woensdag 5 oktober 2016

BEIJUMBORG (39)


Bus 4


Onze aloude lijn 6 is alweer een tijdje lijn 4 geworden, maar brengt ons nog steeds van Beijum naar de binnenstad en het station, en weer retour. Na het station rijdt de 4 door naar Roden: toch nog vest een hele afstand.
Nu het regenseizoen weer begonnen is ben ik weer vaker in de bus te vinden. Mijn kantoor bevindt zich op zo'n 300 meter van de Grote Markt, dus is dit een heel praktische manier van reizen en alternatief voor de fiets..

Ik neem de lezer vandaag eens mee op zo'n reis, van halte Jensemaheerd tot halte Hoofdstation. Na het begin van deze busrit, bij halte Wibenaheerd, en een stop op de Amkemaheerd bij de Aldi stap ik op de derde halteplaats in. Tot 22 jaar geleden was dat anders: toen had ik de allerlaatste halte van Beijum voor Kardinge als instapplek, en was de bus - zeker bij nat en/of glad weer - meestal al flink vol. Nu heb ik eigenlijk altijd wel een zitplaats.

Het eerste wat ik doe als ik instap is, nadat ik mijn chipkaart voor de kaartlezer heb gehouden, mijn iphone aanzetten en even de laatste berichtjes doornemen. De eerstvolgende halte ligt bij de Dom Helder Camara-school, de school waar ik jarenlang mijn kinderen aan toevertrouwde. Ze hebben er een goede basis gelegd: de oudste werkt als jurist bij het OM, de middelste als verpleegkundige bij het Martiniziekenhuis en de jongste is bijna afgestudeerd als psycholoog. Hulde aan Henk Post en zijn team van onderwijzers!Dan volgt de halte Edzemaheerd: meestal een rustige instapplek. En bij de Mudaheerd is het dan vaak wat drukker, misschien omdat er ook daar een school in de buurt ligt. 

Buspassagiers bij Winkelcentrum West zien lijn 4 al van verre aankomen: het zijn er meestal veel. We draaien daarna rechtsaf de Emingaheerd op, en stoppen bij de laatste Beijumer halte: de Framaheerd - het oudste deel van onze mooie wijk. Even daarna passeren we het faunatunbeltje waar nog steeds niets aan gedaan is om de wisse verdrinkingsdood van kleine knaagdieren te voorkomen (leest de gemeente Groningen even mee??), en dan volgt sinds kort driekwart rotonde, om de route naar Kardinge te kunnen vervolgen. Halte Meedenpad is vervallen: ik mis de aankondiging in de bus van deze halte best wel een beetje, met die uitgesproken dikke 'd' aan het eind). Op Kardinge stappen  scholieren van het Alfacollege, afdeling sport in en ook medewerkers van het UMCG met een speciaal pasje. En ook degenen die van P&R Kardinge gebruik maken. Meestal een heel bultje passagiers. 

Over de nieuwe weg die de Ringweg Oost moeiteloos (en mooi) kruist belanden we dan bij halte Beneluxweg, waar leerlingen van een middelbare school in- en uitstappen. Dat doen ze soms ook bij de volgende halte, de Pop Dijkemaweg. Wie was Pop Dijkema eigenlijk? Daarover een volgende keer....

We overbruggen in de meest letterlijke zin het Van Starckenborgh-kanaal en belanden op het Oosterhamriktracé. Wat heeft het hier de laatste jaren een ander aazien gekregen! De nieuwbouw aan de rechterkant heeft de oude, nogal gribusachtige bebouwing geheel terecht vervangen met fraaie woningen. En ze zijn er nog steeds bezig: mooi stukje stad om te wonen, zo bij de Oliemuldersbrug en de Zaagmuldersbrug. 
Aan het eind van dit tracé is inmiddels een verkeerslicht aangebracht, maar fietsers en gemotoriseerd verkeer op de Kapteynlaan hebben daar vaak nog geen weet van. Zeker drie noodstops heb ik er al meegemaakt, met vloekende buschauffeurs en al. En dan volgt de - vanwege de nabije PABO - altijd drukke halte aan het Wouter van Doeverenplein. Bij de stoplichten rechtsaf, de nieuw aangelegde weg richting het gasfabriekterrein op, langs hele rijen containerwoningen voor jongeren en studenten en links de nieuwbouw van het UMCG, waar kankerpatiënten straks met protonen bestraald zullen worden. 

Aan het eind van deze Vrijdemalaan gaan we links, en bij de stoplichten weer naar rechts: een doodeng hoekje, omdat fietsers die daar rechtdoor willen (vaak leerlingen van het Werkmancollege of het Praediniusgymnasium) niet altijd wensen te stoppen voor rood. Dat het daar een keer goed mis zal gaan lijkt me duidelijk, want de bus krijgt er groen licht voor rechts, terwijl er hordes leerlingen op fietsen ongeduldig staan te wachten. 
De W.A. Scholtenstraat is ook de uitstaphalte voor het UMCG Noord: altijd druk daar! En de volgende halte (Grote Markt) biedt ook veel passagierswisselingen. 

Dan schuift de bus de Gelkingestraat in maar de eerstvolgende stop (bij het Hoogstraatje) is ook al vervallen. Rechtsaf het Zuuderdaip op, en gelijk weer links, bij Homan. Op het Hereplein, tegenover het beeld naar een schilderij van Jozef Israëls, is de voorlaatste halte, en daarna is het soms best lang wachten op groen, om naar rechts richting HS te kunnen rijden. Daar aangekomen blijkt dat ik beter een los kaartje had kunnen kopen: € 2.02 wordt afgetikt op mijn chipkaart, waar ik € 2 voor een eurokaartje zou hebben betaald. Maar ach: een kniesoor die daar op let....

Han Borg

4 opmerkingen:

  1. Ik neem aan dat je niet alleen de onderwijzers bedoelt, maar ook de onderwijzeressen. Ook in de schooltijd van jouw kinderen waren die op school al ruimschoots in de meerderheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk deze twee bus-items. Grappig ook om de 2 verschillende journalistieke stijlen naast elkaar te leggen betreffende de zelfde buslijn. Han geeft een ooggetuigeverslag c.q. opsomming van lokaties; Johan een monologue intérieur van heftige zielsaandoeningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is item van hoofdstation naar Wibenaheerd nog een optie ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De afslag bij de W.A.Scholtenstraat is inderdaad levensgevaarlijk. Het is wachten totdat daar fietsers onder de bus komen. Niet of maar wanneer.

    Het verkeerslicht is zelf ook verwarrend want als fietser denk je soms even instinctief dat je groen hebt als het naastliggend autolicht op groen springt, omdat ze zo dicht naast elkaar zijn gemonteerd.

    BeantwoordenVerwijderen