donderdag 9 maart 2023

DE HELLINGBANEN BIJ DE KORREWEGBRUG GAAN OP DE LANGE BAAN


 De oevers zijn te zwak....

The never ending story of de Korrewegbridge? 

Rijkswaterstaat: de aanleg van de banen worden uitgesteld, de oevers kunnen het niet dragen.

Foto, een der oevers.

Gaat het nu wel voor de zomervakantie gebeuren, of kunnen we al weer Kerstmis 2023 gaan opschrijven?

Eind vorige jaar...voor Kerst 2022 makkelijk met de fiets de oversteek maken?

Zie hier

Was Beijum maar een economisch zeer belangrijk gebied....dan hadden we de hellingbanen al lang gehad.

De bouw van de hellingbanen heeft duidelijk geen topprioriteit bij Rijkswaterstaat...

Update 15.30 uur, lezer: "En een tweede brug naast museumbrug tegenover het station in Stad kan wel?"

Gevatte reactie...in de binnenstad moet de economie floreren....gemeentebestuur?

10 opmerkingen:

  1. Daarom, ik herhaal dit, moet er een pontverbinding over het Van Starkenborghkanaal komen. Bij de versteende kade in De Hunze. Naar de West-Indischekade, waar de wal verstevigd kan worden. En weer omgekeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie verder dit bericht van RTV Noord van vandaag:

    https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1004276/oever-nog-steeds-te-slap-plan-voor-fietsbaan-bij-gerrit-krolbrug-terug-naar-tekentafel


    De vertraging van de aanleg van de hellingbanen duurt circa 9-10 maanden. Volgend jaar in januari beginnen? Bedankt RWS.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zie:

    https://www.jansonbridging.nl/nl/projecten/260/beweegbare-brug-wormer

    Met dank aan OOG TV en de BHS.


    Te financieren door het Nationaal Programma Groningen (NPG).

    Maar hoe lang duurt deze tijdelijke en zeer dure oplossing? Meer dan 12 maanden?

    Dan liever een veerpont!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een veerpont is natuurlijk geen haalbare kaart. Daar is het kanaal te smal en te druk voor. Nog even los van de kosten en het feit dat praktisch elke gebruiker sneller naar de overkant loopt, dan dat hij of zij moet wachten op een pont.

    Verder is Rijkswaterstaat gewoon realistisch, de tijdelijke oplossing staat er al bestaande uit de twee fietsbruggen. Niet ideaal, maar prima bruikbaar.

    Alle tijdelijke alternatieven kosten onrealistisch veel geld, terwijl het maar om een paar gebruikers gaat. Het was immers niet alsof de stewards de hele dag druk waren met het helpen van mindervaliden.

    Enige juiste oplossing is vaart zetten achter de bouw van een nieuwe brug. Wel de hoge variant dan, anders vaart er binnen no time weer een schip tegen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Precies wat Chris zegt. Die Huizenga heeft na de winkelcentrumwachters weer een nieuw onrealistisch stokpaardje bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag mr. Chris, oud-Beijumer en woonachtig in het midden des lands.

    Je schrijft:

    "Het was immers niet alsof de stewards de hele dag druk waren met het helpen van mindervaliden."


    Je vergeet hierbij personen met een scootmobiel. Mogelijk ook personen met een rollator. Die haken af. Mensen met een wandelstok gaan de fietsbruggen eveneens niet gebruiken. Dat is veel te gevaarlijk.


    Je bent een ware liberaal.

    Mindervaliden mijden veelal de fietsbruggen. Daarom helpen de fietsstewards deze personen met een fysieke handicap niet in grote mate.


    Personen met COPD of hartklachten gebruiken deze fietsbruggen eveneens niet. Dat hoorde ik laatst van een vrouwelijke passant, toen ik gebruik maakte van een fietsbrug.


    De fietsstewards hebben veel werk aan de jonge maaltijdbezorgers, die niet van hun voertuig afstappen. Meestal een bezorgbrommer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe beoordelen die stewards of je wel of geen hulp nodig hebt? Af en toe was het maar wat fijn geweest als iemand mijn fiets de brug over duwde zodat ik mij kon vasthouden aan de reling terwijl die brug zo misselijkmakend begon te golven. Nauwelijks waarneembaar maar genoeg om mij evenwichtorgaan in de war te brengen. Maar vaak stonden ze aan de andere kant vd brug of stonden ze gezellig te kletsen. Maar aanstalte maken om te helpen deed maar een enkeling. Soms met schaamte vragen of ze wilde helpen. Aan de buitenkant niets te zien, maar van binnen dus duizelig als de brug beweegt. Dus als die stewards permanent komen en ook de minder mindervallide vaker helpen die juist net aan de andere kant vd brug staan. Helaas zijn daar de scootmobiels etc nog niet meegeholpen. Gelukkig hoef ik die brug niet elke dag over. Vr gr

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor mensen met een scootmobiel is er geen enkel probleem, zij kunnen omrijden. Vervelend, maar niet overkomelijk. Wat betreft andere personen die minder mobiel zijn, geld dat deze groep beperkt van omvang is en dusdanig klein dat dit niet in verhouding staat tot de kosten van welk alternatief dan ook.

    Oftewel, zo snel mogelijk een nieuwe brug bouwen en tot die tijd zijn de bestaande voetgangersbruggen een acceptabel alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zie dit OOG-bericht over het Actiecomité van de Gerrit Krolbrug:

    https://www.oogtv.nl/2023/04/hellingbanen-gerrit-krolbrug-gaan-hem-niet-worden-ga-als-de-wiedeweerga-met-alternatieven-aan-de-slag/


    Voordat er een tijdelijke brug komt, kan er een grote veerpont komen. Voor personen met een fysieke handicap. Ik herhaal dit.

    BeantwoordenVerwijderen