zondag 21 februari 2016

"ALLES GAAT KAPOT EN ROT WEG IN DE SCHUUR"

"Ik ben ten einde raad, de spullen in onze schuur gaan kapot, schimmelen en rotten erdoor weg."

De afgelopen dagen was het droog, maar gisteravond begon het weer te regenen en tot nu toe plenst het al de hele nog lopende zondag. Veel mensen hebben last van nattigheid en overlopende schuurtjes en stukken tuin.

Columnist Han Borg schreef 10 februari in Beijumborg 11Maar wie verklaart toch die putlucht in huis, terwijl al het afvalwater gewoon lijkt weg te lopen? Is het een verzakkingsprobleem dat ook elders in de wijk een rol speelt? Gaan we met ons allen in Beijum daar de komende jaren steeds vaker last van ondervinden? Het lijkt er een beetje op

In Kardinge is het nat. In het Beijumerbos. In het Groene Hart van Beijum. Op Facebook las ondergetekende een paar weken geleden een bericht waarin veel Beijumers hun beklag deden over nattigheid en vocht dat maar niet wilde wegvloeien.

De openingsquote van dit bericht komt van lezeres Caro uit de Bentismaheerd. Ze stuurde onderstaande mails (inhoud en kleur tekst zijn intact gehouden). Foto's zijn ook van Caro.


Ik ben ten einde raad en wil je vragen of je, dit wat ik jou nu stuur, zou willen en kunnen plaatsen.

Het filmpje had ik dinsdag-avond gemaakt van onze schuur en achtertuin.
Dit is al bijna 2 jaar gaande, na een regenbui.

De fietsen kunnen dan ook niet in de schuur geplaatst worden (fietsen staan dus in de gang) 
Alles gaat kapot, rot weg enz in de schuur..., we kunnen niet achterom, naar of in de schuur lopen.
De betreffende woningbouwvereniging is Patrimonium, de meneer die hier over gaat, stuurt wel steeds bedrijven langs (RRS en hoveniers) maar het blijft maar vollopen .....

https://www.youtube.com/watch?v=fdKp7ncS3KY&feature=share


Op de vraag of ze wat aanvullende informatie kon sturen kwam dit retour:

 Het is sinds mijn dochter en ik hier wonen (mei 2014).
Elke keer hebben wij de woningbouw vereniging Patrimonium hiervan op de hoogte gebracht.
(meer dan 10 keer ...)

Die sturen wel mannen langs, RRS en een hovenier, maar het blijft.
Patrimonium is toch verantwoordelijk voor dit hele gebeuren en wie ze inhuren?

De spullen in onze schuur gaan kapot, schimmelen en rotten erdoor weg.
De fiets van mijn dochter steeds maar in de gang, want je kan er niet doorheen lopen zonder klets natte schoenen en sokken te krijgen en om haar dan zo naar school te laten gaan .....

Hebben meer Beijumers last van water in of rond hun huizen en/of schuurtjes?  Beijumnieuws@ziggo.nl

20 opmerkingen:

  1. Beijum is altijd nattig geweest maar ik heb het idee dat je de laatste 2 jaar ineens heel veel erger is geworden... net alsof het water nu echt niet meer weg kan...
    woon nu 12 jaar in dit huis en heb afgelopen najaar voor het eerst meegemaakt dat binnen een maand verschillende keren het water niet aankon en dat de putten hier voor in de straat zelfs het riool water weer "terug gaven".
    als het toen nog even langer door was gegaan had ik m'n woonkamer ook blank gehad... stond tot m'n enkels in het water achter het huis op het terras!

    kan me niet herinneren dat ik dat eerder meegemaakt heb... en dat het nou zoveel meer regende in die buien dan eerdere keren... ook niet echt.

    en inderdaad er blijven steeds vaker ook achter in de tuin plassen lang staan en het gazon is ook een grote baggerboel waar je ver in wegzakt door de drassigheid...

    lijkt er naar mijn idee op dat er iets niet in orde is met de waterafvoer in de hele wijk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij kennen Caro en ook de hele situatie, het is verschrikkelijk, hoeveel spullen ze al heeft moeten weggooien omdat het kapot ging als haar schuur weer ondergelopen was. De woningbouwvereniging Patrimonium gaf wel opdracht aan bedrijven om het op te lossen, werd ook steeds gezegt dat het nu goed was...., maar nee, elke keer liep daar de achtertuin en schuur weer vol. De woningbouw moet zijn verplichtingen eens nakomen! De arme lieve meid ....

      Verwijderen
  2. Mijn hele achtertuin staat blank. Je moet hoge schoenen aanhebben om je voeten droog te houden op het pad. Het water blijft staan. Stroomt niet weg in de put achter het huis. Het wordt inderdaad steeds erger. Er is iets aan de hand. Wat precies dat moeten deskundigen maar uitzoeken. We hebben toch een bewonersvereniging? De BOB? Of op welke andere manier kunnen we actie afdwingen. Want het is duidelijk dat Patrimonium niets gaat doen. Want beijum is nou eenmaal nat. Hahaha
    Misschien gezamenlijk minder huur betalen nadat we hen in gebreke hebben gesteld. Ik heb nl. patrimonium ook al enkele malen in mijn tuin gehad zonder ook maar een enkele vervolgactie van hun kant.
    Dit kan zo niet langer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook niet normaal hoe de woningbouwvereniging Patrimonium hiermee omgaat, ze zeggen steeds adequaat hiermee omgegaan te zijn, maar de tuin en schuur bij Caro en haar dochter blijven met deze overlast te zitten, hun achtertuin is al een aantal keer over de hoop gehaald, nieuwe putten, in totaal zijn er al meer dan 10 x mensen bij hun aan het werk geweest, steeds weggaand met de woorden :"het is nu klaar hoor" Wat een teleurstelling voor die meiden als bij regenval weeeeer de boel onder waterstaat!

      Verwijderen
  3. Duidelijk is, dat de afvoer van het hemelwater niet deugt en er opnieuw moet worden bestraat, mogelijk met de aanleg van een extra aansluiting. Gewoon blijven bellen (050-5299999) en mailen (info@patrimonium-groningen.nl) naar Patrimonium; uiteindelijk mag je voor een exorbitant hoge huur ook wel een tegenprestatie verwachten!

    Onderhoudsklacht
    Chr. Woningstichting Patrimonium
050-5299944(tijdens kantooruren, rechtstreeks nummer).
U kunt uw klacht ook inspreken op het antwoordapparaat: 050-5299960. Voor spoedklachten buiten kantooruren kunt u bellen met 050-5299970.

    Verstopping riool/afvoer
    RRS Groningen/Drenthe 
0598-696530

    Webformulier
    http://www.patrimonium-groningen.nl/ik-ben-huurder/storingsnummers

    Klachtencommissie Gezamenlijke Corporaties Groningen
    Postbus 7104, 9701 JC Groningen.
Telefoon 050-3693698

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze doen er niks aan, echt vreselijk hier Froukemaheerd. Puinhoop. Wie malt dit bericht naar politiek en pers? Er moet echt wat geburen zo kan het niet langer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We blijven Patrimonium bellen over deze vervelende zaak!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dit wel heel erg triest voor Caro, dat dit nog steeds zo is .....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met alle respect voor Caro die dit in heeft gebracht maar wij in de Grevingaheerd liggen ook half onder water.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Boelemaheerd ook tuin onder water

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste verontruste Beijumers,

    Het gaat om de slechte drainage van Beijum, verstopte afvoerbuizen, verstopte waterputten met veel bladeren en zand, verzakte duikers, etc. Vette klei houdt water vast. Voeg hierbij de aardbevingen in Beijum.

    De Chr. Woningbouwstichting Patrimonium moet contact opnemen met Stadsbeheer Oost ter attentie van de heer Peter Homan.

    E: peter.homan@groningen.nl


    Bij de aanleg van Beijum is bezuinigd op de "civiele techniek".
    Zie in dit verband mijn reactie op:

    http://beijumnieuws.blogspot.nl/2016/02/beijumborg-11.html


    Is een taak weggelegd voor de Huurdersvereniging Patrimonium Beijum?

    Iets voor de Sociale Long van Beijum of een nieuwe wijkbewonersorganisatie, die de nadruk legt op regulier heerdenoverleg?

    Kom, indien mogelijk, naar de Derde Beijumsessie van de Sociale Long!
    Morgenavond vanaf 19:30 uur in De Kleihorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Kees Huizenga,

    heel fijn dat u dit schrijft, maar hoe kan het dat de woningbouwvereniging Patrimonium bedrijven langs stuurt om het euvel te verhelpen, die zeggen elke keer "het is opgelost" maar vervolgens blijft he onderlopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Meldingen over een natte buurt moet je juist NIET melden bij Peter Homan. Die geeft het ook maar door aan de afdeling riolering. Hijzelf kan er niets aan doen.

    Meldingen over problemen in de wijk, qua onderhoud, kunnen gemeld worden op de website of telefonisch. Er is zelfs een app. zie hier

    https://gemeente.groningen.nl/meldingen-en-klachten

    Overigens is de hele stad, en zelfs provincie, nat. Ik gok dat het ligt aan de regen, die volgens mij veel erger is dan voorgaande jaren. De grond is verzadigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voor klachten en problemen WIJ Groningen nemen.
    Voor wie het nog niet wist waar BOB voor stond die weet het nu wel, Bewust Onderwater bouwen.
    Oh ja, de schoenmaker verkoopt ook al lieslaarzen en rubber boten.
    Een fijne droge week gewenst ....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij hebben nu eindelijk een drainageplan die nog uitgevoerd moet worden. Het is al jaren een verschrikking. Hemelwater dat op de riolering zit aangesloten, wc,s waar het water omhoog spuit bij harde regen. Onbegaanbare terassen, verotte dorpels, water onder de huizen en schimmels. Iets wat ook een enorme kostenpost is uiteindelijk voor de woningbouwverenigingen. Gelukkig is daar nu bij ons wat aan het gebeuren ermee maar de woningbouw kan niet garanderen dat dat alles oplost omdat het ook een gemeente kwestie is. Bij ons is een lange periode gemeten. (Bentismaheerd waar ook Caro dus woont?) en daar bleek het zelfs erger te zijn dan elders in de wijk waar metingen verricht zijn. Dat toonden de grafieken aan. Ze zijn zich er zeker van bewust maar het is een lastig probleem. Bodemverzakking, wellicht verzakte drainagebuizen, hemelwater en riolering niet afzonderlijk, de grondsoort, en ook klimaatsveranderingen spelen een rol en ga zo maar door. Je zou kunnen overwegen een avond te organiseren met de gemeente groningen en woningbouwverenigingen die hier huizen hebben en samen dit aan te kaarten. Samen sta je sterker. De gemeente moet dit ook gaan oppakken denk ik. Het is geloof ik in Vinkhuizen ook heel erg momenteel. Wij hebben de eenden letterlijk in onze achtertuin zwemmen..zal eens een foto zoeken en doorsturen aan johan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het gaat om buitenriolering en drainage. Om structurele oplossingen. Een rioleringsbedrijf lost de wateroverlast mogelijk ten dele op. Het betreft de ondergrondse waterinfrastructuur. Dit is een gemeentelijke taak.

    Het is mogelijk dat ondergrondse waterafvoerbuizen versleten zijn.

    Ondertussen denkt de gemeente Groningen dat het onderhoud van de openbare ruimte "dik in orde is".

    Zie OOG TV:

    https://www.oogtv.nl/2016/02/onderhoud-openbare-ruimte-dik-in-orde/

    Wie schouwen Beijum?
    Frans Egberink en Theo Smit. Leden van de BOB!

    Het filmpje van OOG TV gaat ten onrechte over de thuiszorg.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is niet alleen de tuinen die nat zijn maar ook de woningen. Ik woon zelf aan de toppingaheerd in een beneden woning als het regent is mijn wc klets nat en mijn slaap kamer, paar keer gebeld naar de huismeesters en die zeggen steeds dat ik moet ventileren maar dat doe ik elke dag en nacht heb ik mijn roosters open als ik aan het werk ben kan ik geen ramen open doen, het is zo erg dat mijn vocht vreters binnen een dag vol zitten mijn matras beschimmeld is en dat tassen onder de schimmel zitten wat op de grond staat. De kleding uit mijn kast begint gewon te stinken en het enige antwoord wat ik krijg is ventileren of goed gaan stoken dus met andere woorden er wordt niks aan gedaan en ondertussen gaat mijn energie rekening omhoog..
    Om gek van te worden. En moet het er nog even mee doen want er zijn niet genoeg punten om te gaan verhuizen..

    BeantwoordenVerwijderen
  16. idd anoniem 9:38uur, de grond is helemaal verzadigd.

    Wel vind ik het iets voor Patrimonium, zij hebben op deze grond huizen laten bouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. -Heeft het waterschap Noorderzijlvest, Kardinge op verzoek van Natuurmonumenten, beheerder van Kardinge buitengebied de laatste jaren het waterpeil verhoogd in en om Beijum ivm natuurontwikkeling? Zie ook wat zij aan de zuidkant van de wijk aan vernatting hebben gedaan.

    -Is er reden om aan te nemen dat het slopen van verpleeghuis Innersdijk en het jaren braak laten liggen van de bouwput de overlast veroorzaken. Het waterpeil in het aangrenzende verhuurgebied van woningsstichting Patrimonium, dat zijn klagers Bentisma- en Boelema-heerd, is verstoord.

    -Corporatie heeft zorgplicht jegens haar huurders, moet woongenot bieden in ruil voor huur. Dat betekent ook juiste inspanning doen richting gebiedsbeheerders de gemeente en het waterschap, en niet alleen een rioolontstopper leveren (op kosten van huurders-servicefonds). Corporaties zijn met hun enorme aantallen huizen en mega vermogens spelers waar waterschap noch gemeente omheen kunnen, als zij in de bus beginnen te blazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mee eens anoniem: 13:53.
    De woningbouwcorporatie heeft zorgplicht jegens haar huurders, moet woongenot bieden bij huur.

    Dus niet elke keer rioolontstoppers langs sturen, die vervolgens elke keer zeggen dat het opgelost is terwijl bij regen wederom het niet opgelost is .....

    Ze moeten hier nu eens ECHT wat aan laten doen, dit is de verantwoordelijkheid die de woningbouw corporatie moet nemen.

    BeantwoordenVerwijderen