Van Black Friday naar code zwart
Black Friday, weet je dat die naam voor het eerst werd gebruikt bij een financiële crisis?
Nu lijkt het omgekeerde het geval: een deel van de mensen weet niet meer waar ze met hun geld naar toe moeten. Ik zie het probleem niet. Betaal dan gewoon een eerlijke prijs zou ik zeggen, ook beter voor de werknemers in de landen waar al die zooi gemaakt wordt.
Arme schapen
Als een stel uitgehongerde wolven storten we ons op alles wat te vreten is. ‘Arme’, makke, weerloze schaapjes. We worden aan alle kanten genept, dat nemen we maar op de (vaak volstrekt overbodige) koop toe. ‘Profiteer van Black Friday en betaal de helft van de normale prijs’, tettert 24/7 die drammerige en irritante reclame. Dat dat prutsgeval altijd en overal al jaren voor die veel te lage prijs te koop is, dát vertellen ze er niet bij. Daar heb jij ook even helemaal geen oog voor. Hebberigheid maakt blind. Nog één zetje dan? Komt ie: ‘wees er snel bij, want op = op!’
Kwijlen
We beginnen spontaan te kwispelen en te kwijlen van zoveel voordeel dat hier zomaar voor het grijpen ligt. Je bent gek als je die niet pakt. Een dief van eigen portemonnee. Dat wil je echt niet. De echte schurk is natuurlijk die fabrikant met dat veel te dure merk. Als de foute broer van Robin Hood steelt hij van de armen en schenkt het in ruil voor wat eurootjes en dollars aan de rijken. Die geeft je met zijn (door jou) duurbetaalde, doortrapte marketing het gevoel dat hij het beste met jou en de wereld voor heeft. Voetafdruk? Nee hoor, de beentjes blijven lekker omhoog in onze comfortabele relaxstoel. Druk op de knop, QR code scannen (over deze gaan we niet rellen) en morgen staat het voor je deur. Een ‘convenient truth’. Nou, ik vind het nogal ongemakkelijk eigenlijk.
Let’s party
Ach, het leidt ook wel weer lekker af van de rampberichten over losgeslagen mensen en corona. Wie weet gaat straks de boel weer op slot, dus vieren we vandaag het leven. Van Black Friday naar code zwart: ‘One small step for man, one giant leap for mankind’. Met z’n allen naar de maan. Ik betwijfel of dat een zachte landing wordt deze keer.
Is dat niet een beetje vergezocht Jan? Ik denk het niet. In beide gevallen maakt het ons geen ene moer uit wat het gevolg is van ons handelen. Als ik het maar goed heb. We leven tenslotte maar ene keer. Après nous le déluge. Let’s party! Alaaf! Ik vertoal het eem veur joe: ’t Woater komt toch wel. Moak d’r moar een feestje van. Moi.
Dat lucht lekker op
Ik mot zo nog eem noar de Lidl, dei het vanwege zwaarte vrijdag een luchtreiniger veur de helft van t’geld ien de aanbieding. Hou zegg’n ze dat ook alweer zo mooi ien’t Hollands? ‘Dat klaart de lucht’. Dat wol'k mòr zèggen.
Wie binn’n toch wel goud wies?
Groet'n Jan Wedema
Dit zegt genoeg, dunkt me: https://www.nu.nl/economie/6170582/we-gaven-afgelopen-week-tijdens-het-koopjesjagen-5-miljard-euro-uit.html
BeantwoordenVerwijderen