zondag 13 november 2022

FIETSHELLING KORREWEGBRUG VOOR KERST? GA TOCH GAUW FIETSEN...

 "Laat die oostelijke wijken maar lekker aanrommelen."

Voor Kerstmis weer over (een gedeelte van) de Korrewegbrug kunnen fietsen.

Aldus een bericht op 15 november, zie tweet onderaan

Tja

Te mooi om waar te zijn natuurlijk. Of is de binnenstad van Groningen belangrijker dan een paar oostelijke wijken? 

Beijumer Jort Kruims passeert de brug (die weg is, de loop- en fietsbrug) frequent. Soms in het pikkedonker, zoals afgelopen week, zie tweet. De lampen doen het weer, maar die belofte van voor Kerstmis.....

Jort schreef midden afgelopen week: "Het lijkt toch nergens op hoe ze met dit probleem omgaan? Ik heb uit betrouwbare bronnen ook vernomen dat de tijdelijke fietsbrug ook later klaar is dan december. Iets met ondergrond die niet stevig genoeg is. Ik denk dat de gemeente het te druk heeft met z'n binnenstad plannen. Daar kan alles en speelt geld geen rol. Laat die oostelijke wijken maar lekker aanrommelen, dat heeft niet zo'n prioriteit."

De Beijumer had een vooruitziende blik. En deze blogger had ook al zo'n gevoel. Zijn Grunningse 'ik mot nog zain ' werd weer eens bewaarheid. Het feest, al fietsend de oversteek over het van Starkenborgh kanaal kunnen maken wordt hem niet voor Kerstmis.

Voor Rijkswaterstaat/Gemeente Groningen schijnen de belangen van vele duizenden fietsers die dagelijks vanuit Beijum en De Hunze naar Stad fietsen, vice versa, geen prioriteit te hebben.

De vergelijking met de aardbevingsproblematiek in de provincie Groningen dringt zich op. No way dat de ellende zolang in de Randstad zou kunnen duren. Een denkbeeldige kapotte brug tussen het chique Haren of de wijk Hoornsemeer? Was al lang gefikst.

Lapzwanserij dit met die Korrewegbrug.

Om cynisch van te worden. Rijkswaterstaat/Gemeente Groningen ....het deert ze niet. Een beetje extra beweging voor die paupers uit Beijum...fiets omhoog tillen, naar beneden...is niet verkeerd. Kom op lapzwanzen, waar een echte wil is is een echte fietsweg....

13 opmerkingen:

  1. Zie in dit verband:

    https://www.oogtv.nl/2022/11/later-in-gebruik-nemen-hellingbanen-gerrit-krolbrug-teleurstellend-een-forse-tegenvaller/

    Rijkswaterstaat is het overheidsorgaan dat wederom wanprestatie pleegt. Is het zo moeilijk om de oevers van het Van Starkenborghkanaal te onderzoeken? Moet dit meer dan 4-6 weken duren? Hoe lang duurt de versteviging van de oevers?


    Opmerking/vraag: waarom kan er geen veerpont komen voor gehandicapten, ouderen, ouders met een kinderwagen, scootmobielers, wandelaars, brommers, etc.?

    Kan de BHS dit punt oppakken? Samen met de ENFB, ouderenbonden, patiëntenorganisaties en het Wessel Gansfort College.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie tevens:


    https://www.dehunzevanstarkenborgh.nl/aanleg-hellingbanen-bij-gerrit-krolbrug-vertraagd/

    Van 11 november 2022


    https://www.dehunzevanstarkenborgh.nl/voor-de-kerst-weer-fietsend-over-van-starkenborghkanaal-via-tijdelijke-gerrit-krolbrug/

    Van 15 september 2022

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gejammer. Je kunt gewoon over de brug. Afstappen is zeker weer te veel moeite?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mensen in een scootmobiel of rolstoel doen er niet meer toe.
    Verdomme wat een waardeloos beleid dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mensen in een scootmobiel of elektrische buitenrolstoel hebben al elektrische aandrijving op een accu van gemeenschapsgeld, dus die groep wordt misschien nog wel minder gedupeerd dan de gezonde personen.

    Ik irriteer me er mateloos aan dat er altijd van dit soort argumenten worden aangehaald om te klagen over het overheidsbeleid.

    Maar goed, het verdwijnen van de Gerrit Krolbrug heeft al wel gezorgd voor een afname van de co2 uitstoot. Dus dat wordt zo dadelijk het argument van de linkse coalitiepartijen om de brug definitief weg te laten. Per slot van rekening liggen er nog twee prima voetgangersbruggen, die ook draaibaar gemaakt kunnen worden.

    In Utrecht is inmiddels gratis parkeren op feestdagen bestempeld als 'niet inclusief' dus er is nog wel de nodige idioterie te verwachten.

    Het wordt tijd dat er een stevige crisis komt die de bestuurders weer met beide benen op de grond zet. Het wordt steeds gekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Afstappen te veel moeite"...en de rollators, de kinderwagens, de bakfietsen, de niet zo gezonde mensen voor wie 5,5 m een fiets omhoog drukken letterlijk "een brug te ver" is? Schijt aan anderen, dat heb je..Ik hoor je weer als je er zelf moeite mee krijgt..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met een scootmobiel of bakfiets kun je prima omrijden, mensen met een rollator gaan die brug überhaupt niet over. Dit is echt janken om het janken. Er komt vanzelf weer een brug maar hou in de tussentijd eens op met die gênante aanstellerij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zie verder dit aangepast bericht van OOG TV van vanmiddag met een aanvullende videoreportage:

    https://www.oogtv.nl/2022/11/later-in-gebruik-nemen-hellingbanen-gerrit-krolbrug-teleurstellend-een-forse-tegenvaller/


    Straks volgt nog een noodkreet van mij ter attentie van een lid van de gemeenteraad van Groningen. Van vanmiddag.

    Het duurt nog ongeveer een half jaar, totdat die twee hellingbanen bij de Korreweg-fietsbruggen zijn aangelegd!

    Hoe nu te handelen? Ik heb een eenvoudige oplossing. Zie mijn eerste reactie van gisteren, boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vanmiddag om 17:56 uur stuurde ik een e-mail naar de heer Benni Leemhuis, lid van de Gemeenteraad van Groningen namens GroenLinks. CC naar de stadsdeelsecretaris van Stadsdeel Oost en Ten Boer en naar de nieuwe topvrouw van Stadsbeheer Oost, mevrouw Anna Bloem.

    De Bewonersorganisatie Beijum (de BOB) en de Bewonersorganisatie van De Hunze en Van Starkenborgh (de BHS) zijn eveneens bediend. Ik wacht nadere reacties af.

    Morgen stuur ik een e-mail naar de rector van het Wessel Gansfort College. Omdat een veerdienst tevens van nut kan zijn voor meerdere leerlingen (met fysieke problemen) van deze middelbare school aan het Heerdenpad.

    Nu mijn beloofde e-mail:


    "Geachte heer Leemhuis,


    U heeft zich in het verleden behoorlijk bemoeid met de Korrewegbrug. Vandaar deze e-mail en noodoproep.


    Mijn vraag aan u is om mede te bevorderen dat er spoedig een veerpont komt bij de Korreweg-fietsbruggen.

    Ik verwijs naar mijn reacties op Beijumnieuws van gisteren:

    https://beijumnieuws.blogspot.com/2022/11/fietshelling-korrewegbrug-voor-kerst-ga.html


    Zo'n veerdienst kan (is mogelijk, toevoeging, KBH) door een redelijk grote veerpont langs de oevers van het Van Starkenborghkanaal aan te leggen. In lijn met de oevers (in het verlengde van het kanaal) en dan omdraaien (met een boog van 180 graden) naar de andere oever. Heen en terug. Er is een kade bij de Knip in De Hunze.

    Dus geen kleine veerpont, die direct de breedte van het kanaal oversteekt.


    Is deze tijdelijke oplossing mogelijk? Heel goed voor kwetsbare personen, waaronder ouderen en gehandicapten. Ik acht de kans namelijk zeer groot dat bewoners van de Korrewegwijk, Beijum, Lewenborg, Oosterhoogebrug/Ulgersmaborg en De Hunze/Van Starkenborgh nog enkele maanden moeten wachten op de fietshellingbanen. Ik wijs verder op de gladde fietsbruggen tijdens vorst en sneeuw.

    Kan de gemeente Groningen deze eenvoudige oplossing faciliteren? In goed overleg met Rijkswaterstaat.

    Dit voorstel kunt u samen met andere raadsfracties voorleggen aan de wethouder van Verkeer & Vervoer. Daarom gaat dit voorstel CC naar de griffie van de Gemeenteraad (met het verzoek om alle fractiekamers te bereiken).


    Graag uw reactie. Bij voorbaat mijn oprechte dank.


    Met opbouwende en meedenkende groet,

    Kees Huizenga, woonachtig in Beijum

    Leeftijd: 70 jaar"

    Einde citaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vanmorgen kreeg ik een nieuwsbrief van de personen rondom de Paddepoelsterbrug (de actiegroep Brugterug). Geschreven door mevrouw Baudien Bauman. Ja, het gaat over een pontje.


    Ik citeer het onderste gedeelte:

    "TOCH EEN TIJDELIJKE VERBINDING?

    Er zou een tijdelijke verbinding komen tot de definitieve brug klaar zou zijn. Aangezien de definitieve brug er bijna net zo snel zou zijn als de tijdelijke brug, is deze afgeblazen.

    Nu achteraf blijkt dat de definitieve toch heel lang gaat duren, lijkt het zinvol en logisch dat er toch een tijdelijke verbinding komt.
    Want het is duidelijk dat vele gebruikers de brug erg missen en dat nog eens vier jaar niet te verantwoorden is.
    De oude brug zou niet voor niets blijven liggen tot de nieuwe klaar zou zijn, zodat alle verkeer tijdens de bouw door kon gaan.
    Zo belangrijk werd de Paddepoelsterbrug geacht voor hij eruit werd gevaren.

    Er ligt al een mooi goedgekeurd plan voor een pontje. Ook is er een prima plek waar deze bij geen gebruik geparkeerd kan worden.
    Inmiddels is dit idee weer een paar keer geopperd door Brugterug. Helaas tot nu toe zonder veel respons. We zullen deze tijdelijke verbinding blijven promoten. Hopelijk kan er volgend jaar mee begonnen worden.
    Per slot van rekening kwam begin 2019 al iemand van RWS bij ons aan de deur met tekeningen van een pontje." Einde citaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Groot respect voor Kees Huizenga en zijn niet-aflatende rotsvast vertrouwen in de overheid, petje af hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gisteravond kreeg ik een positieve reactie van de heer Peter Altena, de secretaris van de BHS. De Bewonersorganisatie van De Hunze/Van Starkenborgh.

    Wat betreft de wenselijkheid van een tijdelijke pontverbinding bij de Korrewegbruglocatie.

    De BOB reageerde niet. Behoorlijk voorspelbaar. Wel een gemiste kans.


    De heer Benni Leemhuis van GroenLinks heeft tot mijn spijt eveneens nog niet gereageerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb totaal geen vertrouwen meer in Benni Leemhuis. Hij woont in de Korrewegwijk.

    BeantwoordenVerwijderen