebeurt dat 'zo maar'. Voor zover ik weet zelfs niet bij Lidl of Aldi in onze eigen wijk. Kortom: het management van AH Meins beschouwt de bewoners van Beijum als enige in de wijde omgeving als potentiële winkeldieven. Zo is het, en niet anders. Han Borg
BeantwoordenVerwijderenZoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten
BeantwoordenVerwijderenAnon 23.24 slaat de spijker exact op z'n kop. De wereld zit tegenwoordig vol met zg False Flag Operaties: rellen, slachtpartijen en impopulaire maatregelen die worden geïmplementeerd en uitgelokt door kopstukken voor eigen gewin, m.a.w. is de bedrijfsleider van AH Meins zelf wel zo zuiver op de graat ? Hoe is het mogelijk dat kennelijk juist in ZIJN filiaal zoveel wordt gestolen ?? Het is dus heel goed mogelijk dat het gewoon om een ordinaire "inside job" gaat, waarbij de leidinggevende(n) van het filiaal pogingen doen de verdenking van zichzelf af te leiden. Andere forumleden weten immers te melden dat geen enkele bedrijfsleider van andere supermarkten het in z'n hoofd haalt om niet-verdachte klanten dermate te schofferen via tassencontrole als algemene maatregel.
BeantwoordenVerwijderenHan Borg,
BeantwoordenVerwijderenuw eindconclusie laat geen ruimte voor discussie.
Niet echt een basis om ook de andere kant te bekijken en dat is wellicht ook de reden van de algehele onenigheid in Beijum.
Feiten laten inderdaad weinig ruimte voor discussie: mijn onderzoekje naar het tassencontrolegedrag van andere winkels levert een treurig maar onloochenbaar feit op, zo meen ik, namelijk: AH Meins is de enige winkel in (de omgeving van) Beijum waar dit gebeurt. En tassencontrole doe je niet omdat je nou zo benieuwd bent naar het dessin van de binnenkant van een tas, maar om te controleren of de klant onbetaalde waren mee neemt naar huis en dus een winkeldief is.....
BeantwoordenVerwijderenVerder vind ik het jammer dat er zoveel 'anoniem' gereageerd wordt, ook in deze laatste reactie. Ik geef de voorkeur aan open vizieren. Open vizieren voorkomen (mijns inziens, maar dit is een opinie, geen feit) ook 'algehele onenigheid'. Han Borg
Er hoeven ook beslist geen varianten te worden verzonnen op de feiten die dhr Borg aandraagt. Ook al knoop je immers een prachtige kleurige strik om een drol, toch blijft ie stinken. Het tassencontrolebeleid van AH Meins om iedereen als een potentiële boef te benaderen is per definitie in flagrante strijd met het idee dat Beijumers voor het overgrote deel eerzame en achtenswaardige burgers zijn die het niet verdienen om in haar totaliteit als roofzuchtig schorriemorrie over 1 kam te worden geschoren.
BeantwoordenVerwijderenHan Borg,
BeantwoordenVerwijderenAls u met mij treurig wordt van het feit dat AH ondanks de poortjes extra tassencontrole moet uitvoeren ,omdat er veel zaken zonder betalen verdwijnen,zitten we op één lijn.
V.w.b. de anonieme inzendingen:
Ik stoor me daar niet aan en de beledigende, discriminerende of anderszins op laag peil staande reacties worden er door de blogger volgens mij wel uitgefilterd
Misschien wordt de bedrijfsleider minder treurig wanneer hij bij de magazijningangen en personeelsuitgangen detectiepoortjes zou plaatsen. En van wie precies moet AH Meins extra tassencontrole uitvoeren ? Toch zeker alleen maar vanuit zijn eigen repressief wereldbeeld ?!
BeantwoordenVerwijderenNet als voorgaande keren probeert de AH-reaguurder de blogger aan te zetten tot censuur. Jammer voor u meneer/mevrouw de AH-vertegenwoordiger dat de forumleden u ditmaal op uiterst beschaafde wijze op uw neerbuigende nummer zetten.
In enkele voorgaande reacties wordt het personeel weggezet als potentiele dieven c.q. dieveges.
BeantwoordenVerwijderenHet spreekwoord " de pot verwijt de ketel" lijkt me hier op z'n plaats.
p.s.dit is mijn laatste reactie op deze site. De reden ?
T.z.t. zal ik dit, indien gewenst , bij de blogger melden.
Mijn wens : Het gaat u allen (en Beijum) meer dan goed.
Laatste Anoniem, ja, mail maar even je reden naar Beijumnieuws@ziggo.nl
BeantwoordenVerwijderenJe reactie snijdt wat mij betreft inhoudelijk hout. Onzin om personeel voor dieven aan te zien. En wellicht interpreteer ik je 'Pot verwijt de ketel' juist als ik stel het bevreemdend te vinden dat sommigen menen AH en het personeel denigrerend te moeten bejegenen, dat ze een morele kaart trekken, maar tegelijkertijd zichzelf ondermaats opstellen door alle gal anoniem te uiten.
Alleen Han Borg, Bert Meijeringh en Kees Huizenga reageren met hun naam. Met open vizier. Verbeter de wereld, begin niet bij een AH, maar bij jezelf.
Vanavond sprak ik met een zeer professionele bedrijfsleidster van AH Meins. Ik wees haar op de reacties op Beijumnieuws aangaande de tassencontroles. Zij had deze reacties gelezen.
BeantwoordenVerwijderenBeijum is kennelijk een wijk met veel arme mensen. Geredeneerd vanuit de optiek van AH Meins kan ik me deze tassencontroles heel goed voorstellen. Dit besluit zal voor AH Meins heel moeilijk zijn geweest. Wat te doen bij vele diefstallen? Hoe deze te voorkomen? Welnu: door huisregels op te stellen. Degene, die boodschappen doet bij AH Meins, is een gast bij dit bedrijf.
Ik houd uiteraard ook niet van tassencontroles. Mijn oplossing is om mijn boodschappentas nooit te vullen. Daarvoor zijn toch de mandjes en de karretjes? Ik zeg altijd: "Wilt u mijn tas even zien? Hij is leeg, hoor!" Vervolgens neem ik een ontwapenende en milde blik waar van alle kassiers (m/v). Soms ook een blijk van sympathie. Ze zijn mij dankbaar voor mijn open houding. Mij wordt nooit gevraagd om mijn tas te tonen, omdat ik zelf het initiatief neem. Ik heb mezelf een regel opgelegd, waardoor de sfeer bij de kassa uitstekend is.
Het is mij bekend dat vele kassiers soms moeite hebben om die vervelende herhaalvraag te stellen. Ik druk me hierbij parlementair uit.
De vraag is of een boodschappencontrole per definitie impliceert dat de klant bij voorbaat wordt gezien als een potentiële dief. Misschien kan men de boodschappencontrole zien als een middel om diefstal te voorkomen. Preventief beleid. Je bent immers pas een dief als je op heterdaad betrapt wordt. Toch? Een nadenkertje...
Mijn verzoek is om positief te denken. Wees AH Meins voor en toon zelf uw open boodschappentas! Winkel met een grote glimlach en u krijgt innemende en hartelijke kassiers. Echt!
Shop with a smile!
Het zal wel weer 'censuur' zijn, maar de reactiemogelijkheid onder dit bericht gaat sluiten.
BeantwoordenVerwijderenPrima om tekeer te gaan tegen de AH of de bedrijfsleider, maar er is altijd de mogelijkheid om naar de winkel toe te gaan en een gesprek aan te gaan.
Is toch wat volwassener dan oeverloos door te emmeren op een forum als deze. Han Borg heeft dit met naam en toenaam weer op de 'agenda' gezet. Ga er constructief mee om en stap naar de winkel.