Afgelopen week keek ik tv en zag een reclame voorbij komen van een zuivelfabrikant. Ze vertellen in deze reclame aan kinderen dat hun verpakking vernieuwd is. Het plastic dopje wordt vervangen door een pak dat te openen is door de zijkanten open te vouwen en naar voren te trekken.
Even dacht ik, hè wat gebeurd hier, volgens mij is dat juist de oude verpakking, dus hoezo vernieuwd? Wat proberen ze nou te vertellen? Gunnen zij onze jeugd een toekomst met minder plastic en willen ze nu laten weten hoe goed ze hier over nadenken? Om in de zuiveltermen te blijven, denk ik dan maar zo dat dezelfde fabrikanten boter op hun hoofd hebben. Ik kan mij de invoering van het plastic dopje nog herinneren, de fabrikanten hadden bedacht dat wij, de consumenten, hierop zaten te wachten. Ook toen was het al bekend dat plastic slecht afbreekbaar is. En dat verpakkingen die bestaan uit verschillende materialen slecht recyclebaar zijn.
In het begin kwamen er wel wat klachten over het dopje, vanuit de zorg, omdat ouderen moeite hadden de verpakking te openen, vanuit de patiëntenvereniging van Reuma patiënten om zo eens wat voorbeelden te benoemen. Zelf vond ik het erg jammer, omdat de flessenlikker niet in het kleine gaatje paste (voor de jongeren onder ons, zo ziet een flessenlikker eruit, zie afbeelding). Ik ervaar het als flauw dat fabrikanten nu opeens, nu het commercieel handig is, wat met de plasticproblematiek gaan doen. Het zou dezelfde fabrikanten sieren als ze nu eens een andere boodschap gaan vertellen. Dat ze ons gaan beloven niet meer met dingen aan te komen waarvan hun denken dat wij daar op zitten te wachten. En dat ze toegeven dat ze destijds een, wat mij betreft, een verkeerde keuze hebben gemaakt.
Daarnaast zou het fijn zijn als ze hun verantwoordelijkheid in dit plasticverhaal zouden nemen. Beste fabrikanten, kennen jullie de term de vervuiler betaald? Het lijkt mij logisch als jullie de kostenbesparing zouden doneren aan het meehelpen van het opruimen van de plasticsoep.
Stem op een linkse partij zodat je een overheid krijgt die regels opstelt voor bedrijven. Bedrijven zelf aanspreken is verspilde energie.
BeantwoordenVerwijderen