Nieuwtjes, wetenswaardigheden, columns en ontwikkelingen binnen de groenste wijk van de gemeente Groningen: Beijum!! Problemen om te reageren? Mail uw reacties naar BEIJUMNIEUWS@HOTMAIL.COM. Overname van artikelen en/of foto's door andere media toegestaan alleen met bronvermelding en na overleg met de beheerder. Kopij, tips en nieuwtjes ook graag naar BEIJUMNIEUWS@HOTMAIL.COM Een donatie schenken? IBAN: NL 14 INGB 0002 8314 89
dinsdag 28 maart 2017
DAG VOLKSWAGEN GOLF, HALLO CITROËN
"Je Golf komt niet door de keuring. Het kan wel, maar dan gaat het tegen de 1000 euro aan laswerk kosten. Er zitten veel gaten in de bodem."
De tweede week van februari kreeg de blogger te horen dat zijn Volkswagen Golf terminaal was en dat het het beste was om die te laten inslapen. Het moest even verwerkt worden, gaten in de bodem? Dat doet denken aan de Flintstones auto die je vroeger in tekenfilms zag.
Maar helemaal onverwachts kwam de onheilstijding niet van de heren van AutobedrijfVisser niet, de blogger had de laatste weken dat de Golf over Neerlands wegen reed een beetje het gevoel alsof het voertuig 0-benen had, wat een slechte wegligging, het stuur vloog alle kanten op. Mevrouw Beijumnieuws: "Ik rij er niet harder dan 100 km/uur meer in."
De APK liep nog vijf dagen door en het is niet handig om te blijven rijden als een auto niet gekeurd is. Een duizendje aan laswerk besteden zag ondergetekende niet zitten dus het ding moest in elk geval op de vervaldatum afgemeld worden en naar de sloop getransporteerd worden.
Zie foto boven, na ongeveer 80.000 kilometer in de Golf te hebben gereden was het einde verhaal. Visser regelde de gang naar sloopbedrijf Hoogkerk alwaar de Golf met soortgenoten in een soort van massagraf terechtkwam, zie afbeelding links.
Daarna volgde een autoloze maand. Want, of het autisme is, of gewoontedier-gedrag, de Beijumblogger heeft zijn hele leven louter in Volkswagens gereden, dus hij vlaste op een goede tweedehands VW.
Veel met de bus, fietsen, drie leenauto's uit een goed netwerk van vrienden en bekenden, en om de drie dagen bij Visser jengelen: 'Kun jij ergens een goede Volkswagen voor me regelen?'
Er werd gezocht en getelefoneerd, maar geen Volkswagen. Wel: "We hebben wel een goede Citroën staan als occasion. Rijdt op gas en is in prima staat."
Zie foto rechtsboven. Met weerzin bekeek de blogger de Franse auto. Op gas rijden? En zijn Citroëns geen roestbakken zoals in de volksmond wordt gesteld?
En het duurde maar en het duurde maar. De blogger begon het autobedrijf zo'n beetje te stalken. Kom op heren, ik moet een auto!
Zie ook de foto links midden, drie heren Visser met een medewerker tijdens een soort van werkbespreking. Of stonden ze met de rug naar de fotograaf toe omdat ze dachten 'daar heb je hem weer?'
Na een maand zonder auto kreeg de blogger opeens de geest. Soms, denkt hij, moeten dingen gaan zoals ze gaan. Dus voor de 27e keer weer naar Visser en schoorvoetend aangeven wel belangstelling voor de Citroën te hebben.
Zie afbeeldingen links (twee zonen Visser die ruitenvloeistof in de auto gaan gooien) en rechts met de autodokter Koos Visser himself achter het stuur hoe een en ander werkt.
Nog nooit een auto gehad die op gas reed en cruise control had, dus enig uitleg was wel nodig.
Na het regelen van de paperassen en de verzekering zei Koos: "Ik rij wel even met je mee naar een tankstation op de Ulgersmaweg, dan kan ik je leren hoe je gas kunt tanken."
Spannend, voor het eerst in de Citroën door de stad rijden. Maar nee: "Ik rij zelf wel even, want ik ben bang dat ik helemaal duizelig word als ik naast je zit en jij rijdt."
Nou ja zeg, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten? Achterdocht ging op de loer liggen.
Maar hoe het ook zij, de blogger reed op de passagiersstoel mee toen Visser de auto de Oosterhamrikkade uitreed, een stukje Kapteynlaan naar de rotonde, de Korreweg uitrijden en over de Korrewegbrug rechts de Ulgersmaweg op richting tankstation. Koos: "Je kunt alleen gas tanken bij een bemande tankstation."
Wat is dat nou weer? Hoe moet dat nou als je op vakantie gaat en 's nachts gaat rijden en je geen bemande tankstation tegen komt?
Ondergetekende begon helemaal te twijfelen. Werd het geen tijd voor een andere garage? Zaten er wel gaten in de Golf?
Maar na het gas tanken sloeg de stemming in positieve zin om. Maar een luttele 25 euro voor een volle tank? Niet verkeerd.
De Beijumblogger rijdt al weer drie weken in zijn nieuwe aanwinst rond. Mien God, wat rijdt dat lekker, en wat ligt de auto goed op de weg! Letterlijk en figuurlijk gas geven en de Citroën zoeft erover.
Toch even een opbouwend puntje van kritiek, heren Visser. Zie afbeelding links, ondergetekende heeft de Citroën wel even direct door de autowasstraat gereden. Buitenom ging nog wel, maar had er niet even voor de uiteindelijke deal een stofzuiger doorheen gekund? Is hier misschien een rol voor mevrouw Visser weggelegd?
Foto beneden. Mensen, de blogger is weer helemaal tevreden. En wat een goede na-service.
Schijnt de stekker van de fietsendrager, de twinny load, het niet helemaal goed te doen. "We regelen wel even een nieuw stopcontact-doosje voor je."
En nog wat kleine dingetjes, een raam die niet goed open en dicht gaat.
Ondergetekende voelt zich weer het mannetje. Een prachtige auto.
En de proeftijd voor de heren van Autobedrijf Visser is weer met een jaar verlengd.
De Grunninger achterdocht en jenever speelde de afgelopen weken onterecht op in het hoofd van ondergetekende en daarvoor biedt hij zijn nederige excuses aan.
Dat ik je toch heb kunnen overhalen om naar een Citroën over te schakelen, Johan! Of eigenlijk denk ik dat mijn C3 dat klusje heeft geklaard. Veel rijplezier!
BeantwoordenVerwijderen