De Korrewegbrug wordt wel eens als onveilig ervaren en een eenzame fietstocht in het donker over het Heerdenpad ook.
Maar elk nadeel heeft nog atijd zijn voordeel.
Vervelend als de slagbomen aan weerszijden van de brug naar beneden zijn en er een schip door het Van Starkenborgh-kanaal vaart. Is het nog koud en donker ook, want einde middag. Wachten.
Maar dan, als de slagbomen naar boven gaan, wat rijdt iedereen lekker langzaam. Ok, er probeert wel eens een brommer asociaal snel de meute optrekkende fietsers te slim te zijn, maar auto's kunnen alleen maar stapvoets rijden omdat er fietsers voor rijden.
En dan het Heerdenpad richting Beijum en De Hunze. Niks geen onveiligheid en eenzaamheid, er rijden vaak minstens dertig fietsers achterelkaar. Sociale controle, samen zijn.
Het kan irritant zijn als je voor de Korrewegbrug moet wachten. Maar zoals gezegd, het heeft ook zo zijn voordelen.
In 2005 kreeg deze brug een andere naam: Grrit Krolbrug. Het is even wennen. Het kanaal waar deze brug over heen gaat,heeft ook lang in de volksmond Nieuwe Kanaal geheten ('tNije Knoal).
BeantwoordenVerwijderenDat was na het graven van het Van Starkenborghkanaal, in het midden van de jaren 30 van de vorige eeuw. Mijn ouders bleven het 'tNije Knoal noemen tot in deze eeuw aan toe. Er zijn vast wel meer voorbeelden van te vinden.