Er staan een honderdtal nieuwgierigen aan de Beijum-kant te wachten op wat komen gaat.
De oeroude Korrewegbrug zal vandaag worden weggevoerd.
Update...zijbruggen gaan na de operatie weer open.
Volgens een woordvoerder kan het zo zijn dat de brug tijdelijk teruggelegd wordt, dit hangt af van de staat van de brug.
Update 12.40 uur, foto beneden, de brug ligt weer recht. Water eruit.
Update 13. 00 uur, het streven is om de brug morgen weer begaanbaar te maken.
Update...even meeluisteren met een Telegraaf journalist
Update 19.30 uur...ondernemerszin bij de rampbrug...Update | Overige bemanningsleden zijn vandaag als getuigen gehoord. Schipper ontvangt, naast proces-verbaal voor geen goed zeemanschap, ook proces-verbaal voor 'door zijn schuld vernielen van' de #gerritkrolbrug. https://t.co/xfNt5PY84Q
— Landelijke Eenheid (@PolitieLE) May 16, 2021
Ik begrijp dat men zelfs de mogelijkheid nog even open houdt dat de brug zelf nog gerepareerd wordt....maar de kans daarop lijkt me erg klein.
BeantwoordenVerwijderenZie verder:
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.rtvnoord.nl/nieuws/818015/Kleine-kans-dat-aangevaren-Gerrit-Krolbrug-nog-gebruikt-kan-worden
Met prachtige beeldverslagen.
Hulde aan Beijumnieuws voor de uitgebreide nieuwsvoorziening.
Een vraag: wie heeft gisteren de wethouder van Verkeer & Vervoer in de media gezien? Ik zag alleen burgemeester Schuiling, wethouder Van der Schaaf en de gemeentesecretaris. Of heb ik iets gemist?
Groningen heeft nu zijn eigen 'Suezkanaaldrama'
BeantwoordenVerwijderenIk heb vanavond gesproken met een verkeersregelaar bij de Korrewegbrug. Bij de West-Indischekade. Mij werd medegedeeld dat de fietsbruggen morgen niet opengaan. Dat wordt hopelijk aanstaande woensdagmorgen.
BeantwoordenVerwijderenWat ik van een vroegere zeeman hoorde (die regelmatig scheepvaartberichten afluistert): de kapitein van de Bodensee (met een lengte van bijna 110 meter en een breedte van 11,8 meter; gewicht: circa 2400 ton) is afgelopen zaterdag tegen ± 00:15 uur door de rode lichten van de Korrewegbrug gevaren. Die waren zeker zichtbaar vanaf de Noordzeebrug. Dat verhaal van een verkeerd ingestelde radar doet niet ter zake, aangezien de kapitein van de Bodensee zich mondeling had moeten melden bij de brugregelaars in het gebouw bij de Oostersluis. Tot zover mijn informatie.
Het rijden door de rode lichten op een vaarroute bij een brug is vergelijkbaar met het rijden door een rood stoplicht door een automobilist of een fietser. Ergo: dit is een misdrijf!
Zie verder:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/818132/Schipper-schuldig-aan-vernieling-Gerrit-Krolbrug
Tot slot
Ik hoorde dat het draaipunt of het draaimechanisme van de Korrewegbrug, aan de westelijke zijde, niet erg beschadigd is.
De brug wordt hersteld, let maar op.
BeantwoordenVerwijderenOverigens is nu wederom aangetoond dat Rijkswaterstaat niet voor niets pleit voor een hoge brug. Het is de zoveelste aanvaring met een brug, dus vanuit het oogpunt van veiligheid moet je een lage brug inderdaad niet meer willen.
Beetje hetzelfde idee als met de onbewaakte overwegen bij het spoor. Dat vinden we ook niet meer acceptabel en bij hogesnelheidslijnen zijn er helemaal geen overwegen. Kortom, met een verdere verwachte toename van de scheepvaart is eigenlijk alleen een vaste hoge brug verantwoord. Veel goedkoper in exploitatie ook.
Tenslotte begrijp ik helemaal niets van de opmerkingen die door bepaalde belangengroepen gemaakt worden over mensen met een scootmobiel en elro. Voor deze groepen zou een hoge brug bezwaarlijk zijn. Wat een flauwekul, dit soort vervoermiddelen heeft een accu, dus het nemen van een hellinkje of een paar 100 meter omrijden is geen enkel probleem. Het zijn nu eens de gezonde fietsers die het meeste gedupeerd worden.
Maar goed, we hebben de loopbruggen uit 1993 ook nog. Draaibrug weg en volstaan met de loopbruggen. Misschien wat flauwe hellingen eraan zetten en probleem opgelost.