donderdag 30 juni 2022

VAN STARKENBORGHKANAAL WORDT GOED BEVAREN


 De schippers die de plek passeren waar ooit de Korrewegbrug lag hebben totaal geen last van de afwezigheid van deze overgang tussen het Heerdenpad en de Korreweg.

Gewoon lekker doorvaren, niet meer langzamer hoeven varen of stil moeten staan wachten tot dat de brug werd  opengedraaid.

Van boven de loop- en fietsbruggen kun je mooi over het kanaal uitkijken. En dat mag deze geboren Kanaalster graag even doen. Zoals afgelopen november bijvoorbeeld

Bovenstaande foto is onlangs gemaakt. Het schip op de voorgrond voer richting noorden, naar de Walfridusbrug. Van die kant kwamen twee andere schepen aangevaren.

Schepen hebben geen richtingaanwijzer, zoals auto's die wel hebben. Maar waarschijnlijk  geldt rechts houden ook op het water. Dat deed het schip wat naar het noorden voer dan ook.

Het graven van het kanaal was ooit een werkverschaffingsproject:

Het kanaal, dat op 5 november 1938 is geopend door Koningin Wilhelmina, werd voor het grootste deel aangelegd als een project voor de werkverschaffing. Een legioen werklozen moest de mouwen opstropen om deze klus – vaak onder moeilijke omstandigheden – te klaren. Hun spierkracht verzette bergen. Wie zijn blik nu over het uitgestrekte water laat gaan, kan niet anders dan diep onder de indruk zijn van die prestatie. Naamgever van het kanaal is A.W.L. Tjarda van Starkenborgh Stachouwer, onder meer Commissaris der Koningin in Groningen (1925-1933). Hij zette zich in voor het verbeteren van de drukbevaren vaarweg Groningen-Friesland. Met name delen van het Hoendiep, waaraan twee grote suikerfabrieken stonden, waren van economisch belang. De verhalen van Groningen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten