maandag 18 december 2023

ZOEKPLAATJE HELLINGBANEN





Door lezers opgestuurde foto's van de situatie rond de (verdwenen) Korrewegbrug bezorgen deze blogger enige hoofdbrekens.

Zeker, hij heeft enige duizenden keer de overgang van Korreweg naar Heerdenpad, vice versa, gemaakt.

Hij zou de situatie kunnen dromen, maar de hellingbanen in aanleg voorkomen dat.

Tot pakweg twee weken geleden was deze blogger in de veronderstelling dat een hellingbaan gewoon recht toe rechtaan over het kanaal zou komen te liggen, maar dat blijkt achteraf een misvatting te zijn.

De hellingbanen gaan een gedeelte over land, ze maken bochten....
Foto boven is helder, komend vanuit Stad via de Korreweg naar de oversteek. Maar die hellingbaan links, waarschijnlijk komend vanaf het Heerdenpad loopt op dezelfde foo links nog een eind door.

Dan de foto links, hier keek ondergetekende een half uur 'met verstand' naar. Hoe zit dit? Hij komt niet verder dan, en corrigeer hem eventueel, links ligt het kanaal, naar rechts het Heerdenpad en rechtdoor naar De Hunze. Maarrrr, wat doet dat stuk hellingbaan daar dan?

Foto's rechts en beneden. Waar staan die mensen precies?

Waarschijnlijk moet de blogger er een keer heen. De foto's vertroebelen de oriƫntatie enigszins.

Maar nog een maandje mensen, dan kunnen we kriskras vanaf het Heerdenpad richting Stad fietsen. Em gekeerd. Benieuwd hoe het zich gaat verhouden, fietsers, bezorgbrommertjes, scootmobielers....
 

6 opmerkingen:

  1. Ik sprak afgelopen zaterdagmiddag langdurig met een verkeersbegeleider bij de voormalige Korrewegbrug. Brommers mogen niet op de huidige fietsgleuven hun voertuigen verplaatsen. Maar de beveiligers mogen alleen waarschuwen. Ze mogen niet handhaven! Met andere woorden: geen boetes uitdelen. Met als gevolg dat brommers massaal gebruik - of misbruik maken van de fietsbruggen. Zeker maaltijdbezorgers.


    Bij het Heerdenpad is de hellingbaan erg breed. Ook aan de kant van de Korreweg/Westindischekade. Er komen lijnen voor voetgangers. Dat is goed nieuws.
    De hellingbaan bij de Ulgersmakade is zo breed, dat er volgens de beveiliger mogelijk auto's op kunnen gaan rijden, tenzij er betonpalen of betonblokken bij de entree worden geplaatst. Idem dito aan de stadszijde. De beveiliger hoopte dat dit gaat gebeuren. Ik deelde zijn mening.


    "De hellingbanen worden racebanen", zo hoorde ik van diverse oudere personen met een fiets. "Het kan daar behoorlijk gevaarlijk worden!" Verkeersregelaars blijven daarom zeer noodzakelijk. Graag met een bevoegdheid om boetes op te kunnen leggen bij gevaarlijk gedrag. Gedogen is altijd fout!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De hellingbaan, die naar de Ulgersmakade loopt, maakt twee keer een scherpe bocht van 90 graden naar een naastgelegen hellingbaan en komt uit op de noordelijke fietsbrug. Vanaf het Heerdenpad slaan de fietsers, brommers, etc. rechtsaf richting de Ulgersmakade. De omweg is behoorlijk lang!

    Is het nu duidelijk, Johan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zie in dit verband twee foto's van de website van OOG TV van 12 december 2023:

    https://www.oogtv.nl/2023/12/hellingbanen-bij-gerrit-krolbrug-beginnen-er-op-te-lijken/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt of alles klaar is, inclusief belijning, waarom moet het dan nog 3,5 week duren voor het open gaat???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bizar. Alles is klaar, en nog wachten tot 12 januari omdat ze op vakantie zijn gegaan???
      Was mooi geweest als het nu met kerst nog open was gegaan.

      Verwijderen
  5. De fietsbrug aan de zuidzijde blijft vanaf 12 januari 2024 gewoon open voor fietsers. In beide richtingen. Met in het midden een blokkade voor brommers.


    Gisteren werd mij door een verkeersregelaar medegedeeld dat er op de hellingbanen geen witte lijnen of strepen worden aangebracht voor wandelaars (al of niet met een fysieke beperking!) en ouders met een kinderwagen. Deze kwetsbare doelgroepen lopen dus extra gevaar. Waarvan bij voorbaat melding. Mijn tip om deze witte strepen wel aan te brengen zal worden doorgegeven aan de gemeente Groningen, afdeling Verkeer en Vervoer.

    BeantwoordenVerwijderen